Gå til innhold

Hva bør man se etter ved kjøp??

Ranger emnet


Norseman

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter en A6 avant 94-96 modell. Kunne tenke meg en 2,5 TDI, men en 2,6 bensiner er også aktuelt. Jeg har ikke noen erfaring med Audi fra før, så det virker som en god ide å sjekke med dere på forumet her hva man må passe seg for. Har hørt at registerreim/vannpumpe er et punkt, og det samme gjelder forstilling. Andre synspunkter mottas med takk.

Har også hørt at jeg bør styre unna automatkassene til Audi??

Hvor langt går disse motorene uten problemer?

 

På forhånd takk

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatkassene er OK de men det er ofte oppfølingen av kassene som ikke er go. Skjekk at alle serviser er fulgt på kassa. Det er nemlig en del som velger å ikke ta servisen på kassen fordi dette egentlig er et tillegg til hovedservisen. På grunn av dette er det mange Audier som kjører rundt med dorlige automatkasser. Vær nøye med å skjekk opp det. Har ellers hørt at 2,6 en er en mere slitesterk motor en 2,5 TDIen. 2,6 en bruker 1,1 l/mil med Automat og Quattro.

Det koster å kjøre stansmessig well

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg gikk fra en 2004 touran med 2.0 tdi dsg til en 96 a6 2,5 tdi...må si at jeg er imponert av både komfort og kjøreegenskaper til den gamle audien....når det gjelder motorstøy er den helt fraværende på audien (i motsetning til touranen....selv om den var 9 år nyere)

'04 Volvo V70 D5

'94 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde gått for den A6en med 2.5 TDi 140hk (motorbokstaver AEL).Det er en kjempe motor spør du meg.Kraft i massevis,behagelig myk motor og går billig.

Det man bør passe på er tannrema.Bør skiftes/kontroleres med hvise mellomrom. Ellers er vakumpumpe en svakhet,lytt etter kakkelyd som forsvinne etter pumping av bremsepedal.

 

Lykke til

 

MM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Følgende ting er greit å sjekke på Audi 100/A6:

 

Rust: Bakluke, dører (rundt listene og nederst på døra)

 

Fukt: Sjekk hjulbrønnen bak for fukt.

 

Girkasse: Sjekk at den er tight og fin :D Sjekk alle girene

 

Motor: doktor dyregodtrikset funker her. Lytt og titt på motoren, rare lyder og olje som tyter ut fra rare steder er verdt å merke seg.

Se også etter farge på vannet i ekspansjonstanken. Hvis dette er mørkt så er enten toppakninga gåen, eller så har noen hatt på feil frostveske (om det er feil veske så bytt... Dette blir det grøt av etter hvert).

 

Eksos: Sjekk eksosanlegget for rust. Katalysatorer og Potter holder som regel ikke mer enn 10 år på disse bilene og kat'ene er ikke billige.

Nå fyrer vi med 98 oktan!

__________________

93 A6 2.8 30v

__________________

http://www.streetteam.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har 2,5 140hken og er strålende fornøyd. 96mod og har hatt den siden 2000. Litt rep har det blitt, byttet viftereimstrammer i 2000, termostaten i 2002 og vakumpumpa i 2004. Ellers har motoren gått som en klokke og har nå gått rundt 180' km og viser ingen tegn på å slutte med det med det første.

 

Kikket litt rundt for å bytte inn i noe nyere og prøve i den forb. en 99 2,4 q aut, men ble ganske skuffet. Legge nesten 200 000 mellom og få en bil som virker dau... Vet ikke objektivt sett men det var sånn den føltes. Når man er vant til å ha kreftene fra 2000 omdr, og så må ned i kickdown og vente til bilen surrer seg opp til 6000 før det skjer noe, det var litt uvant. Og så drar den vel fint det dobbelte på litt aktiv kjøring...

 

Skulle jeg byttet hadde det helt sikkert blitt diesel igjen, men er det flere synspunkter på v6-dieselen? Hørt flere som klager over den, toppen som ryker og sånn, og er blitt anbefalt 1900en isteden. Hvordan er bilen med den? Høres litt slapt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår