Gå til innhold

Mitt anlegg (ønsker noen tips)

Ranger emnet

Espenhh

Anbefalte innlegg

OBS: Er helt ny her, så ikke skyt meg om jeg gjør noe feil :P Takk ;)

Heisann :)

Har endelig fått "fullført" anlegget i bilen min. Tenkte jeg skulle skrive litt om det, slik andre har gjort. :D

For et halvt år siden kjøpte jeg meg en Pioneer DEH-P2600R spiller, til 1.500 kr. Hadde da brukt et 60-kroners anlegg i et halvt år, og var temmelig lei av det :P I bilen satt det allerede et komponentsett bestående av en mellomtone/bass (heter det ikke det?) og en diskant BAK, samt noen elendige orginal-høytalere i dashbordet. Bare ved å investere i et skikkelig anlegg, ble lyden nevneverdig bedre. Dessverre (eller i ettertid heldigvis, alt ettersom hvordan man ser det - mer om det senere :P) hadde jeg innbrudd i bilen bare 2 mnd. etterpå, og anlegget ble stjålet, en rute knust og døra forsøkt brutt og (ødelagt og bulkete under dørhåndtak). Ble da så irritert, at jeg rett og slett besteme meg for å kjøpe en Pioneer DEH-P5700MP, til 2.500. (noe av grunnen var forsåvidt også at den forrige modellen hadde gått ut :P) Selgeren syns så synd på meg at han ga meg 300,- i avslag ;) Denne spiller like bra, men ser litt tøffere ut. Spiller dessuten MP3 ol også...

1106581748169dehp5700mp_detailpage.jpg

I dag bestemte jeg meg også for å bytte ut fronthøytalerene med et Pioneer komponentsett. Valgte da Pioneer TS-E176C... Spiller veldig bra, og kan absolutt anbefales... Fikk det montert hos proffe folk (Autolyd i Oslo), så det er i hvert fall montert riktig og optimalt får jeg tro... :P Ble litt dyrere, men siden jeg overhodet ikke har peil turte jeg ikke drive og montere delefilter og trekke kabler i dashen selv ;)

1079100487278tse176c_detailpage.jpg

Alt i alt, nå har jeg et veldig bra anlegg (relativt sett ;))... Kosta litt, men er bra og ser kult ut også :D Pioneer er dyrt, men kan anbefales på det sterkeste....

Hvorfor jeg var litt glad for innbruddet til slutt? Jo, fordi jeg hellakkerte bilen min i forrige uke (tilnærmet, bare panser og tak ble droppet), og fjernet all rust. Da klarte han lakkeringsfyren å overbevise takstmannen om at hele høyre side måtte lakkeres pga skaden under dørhåndtaket - og da sparte jeg 7000 på det - mer enn nok til å dekke inn egenandelen på 4000 :D :D :D

Så kommer spørsmålet... Har litt lyst på en sub. Men orker ikke ha en masse rot i bagasjen, dvs forsterker, kondensator, svær kasse osv. Det er en bruksbil, så jeg trenger plassen. Dessuten er det bare en golf 3, altså ikke all verdens bagasjeplass... Vurderer derfor Pioneer TS-WX22A. Noen som har noen erfaringer med den? Den ser jo drittøff/-pen ut, og er dessuten liten og diskret. Spiller den bra? Er selvsagt ikke ute etter de sykeste ristingene, bare litt "grommere" og bedre lyd. Hvordan vil det funke når jeg har hattehylle? Vil helst ikke ta ut den. Dessuten; å legge bassen under passasjersetet - hvordan er det? Blir det jævlig for passasjeren? Gir det ræva lyd? Har rett og slett ikke peiling ;) Takker for alle svar :D

1094801372546ts_wx22a_detailpage.jpg

Som en siste advarsel; veit at dette er et temmelig "standard" anlegg, men det er nettopp det jeg vil ha også :P Bra, men ikke sykt dyrt og plasskrevende :P Så ikke mobb ;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.

en kompis kjøpte seg en sånn "aktiv sub" fra pioneer (avlang kasse me 2 tuter) den spilte pent å var helt ok til hans bruk, å det hadde nok vært midt i blinken for deg. http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=208

så hvis du syns designet på den subben er så kjøp den :) sikkert mere en bra nok.

hvis du har lyst på no mere så vil jeg anbefale JBL pakka på bilradiospesialisten (bilradiospes.no) den koster kun 3000, å da mangler du bare kabler som koster ca 400. http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1113

i det settet er det 12" sub i bass kasse, 4-kanals forsterker (som vil si at du kan kjøre både sub og bak/front sett, å det hadde jo vært gromt å spilt det på ditt front system) pakka har også 6x9 høytallere.

har montert denne pakka i bilen til en kompis å bra lyd kontra prisen av pakka.

men som sagt, vil du ha no lett å fint så er nok den pioneer'n du så på fin, vil du ha no grøvere så er kansje den pakka i blinken.

mvh

vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :D Tror nok jeg vi unngå forsterker separert, da dette tar litt for mye plass. Skal tross alt kunne bruke bilen også :P Ellers hadde den pakka sikkert vært fin. Men trenger ikke flere høyttalere :D Den pioneer-subben du linket til så nå tøff ut den, men den var litt stor igjen da :P Likevel kanskje et godt alternativ. Skal finne ut om noen butikker i nærheten har den, og ta en titt. Kanskje den er "mindre i virkeligheten" ;) Uansett har jeg ikke råd enda; har nettopp brukt 20.000 på bilen, og skal flytte hjemmefra om en uke, så jeg er mildt sagt litt blakk ;)

Et spørsmål til: Hvordan vil det funke å ha bass i bagasjen, og samtidig ha hattehylle? Blir det dårlig lyd da, eller trenger bassen lett igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom Narvesen v/Continental (Den på hjørnet) og kjøp det nyeste Hifi & Musik (nr 7-8/augusti), der har de testet den Pioneer-bassen sammen med flere andre... Den fikk ihvertfall karakteren Bra Köp!

Og å ha mest mulig bass nærmest mulig framsystemet blir sjelden feil... lurer litt på om det blir plass under setet bare. La den ligge med høyttaleren opp ihvertfall.

Blir ikke noe stort problem med hattehylla hvis du lar bassen stå bak. Nivå og delefrekvens justeres behagelig nok med fjernkontrollen, så det gjør ting litt enklere for deg ihvertfall. Ikke legg delefrekvensen for høyt, rundt 80 Hz kan være en greit start, ellers kludrer den til lydbildet forfra for mye. Legger du den foran under setet har du bittelitt mer å gå på, men senk heller frekvensen... siden du ikke har noe High-passfilter på framsystemet, blir basskassa "spillende oppå" bassen fra framsystemet. Jo mer framsystemet ditt får spille alene uten innblanding av andre høyttalere, jo renere lyd får du. La basskassa ta seg av bånndraget så godt den greier.

Neste steg i framtiden blir en forsterker til framsystemet... der kobler du da inn et High-passfilter, slik at framsystemet slipper å jobbe med den dypeste bassen, som jo skal håndteres av basskassa. Dermed kan du spille enda høyere og lyden blir enda renere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger ikke flere høyttalere

Takk. Flere høyttalere er omtrent det siste du skal tenke på, om noen gang i det hele tatt. Det måtte f.eks være når smårollinger dukker opp, og du bare ikke orker mer Kaptein Sabeltann rallende fra dashbordet ditt. Det er mye annet som kan gjøres først for å få bedre lyd.

Ikke noe problem med hattehylle, dype frekvenser finner fram uansett. Du skal egentlig ikke kunne høre så godt at du har en bass plassert bak, da har du justert delefrekvensen for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å kjøpe sub som er beregnet for bruk i free air og putte den i hatthylla? og sette forsterker bak på seteryggen, eventuelt oppå hatthylla... hatthylla trenger sikkert litt modifisering for å ikke riste fælt men... du trenger jo ikke noe større element enn en liten nett 8", vil alikevel nesten garantert spille bedre enn en aktiv sub... da blir forsterkeren liten og billig også :) du kan kjøpe en 4 kanaler da, brokople 2 kanaler til sub og bruke de 2 andre på frontsettet som da vil spille bedre...

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Flere høyttalere er omtrent det siste du skal tenke på, om noen gang i det hele tatt. Det måtte f.eks være når smårollinger dukker opp, og du bare ikke orker mer Kaptein Sabeltann rallende fra dashbordet ditt.

Smårollinger får jeg håpe lar vente på seg en liten stund til enda, i hvert fall :P Er bare 19, så jeg har fortsatt i hvert fall 5 års studier framfor meg før slikt blir aktuelt (får jeg da i hvert fall håpe :P) Glemte vel forresten å si at jeg har et slikt komponentsett bak i bilen også, altså delt diskant og bass. Det fulgte med bilen, så det er ikke noe jeg har montert. Men det låter bra. Husker ikke helt merket. Men før jeg fikk de nye høyttalerene foran, var det penere lyd bak i bilen enn foran. Nå er det vel hakket bedre foran. Men jeg er temmelig glad bakhøytalerene er der, ville blitt veldig stusselig uten dem. Prøvde å skru av de bak (på spilleren, altså der man justerer høyre/venstre og bak/fram), og når jeg bare spilte foran hørtes det mye mindre "komplett" ut. Men med alle 8 spillende er lyden egentlig overraskende bra. :D

Tror jeg kommer til å velge en enklest mulig løsning når jeg eventuelt skal skaffe bass. Da jeg har lite peil selv, så velger jeg å få installert slikt hos fagfolk som kan det. Det å strekke kabler med alt det medfører av styr gjør jeg ikke selv :P Derfor er en aktiv sub nok det beste for meg. Takk for tipset med det bladet - skal se om de har det på en narvesen i nærheten av meg. Men Pioneer har enda ikke skuffet, så jeg kan ikke tenke meg at dette skal være dårlig på noen måte. Selvsagt ikke helt syk bass, men funker nok i hvert fall :D Ønsker som sagt ikke å kludre med forsterker og slikt, så det blir nok droppet. Tar litt mye plass :P Ønsker å ha mulighet til å legge ned baksetene for å kunne ha bedre plass om det blir nødvendig, så forsterker bak på baksetene blir uaktuelt. Er heller ikke så veldig interessert i å skjære i hattehylla, tviler på at det blir bra. ;)

Takk for alle forslag hittils. Lærer mer og mer for hver dag. Når bilen var ny tenkte jeg bare å kjøpte høyttalere til å ha i døra, og bare skjøte ledningene fra spilleren, slik at den dro både dørhøytalerene og de i dashen. Når jeg snakket med de i butikken om det, bare lo de av meg ;) Så jeg har lært litt ;) Klarte da faktisk å installere et anlegg med fire høyttalere, spiller, forsterker og bass i russebilen - men der var det ikke så nøye med at det skulle være pent og at ledningene skulle være skjulte ;) Er litt mer nøye på det i min egen bil ;)

Flott hjelp å få her - flott forum "dere" har :D Kommer sikkert til å trenge mer hjelp i forhold til innstilling av basskasse når/hvis jeg kjøper det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dipper skrev: hva med å kjøpe sub som er beregnet for bruk i free air og putte den i hatthylla? og sette forsterker bak på seteryggen, eventuelt oppå hatthylla... hatthylla trenger sikkert litt modifisering for å ikke riste fælt men... du trenger jo ikke noe større element enn en liten nett 8", vil alikevel nesten garantert spille bedre enn en aktiv sub...

Og hva er så den tekniske forskjellen på en 8" i hattehylla med en løs forsterker, og en aktiv sub med en 8" bass? Uansett blir det jo en 8" og en forsterker.

En aktiv sub, eller for å si det på en annen måte; En sub i en tilpasset kasse med innebygd forsterker, vil nesten garantert spille langt bedre enn en free-air subwoofer. Free-air subwoofere er gammeldags, ingen trenger det idag. Trenger man bagasjerommet som det er, må antageligvis hattehylla ut av og til, og da blir det upraktisk. Samt at bass og forsterker i hattehylla dessverre er å be om tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er så den tekniske forskjellen på en 8" i hattehylla med en løs forsterker, og en aktiv sub med en 8" bass? Uansett blir det jo en 8" og en forsterker.

En aktiv sub, eller for å si det på en annen måte; En sub i en tilpasset kasse med innebygd forsterker, vil nesten garantert spille langt bedre enn en free-air subwoofer. Free-air subwoofere er gammeldags, ingen trenger det idag. Trenger man bagasjerommet som det er, må antageligvis hattehylla ut av og til, og da blir det upraktisk. Samt at bass og forsterker i hattehylla dessverre er å be om tyveri.

du får som regel forsterker og sub som er bedre enn en aktiv sub for samme pris og da vil det som regel spille bedre... det med tyveri er selvsagt et stort minus, men noe småtteri i hatthylla er ikke akkurat det hyppeste for tyver heller. og viss han er så avhengig av bagasjeromme, blir det nesten umulig og ha en aktiv sub der bak også. den bør festes skikkelig for å ikke skli rundt om viss man må nødbremse osv, og viss den er festet er det vel vanskelig og få utnyttet bagasjerommet fult ut igjen. spesielt viss han skal legge ned baksetet.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på butikken "lo" kanskje ikke av meg, men de så litt rart på meg. Men antar at jeg ikke er den første nybegynneren de har møtt :P Men hadde de ikke vært hyggelige, så hadde jeg ikke montert høyttaleren hos dem heller ;) De fikk lov til å montere alarm også, så de er vel fornøyde - jeg er i hvert fall det :D

Den lille pioneeren jeg tenkte på tar liten plass i bagasjerommet. Stående fyller den ikke så mye, ser det ut som. Om jeg fester den til den ene siden, mister jeg jo ikke så mye plass akkurat. Men får se på det - har ikke sett den i virkeligheten enda. Uansett er det litt uaktuelt akkurat nå - den koster jo 2.500 sånn ca, og med montering blir det fort over 4 lapper. Så mye penger har jeg ikke nå ;) Så vi får se hva det blir til. Kanskje jeg rett og slett dropper det - er ganske bra lyd (bass også) i det jeg har nå. Vi får se hva fremtiden vil bringe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en sånn aktiv sub montere du lett selv :)

har gjort det før jeg, er ikke no stress, det følger også me veldig tynne strøm kabler så er ikke no problem å få dem gjennom torpedo vegg å få gjemt dem lett.

du gjør det nok selv på en kveld (siden du ikke har gjort det før tenker jeg på)

og Transmedia helt enig med deg at det ikke er no behov for noen flere høytallere egentlig, bedre me få gode høytallere en mange halv gode :)

men, det med aktiv sub er så som så, greit en sub i hatt hylla er jall, men en sub i lukket kasse ville uansett spilt bedre en disse aktive, er jo for det første en liten forsterker på dem(men trenger ikke mye sia det kun er en 8") men får aldri så mye trøkk i en liten 8" aktiv sub som en skikkelig kasse å en forsterker.

men men :)

mvh

vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, det med aktiv sub er så som så, greit en sub i hatt hylla er jall, men en sub i lukket kasse ville uansett spilt bedre en disse aktive, er jo for det første en liten forsterker på dem(men trenger ikke mye sia det kun er en 8") men får aldri så mye trøkk i en liten 8" aktiv sub som en skikkelig kasse å en forsterker.

Vi er nok helt enige med tanke på det som finnes på markedet idag, men jeg gidder ikke avskrive en aktiv sub, bare fordi den heter akkurat dét. Når man gjør som du foreslår, skaffer en 8" sub, setter den i en kasse og kobler på en forsterker, så vips; da har man faktisk en 8" aktiv sub! :)

At dagens ferdig sammensatte "aktive subber" ikke nødvendigvis yter all verden blir det snart slutt på, når sub-i-kasse med innebygd klasse-D forsterker kommer for fullt på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok helt enige med tanke på det som finnes på markedet idag, men jeg gidder ikke avskrive en aktiv sub, bare fordi den heter akkurat dét. Når man gjør som du foreslår, skaffer en 8" sub, setter den i en kasse og kobler på en forsterker, så vips; da har man faktisk en 8" aktiv sub! :)

At dagens ferdig sammensatte "aktive subber" ikke nødvendigvis yter all verden blir det snart slutt på, når sub-i-kasse med innebygd klasse-D forsterker kommer for fullt på markedet.

joa klart alt til sitt bruk, en aktiv 8" sub holder lenge det å det låter fint.

tenkte bare hvis han feks kjøpte en rimelig 4kanals forsterker å en sub i en kasse så kunne han koblet forsterker på sub og frontsystem, å det front systemet han har er nok helt klart verdt en forsterker kontra spillerns 4x45 (hø hø mest sansynlig 4x11w hvis vi regne me sikringa på spillern)

men vi er nok helt enige ja :)

mvh

vemund b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille pioneer subben du har kikket på har jeg hørt, og den spiller helt greit for folk flest, så hvis man bare er ute etter å få litt mer lyd i de dypeste tonene også..

Er vel ikke langt unna at den passer inni reservehjulet.. 26cm i bredden og 11cm høy..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider