Gran Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 Skal se på en 240 87 modell, hva bør jeg se etter? Siter - 90 Mercedes E 300 TDT - 84/87 Pontiac Transam - 84/90 Ford Bronco - 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 hmm, se etter rust: * reservehjulsbrønner * skjermer * kanaler * gulv, ved jekkefester mekaniske: * sjekk bremser elektriske: * sjekk at alt fungerer (lys, vifteanlegg, o.l) heftelser: * http://www.brreg.no (PS!! den slår ikke opp skyldige årsavgifter!!) ellers: interiør, lakk, etc. prøv helst å få tak i injectionbil.. i 87 var det K motorer på forgasserene, som har mye tull! forgassermotor er og jalla vedr.bens.forbruk. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 Takk :) *10tegn* Siter - 90 Mercedes E 300 TDT - 84/87 Pontiac Transam - 84/90 Ford Bronco - 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 sjekk også i baggasjerommet, nærmest seteryggen, på hver side der, har det ofte en tendens til å begynne å ruste... vil også anbefale deg en injection-motor, fra 88 mod og nyere, har selv hatt både A motor (vanlig forgasser) og K motor (vacum forgasser), og den sistnevnte er ganske grei å ha med å gjøre, helt til det skjer noe med den, da sitter du der med en motor som kan gi det hjerteinfarkt...! K motoren bruker relativt lite bensin til å være en volvo motor, av typen forgasser, men vil fortsatt anbefale deg F motor, fordi bensin-forbruk er brukbart og at den er en relativt feilfri motor som er grei å ha med å gjøre... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 Sjekk nøye gulv og kanal under førersetet. Sjekk under passasjersetet også, men der pleier det ikke være så ille som under førersetet. Vær også forberedt på å måtte bygge om fra Cisac til Pierburg-gasser, når trøbbelet starter. Rust under dører og bakluke, hvis det er stv, bør du også se etter. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 Sjekk nøye gulv og kanal under førersetet. Sjekk under passasjersetet også, men der pleier det ikke være så ille som under førersetet. Vær også forberedt på å måtte bygge om fra Cisac til Pierburg-gasser, når trøbbelet starter. Rust under dører og bakluke, hvis det er stv, bør du også se etter. Hvis den er ombygd, er det lett og se? Siter - 90 Mercedes E 300 TDT - 84/87 Pontiac Transam - 84/90 Ford Bronco - 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 Hvis den er ombygd, er det lett og se? En ombygd en ser ut som en vanlig A-motor Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 En ombygd en ser ut som en vanlig A-motor Ehm.. Jeg har ikke peiling på volvo da.. Hvordan ser en vanlig A-motor ut da? Bilder kanskje? :) Siter - 90 Mercedes E 300 TDT - 84/87 Pontiac Transam - 84/90 Ford Bronco - 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 lett måte å forklare forskjellen på er .. A-gasser = rett ut uten vakum slanger K-gasser = ligger oppå manifoilen med masse vakumslanger Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 A-motor (forgasser) K-motor (idiot forgasser) E-motor (K-jet innsprut) F-motor (Elektronisk innsprut, bilde viser med turbo) 16V motor (samme som F) Diesel motor ( D24 - VAG produkt) Håper ting ble litt klarere nå Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Skrevet Juli 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 A-motor (forgasser) K-motor (idiot forgasser) E-motor (K-jet innsprut) F-motor (Elektronisk innsprut, bilde viser med turbo) 16V motor (samme som F) Diesel motor ( D24 - VAG produkt) Håper ting ble litt klarere nå Tusen takk :D Siter - 90 Mercedes E 300 TDT - 84/87 Pontiac Transam - 84/90 Ford Bronco - 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 Jeg fikk sms i går, av locked på forumet.. han var tilfeldigvis i bergen, så det ble en del prating, råning, etc. men, uansett, her kommer poenget mitt: Vi diskuterte hvor mye vi hater forgassere!! vi hadde begge to volvo 242 med forgassere. Om du kjøper deg en 240, er det en STOR FORDEL å betale litt mer, for å få innsprut! Da helst F-motor! ps. for å gjøre ting litt enklere: (b/d)xx(x)z(z) b = bensin, d = diesel xx(x) = sylindervolum - 19/21/23, 200/230 z(z) = motortype - A/E/F/ AT/ET/FT feks: B230A = 2.3 forgasser B23A = 2.3 forgasser B19A = 1.9 (nesten 2.0) forgasser men, du har jo b23a og b230a? b230 er "lavfriksjons"-motorer, som har ca. 10% mer effekt og mindre bensinforbruk. Rådelageret og rådene gjør at de i utgangspunktet er mindre trimvennelige enn b23. Blokken er dog. bedre støpt! Så potensiale er større, om du har $$$$. ps. ang "svakhet", gjelder det bare opp til 1988! Om du skal ha en original motor, mener jeg at b230 er bedre enn b23. Om du skal ha feks. 250hk, er gjerne b23 bedre. Skal du ha 250-340hk+++, kjøper du b230ft/fk fra 95'-> 940 turbo. FT ble ikke levert mye av i 240. Du fikk ikke b230ft i 240, men b21ft ble levert i noen, primært i usa. om du skal ha en original 240, så kjøp deg feks en med B230F motor. om du har tenkt å bygge om bilen, ville jeg uansett kjøpt med innsprut, el. bakaksel, etc. pga. det er deler du da vil behøve uansett og det er mye dyrere å kjøpe delene løse, enn å kjøpe en komplett bil med deler på. Samt du slipper mye stress med outsourcing, ringing, porto, overføring av penger, venting på deler, etc. min bil er bygget om fra forgasser, til 3.0 24v rekke-6 motor fra volvo 960. motoren er utviklet i sammarbeid mellom volvo og porsches weissach ingeniørsenter. I går, var det en porsche 911 i bergen.. jeg stod ved siden av den, med min "porsche volvo" og ruset motoren. han ruste sin også.. må faktisk komme til konklusjonen at motorlyden faktisk lignet ganske mye!! han har vel boxxermotor, men.. uansett, lydkarakteristikken lignet! sorry, det var litt offtopic, men.. poenget mitt var egentlig: med mindre du skal ha noe spesiellt (feks 2-dørs), så kjøp med innsprut! ellers koster det deg mye mer enn du liker! bedre å bruke 0.8 på milen, enn 1.1 på milen. sparer da fort inn de ekstra tusenlappene bilen koster. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.