DaBooo Skrevet Juli 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 Hvordan regner man ut effekten i en motor som feks kjører med orginalt 0.3bar og 135hk som da kjører på 1-1.2bar. etterpå. hvordan kan man regne om ca effekten? Siter 133km/h i 100 sone blei 8 raske lapper ut vindu! Det de ikke veit har de ikke vondt av :P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet Juli 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 0.3 bar er 0.3 bar overtrykk, i teorien vil det si at motoren får 30% mer luft enn den ville gjort uten turbo. Ved 1-1.2 bar vil motoren få 100-120% mer luft. Ved optimal mapping vil 1 bar gi dobbelt så mye hk som en NA-motor, og antar jeg at du klarer resten av regnestykket. En annen faktor som også kommer inn i bildet er IC. Kald luft "tar mindre plass" og man får dermed plass til flere luftmolekyler som også gir mer effekt. I ditt tilfelle vil teorien tilsi at du skal ha rett i overkant av 200hk ved 1bar. Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Juli 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 Teori er greit det. Viss en har en motor som yter 150 hk ved 0,5 bar så gir den da 200 hk ved 1 bar, grei teori. Men trykket gir kun indikasjon på hvilket trykk som presser på å vil gjennom restriksjonene i toppen, ingen ting om luftmengde/masse. En kjenning av meg porta toppene og fekk lavere ladetrykk pga at lufta kom fram til sylinderen og dermed samtidig høyere effekt. Dette var dog en kompressormotor. Men som grov regel på en og samme motor uten ekstremtrim er den nok grei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.