Gå til innhold

utregning, HK vs Bar

Ranger emnet


DaBooo

Anbefalte innlegg

0.3 bar er 0.3 bar overtrykk, i teorien vil det si at motoren får 30% mer luft enn den ville gjort uten turbo. Ved 1-1.2 bar vil motoren få 100-120% mer luft. Ved optimal mapping vil 1 bar gi dobbelt så mye hk som en NA-motor, og antar jeg at du klarer resten av regnestykket.

 

En annen faktor som også kommer inn i bildet er IC. Kald luft "tar mindre plass" og man får dermed plass til flere luftmolekyler som også gir mer effekt.

 

I ditt tilfelle vil teorien tilsi at du skal ha rett i overkant av 200hk ved 1bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori er greit det. Viss en har en motor som yter 150 hk ved 0,5 bar så gir den da 200 hk ved 1 bar, grei teori. Men trykket gir kun indikasjon på hvilket trykk som presser på å vil gjennom restriksjonene i toppen, ingen ting om luftmengde/masse. En kjenning av meg porta toppene og fekk lavere ladetrykk pga at lufta kom fram til sylinderen og dermed samtidig høyere effekt. Dette var dog en kompressormotor.

 

Men som grov regel på en og samme motor uten ekstremtrim er den nok grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår