Gå til innhold

Komponentsett vs coax

Ranger emnet


Xvani

Anbefalte innlegg

i tillegg til det som er sakt er det ofte at diskanten på coax ikke kan justeres, og siden det på mange biler er helt nede på døren høyttaleren er montert og kjeldent vinklet vil du miste veldig mye at de høyeste frekvensene.

 

et annet minus som jeg (og andre jeg kjenner) har merket med coax er at det ofte om du ikke har noe filter forran kan komme støv/små sandkorn inn i mellom magneten og spolen på de elementene hvor diskant og mellomtone er festet på en stake som kommer opp fra mitten av magneten og det derfor ikke er noen støvhette på basselementet. dette kan føre til kraftige skrapelyder og høres nesten ut som en sprengt hyttaler, og er selvfølgelig skadelig for spolen. de som har diskant og mellomtone frestet på en annen måte har heldigvis ikke dette problemet.

 

skal du ha coax bør du derfor velge en som har diskant som kan vinkles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha coax bør du derfor velge en som har diskant som kan vinkles.

Dette er det dummeste jeg har hørt på lange tider.

Et komponentsett gir ikke bedre lyd enn enkelte hi-end coaxer.

Her kommer det an på monteringen og som vi alle vet så bygges det nå i annenhver garsje og vi blir flinkere å støpe med glassfiber og sparkle med plastsparkel.

Når jeg så leser trådstarter sitt innlegg så er det tydelig at han kan støpe eller vil lære dette for å kunne få mest mulig for pengene for de høyttalerne han kjøper.

 

Jeg er importør (se mitt nick) og kan således ikke anbefale noen merker (i følge reglene her på forumet).

Det at støv kommer nedi magnetgapet på en høyttaler er også et lite problem hvis e bare gjør installasjonen riktig.

 

Jeg ønsker deg lykke til Xvani med byggingen og send meg gjerne en PM dersom du skulle ha noen spørsmål.

 

 

Lykke til!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller vil jeg tro at delefilter er den største forskjellen, de er ofte mer påkostet i komponentsett i samme "serie".

Men flere og flere coax'er får nå skikkelige separate delefilter, og disse er på lik linje med komponentsett.

 

Fordelen med ett ordinært komponentsett er muligheten til å montere diskanten i f.eks speilhuset eller i dashen, hvor biler har mulighet for dette, men dette betyr nødvendigvis ikke at det blir bra lyd.

 

Diskant og mellomtone bør ha lik avstand/vinkling til lytteren, det bør heller ikke være over 20cm mellom mellomtone og diskant.

Av samme grunn får man ofte en dominerende diskant hvor mellomtonen er montert nede i døren, og diskanten montert på dashen rettet mot lytteren.

 

Ved å benytte en skikkelig forsterker vil man få betraktelig bedre lyd i både coax'er og komponentsett.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste jeg har hørt på lange tider.

Et komponentsett gir ikke bedre lyd enn enkelte hi-end coaxer.

 

nå er jeg ikke helt med på hva du snakker om men... har da aldri sakt noe som helst om at komponentsett gir bedre lyd enn coax. mulig du ikke siktet til meg men...

"og siden det på mange biler er helt nede på døren høyttaleren er montert og kjeldent vinklet vil du miste veldig mye at de høyeste frekvensene.". en diskant som ikke kan vinkles mot personen og hvor det er montert nede ved føttene vil de høyeste frekvensene ikke nå frem siden disse har for liten spredningsvinkel til dette om de spiller rett frem mot føttene. jeg sa ikke at noen er bedre enn andre, og heller ikke at dette gjaldt om man spesiallagde kasser så de ble rettet mot fører. det jeg sa gjelder orginale dører hvor elementet er festet nederst på døren i orginalt hull (ikke vinklet).

 

hva var det i denne settningen som overbeviste deg om at han hadde planer om å lage spesial-kasse i glassfiber osv forresten? "Ser ut som om coax gir mest for pengene (tilsvarende elementer i samme serie/merke) - så hvorfor går alle for komponentsett?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet i dag, er at det er svært få produsenter som lager high-end coax'er. Dette gjør at man vil alltid finne bedre komposett enn coax om man går litt opp i pris.

 

Coax'er har derimot en rekke fordeler fremfor komposett. Dette gir seg som oftest til kjenne ved bedre fasekaraktristikk. Det medfører en noe mer homogen gjengivelse. Selvsagt er enklere montering en fordel for mange. Det finnes også ulemper med denne type elementer også. F.eks kan du få en noe rar responskarateristikk, men dette er skjeldent et problem i bil.

 

Selv er jeg en tilhenger av en helt annen løsning, nemlig fulltoner/bredbåndselementer. Et godt bredbåndselement innehar en homogenitet intet annet kan måle seg med. Ok, så kan diskantgjengivelsen rulle av litt tidlig, men ærlig talt så merker man ikke dette i bil, det kan det faktisk være en fordel.

 

Ellers er det et poeng som Zetec kom med at filtrene til de fleste coax'er er forholdsvis simple, eller fraværende. Det må legges til at dette nødvendigvis ikke er en ulempe, men kan være det.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår