Gå til innhold

Qts 0.72 Vas 42ltr og Fs 36hz Hva sa du??

Ranger emnet


Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Så da var det nye elementet i hus. Foreløpig er det satt i den gamle kassen til det gamle elementet, men dette fungerer ikke optimalt føler jeg!!

 

Jeg fikk opplyst dette fra bruksanvisningen:

 

Qts 0.72 Vas 42ltr og Fs 36hz

 

Men hva i granskævven betyr dette da?

 

Skjønner såpass som at det har noe å gjøre med hva bassen er god for, og noe i gata for hva slags kasse den skal ha..

 

Men kan noen som virkelig skjønenr disse tallene si meg hva slags kasse disse tallene er kode for? Vil gjerne vite liter, type kasse, og andre nødvendige ting!!

 

Mulig jeg bare surrer her, men er ganske så fersk på kassebyggingen... :) :confused:

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slike simuleringsprogrammer blir altfor ofte tolket som en fasitløsning, noe som er svært langt fra sannheten. Dersom man ikke vet hva Qts er er også et slikt program ganske nytteløst. Det er først når man har kunnskapene til å forstå hva som kommer ut av programmet, og hva det betyr at man kan bruke det på en nogenlunde fornuftig måte...

 

Få heller noen som har skikkelig peiling til å simulere noen forslag til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelen er da at probox tenker for deg ;) for det meste....

probox tar bilens "bivirkninger" i betrakning når det kalkulerer kassen.

 

mvh, stig

 

Dette er feil Stig. Programmet jobber under rettningslinger gitt av programmereren og brukeren. Om det ligger for mange begrensninger i programmeringen, er programmet så og si ubrukelig. Om brukeren selv må legge inn begrensinger etc blir programmet svært nyttig, men lite brukervennlig. Det beste er å få hjelp av noen som forstår både parametre og bruk av slike programmer. Desverre er det svært få som virkelig kan dette.

 

Det hjelper ikke om prgrammet tar med virkningen av mora di i passasjersetet, om du ikke forstår informasjonen du legger inn, eller får ut.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg hattt mine program på denne pc kunne jeg kalkulert kase til deg..men er ikke hjemme :(

 

også litt O.T. :

probox er laget av Backe..

Backe &co har vel laget noen tusen kasser i løpet av sine 20år+ innen bilstereo..

Backe har funnet ut hvordan en kasse på 40L med et 35cm langt 4" rør tunet til 40hz+, med en type sub, fungerer i bil..

da kontra en kasse på 60L med et 20cm langt 4"rør tunet til 35hz med samme sub i samme bil..

derfor vet han, og har designet programmet slik at det helst legger en tuning frekvens rundt 40~45hz ved portet kasse kommer an på biltype man velger..

 

en portet kasse tunet til 30~35hz inni en bil har det problemet at dypbassen ikke kjennes før man åpner et vindu eller takluke eller hele døra..

en portet kasse tunet til 40~45hz, probox kalkulert, har faktisk mer dypbass inni bilen med alle vindu/dører/luker lukket.

 

i probox kan man velge forskjellige biler, seff velger man den typen man har og en golf kontra en stasjonsvogn får to forskjellige alternativ.

i tillegg har man 4 valg for hvilken bass/musikk type man normalt hører på; rock,disco,alt/nøytral og dypbass.

seff er det også berre en retningslinje men bygger man den kassen som probox anbefaler kan man seff gå ut ifra den lyden man får i den og avansere og prøve seg frem.

det står endatil i bruksanvisningen til probox.

 

det du sier om mora i setet er igrunnen en tåpelig kommentar... :/ forstår ikke sammenhengen i den nei..hm..

 

det tar hensyn og tuner kassen alt etter om du har golf, sedan, stasjonsvogn, van med og uten vegg og div annet. det gjør det pga av at desse bilene har ulik innvirkning på en og samme kasse testet i bilen.

det er "begrensningen" som er lagt i programmet..jeg vil ikke kalle det en begrensning da det er et programmert verktøy som hjelper en enkelt til kalkulering.

vil si jeg stoler litt på de erfaringene som backe har og lagt det inni programmet.

 

og etter min mening er probox et bedre alternativ til de som er nybegynnere og skal lage sin første kasse. med og i probox er der retningslinjer og tips og råd om hva som skjer om man gjør det og det..og det..

 

jeg har ofte brukt probox og alle kassene har fungert meget bra. og teorien om at en 40~45hz tuning funker bedre i bil enn en 30~35hz tunoing støtter jeg helt fullt ut.

 

dessuten funker det like greit på lukket kasse og legger tuning rundt 45hz ved "normal/alt"-musikk type er valgt. og det velger ganske nøyaktig samme volum som fabrikanten anbefaler ved lukket kasse.

 

en annen grunn til at probox er greit er at du kan legge inn ønsket mål, 2 av 3, siden programmet regner ut de siste måla.

og man kan skrive dette ut og får opplyst nøyaktige mål på samtlige plater som trengst til kassen.

vinkelen til seterygg, fra 1grad via 45grader til 90grader,eller som cm, legger du inn sjøl og kommer fram på tegninga ;)

skriv ut og lever til snekker/trevare = ferdig mål kappet og klart ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg litt frem i ProBox, og synes det virker helt greit. Kan hvertfall bruker som retningslinjer i det minste... Den typen kasse jeg skal bygge kan man ike beregne der, så derfor blir det litt på siden av hva jeg hadde tenkt meg.

 

Noen som har erfaringer med en kasse som ligger lang med bunnen av seteryggene i bagasjerommet? Jeg har tenkt meg en omtrent trekantet kasse, som fyller hele bagasjerommets bredde, men som også står i en ca. 50 graders vinkel fra gulvet, og opp mot seteryggen. Altså blir den eneste synlige delen av kassen, den avlange fremsiden hvor elementet skal være plasser i midten. Evt. bassrefleksrør, blir plassert enten til høyre eller til venstre for elementet.

 

Noen som klarer å se for seg hva jeg mener?

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du sier om mora i setet er igrunnen en tåpelig kommentar... :/ forstår ikke sammenhengen i den nei..hm..

mvh, stig

 

Den er ikke så tåpelig om du ser poenget mitt bak spøken. Poenget er at simuleringsprogram har svært liten nytte om man ikke har kjennskap til data som legges inn, og kommer ut. Da hjelper det ikke om programmet kan simulere alt mulig rart.

 

Alt for mange legger inn data dem ikke vet hva betyr, og får ut svar dem tar som fasit, og egentlig ikke er kompetente til å tolke på rett måte. Dette blir vanvittig feil.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg litt frem i ProBox, og synes det virker helt greit. Kan hvertfall bruker som retningslinjer i det minste... Den typen kasse jeg skal bygge kan man ike beregne der, så derfor blir det litt på siden av hva jeg hadde tenkt meg.

 

Noen som har erfaringer med en kasse som ligger lang med bunnen av seteryggene i bagasjerommet? Jeg har tenkt meg en omtrent trekantet kasse, som fyller hele bagasjerommets bredde, men som også står i en ca. 50 graders vinkel fra gulvet, og opp mot seteryggen. Altså blir den eneste synlige delen av kassen, den avlange fremsiden hvor elementet skal være plasser i midten. Evt. bassrefleksrør, blir plassert enten til høyre eller til venstre for elementet.

 

Noen som klarer å se for seg hva jeg mener?

 

Du må ikke finne på å benytte refleks til dette elementet. Grunnen er den høye Qts verdien. Bassrefleks kabinetter er avhengige av elementer hvor membranen kontrolleres i større grad av motoren, altså elementer med mykere oppheng. Elementer med stivere oppheng slik som dette, bør plasseres i trykkammer eller transmissjonslinje om man skal benytte kasse. Egentlig vil nok elementet ditt fungere best IB, altså uten kasse.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elemetnetet er ikke av kjent merke. Det er et element som har stått i et demorack antakelig, og det er derfor ingen spesifikasjoner skrevet på det!

 

Har fått oppgitt verdiene som topic sier av butikken. Lurer vel egentlig bare på om noen kan redegjøre for hva de forskjellige verdiene vil si.

 

Det blir sagt at elemtentet har veldig høy QTS verdi, men hva vil det si? spiller det da bedre i liten kasse lukket enn større åpen?

 

Var innom Myhrens på Carl Berners Plass her forleden, og da fikk jeg et nummer jeg kunne ringe. Han gav meg nummeret til en som heter Stig i Trondheim.. noen som har hørt om han? Han skulle hvertfall ha peiling på det meste sa mannen i kassa.

 

Ideelt sett skulle jeg ha hatt mål på den optimale kassen til dette elementet, helst så bred kasse som mulig. (max. 80cm.) Hvordan kassen skal være kan man lese i innlegg lenger opp.

 

Håper på hjelp!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sagt at elemtentet har veldig høy QTS verdi, men hva vil det si? spiller det da bedre i liten kasse lukket enn større åpen?

 

Håper på hjelp!

 

Mvh

 

Jeg har svart på dine spørsmål et par poster lenger oppe

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Han gav meg nummeret til en som heter Stig i Trondheim...

Om det er samme Stig som suller rundt på Hi-Fi Centeret der oppe så tror jeg nok han har vært borti litt av hvert.

 

Ellers så kan du følge det enkle rådet MR.SQ ga deg; Bygg så stor kasse du ser deg mål på da elementet mest sannsynlig trives best i IB (Infinite Baffle), dvs uten kasse, kun fysisk skille mellom luftmassen foran og bak membranen.

 

Husk å stiv av kassa innvendig. Dette kan du lese mer om her.

Vekggene kan du med fordel kle med profilert skum, i tillegg stapper du kassa ca 50% full med saueull fra husfliden, steinull !!Ikke Glava!! eller Acusto-Q fra Eltek.

Ellers:

Bruk 22mm+ MDF.

Husk å forbor alle hullene til skruene.

Bruk mengdevis med polyurethanlim.

Bruk maske da MDF støver noe jævlig.

Assymmetri er en fordel.

 

Værre er det ikke så her er det bare å gå i gang med tommestokk, skyvlær, MDF, bor, lim, selvborende listeskruerskruer, bateridrill, fres og sag.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som sagt tidligere at elementet bør kjøres kasseløst. Litt vanskelig å si ettersom det mangler endel viktige parametre, men ville nok benyttet kasseløst. grunnet det stive opphenget. skal du bruke kasse, ville jeg uansett bygget den større enn ekvivalentvolumet altså VAS. Da ender du også sannsynligvis på en grei system Q.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår