Daman Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Hei på dere ! Er litt noob på dette området så jeg trenger litt hjelp/synspunkter Har akkuratt montert 3 stk 12 RF P2 i en 3 kammer lukket kasse, hver av kammerene er på 25.5L. Bilen er en Omega stv. Forsterkeren jeg har på bassene er en RF Power T10001BD Bassene er koblet til 1,3 Ohm så jeg tror de skal få nok power. Tidligere hadde jeg en "billig" forsterker koblet til. Ok dette blir litt vanskelig å forklare men dere får prøve å forstå hehe Med den billige forsterkeren var bassen på en måte "slappere" men jeg kunne godt kjenne at det trykket/vibrerte i håret mitt. Med den nye forsterkeren ble bassen veldig "stram/hard" men jeg kan ikke lengere kjenne det så godt i håret hehe eneste jeg merker nå er at jeg får vondt i øra etter et par sanger. Hvordan skal en bass egentlig låte? vet det er forskjeld på SQ, SPL, og Street bass og selfølgelig på hva en selv liker, men hva er det egentlig jeg liker? jeg liker at bassen er stram og spiller pent samtidig som at jeg vil den skal trykke skikkelig uten å bli for overdøvende. Føler ikke at det jeg har nå passer helt for meg så jeg trenger litt råd. Har jeg kansje for billige elementer? feil kasse? osv Mvh D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xvani Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Hvordan skal en bass egentlig låte? vet det er forskjeld på SQ, SPL, og Street bass og selfølgelig på hva en selv liker, men hva er det egentlig jeg liker? jeg liker at bassen er stram og spiller pent samtidig som at jeg vil den skal trykke skikkelig uten å bli for overdøvende. Føler ikke at det jeg har nå passer helt for meg så jeg trenger litt råd. Har jeg kansje for billige elementer? feil kasse? osv Mvh D Det er ikke forskjell på SQ, SPL og det du liker SQ og SPL ER det du liker (eller bare en av dem) :) Spør du meg hørtes det ut som om den nye forsterkeren klarer å kontrollere elementene dine bedre, og at den tidligere bare sto og slo (fjortiss bass) høres ut som om lyden nå er bedre i mine ører. Høres ut som om du trenger elementer som spiller DYPT, helt under det du kan høre, men bare føle :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 lag porta kasse så får du luft ;) Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daman Skrevet Juli 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Det er ikke forskjell på SQ, SPL og det du liker SQ og SPL ER det du liker (eller bare en av dem) :) Spør du meg hørtes det ut som om den nye forsterkeren klarer å kontrollere elementene dine bedre, og at den tidligere bare sto og slo (fjortiss bass) høres ut som om lyden nå er bedre i mine ører. Høres ut som om du trenger elementer som spiller DYPT, helt under det du kan høre, men bare føle :) Lyden er mye bedre ja, forsterkeren har full kontroll på de elementa. Kansje jeg skal slå av Subsonic filteret på forsterkeren min da? (satte det på og har ikke tenkt mere over det) Porta kasse har jeg ikke plass til desverre, porta kasse spiller vel enda høyere enn lukket? noe jeg heldst ikke vil ha da bassen er høy nok i masse vis. Kansje jeg skulle brukt 15" elementer i steden, eller vendt elementene inn mot seteryggen for å dempe den litt? D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 jeg har 2 stk. P212S4 som spiller mot en Macrom M1A.1000D i 2ohm (1000w rms) Og jeg FØLER bassen også.. dvs etter at jeg laga porta kasse... Porta kasse spiller BREDERE og dypere men kan av og til føles "slapp" om du skjønner... missforstå meg rett :) SPL i mine ører er bedre her. Lukket kasse har egenskapene som gjør at bassen blir "kort" veldig presis og stram samt at den slår hardt .. men du "mister" kanskje litt av dybden... SQ er i mine ører bedre her. Har du sjangs til å teste 2 av dine P3 subbere i en portet kasse med din forsterker i bilen din så vil jeg anbefale det... bare husk å finne en kasse med gode mål :) Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Hmmmm... Her er det littfeil ute og går. En porta kasse kan spille høyere, men ikke nødvendigvis dypere. Husk at tuningfrekvensen er avgjørende for hvor dypt ei porta kasse kan gå. SPL kurven går rett i gulvet for ei porta kasse nedover i frekvensene. Ei lukka kasse derimot har ikke så bratt kurve og en risikerer heller ikke at elementet brenner opp under tuningfrekvens ved strore pådrag. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 hm... jeg har prøvd begge deler og erfaringen min tilsier iallefall at en porta kasse føles bedre... imens en lukket høres bedre... men jeg er ingen proff.. driver å eksperimenterer litt nå med ett annet element fra pioneer denne gangen... Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Tja... Da jeg kjørte testtoner i sinus fra 20 - 30 Hz bare for å demonstrere hva dypbass er for noe så var det etpar stykker som fikk ahaopplevelse. De har kasser som kutter hardt og brutalt rundt 35 Hz. Men så er det ikke mye musikk som gjengis dypere enn 35 Hz heller da. Ofte er det høyningen SPL i en typisk "dunkediscokasse" rundt 38 - 42 Hz som folk feiltolker som dypbass. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daman Skrevet Juli 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Ja høres ut som om jeg har litt dunke dico kasse, kassa er bygget etter måla fra RF, har sendt dem en mail for å høre hva kassa er tuna til. Vil det kjelpe å putte watt i kassa(ene) mine tro? og hva anbefaler dere at jeg setter X-over til bassene på? er ca rundt 70-80 Hz nå D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 ved å putte inn dempewatt "lurer" du elementet til å tro at det er i en større kasse enn det det egentlig er. du vil få noe dupere bass, og miste noe trykk. samtidig vil du ofte få en litt mykere og roligere bass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg