Gå til innhold

Fjerning av "appelsinhud"

Ranger emnet


MacSi

Anbefalte innlegg

En kammerat har en bil som skal omlakkeres..

Da tenkte jeg.. Dette må jo være en kjempesjanse for å prøve å slipe ned det øverste laget av klarlakken.. for så å rubbe/polere opp igjen..

Dette var ikke akkurat planlagt.. så ingen hadde noe spessiellt fint sandpapir..

Bare biltema som var åpent.. så jeg reiste dit å kjøpte de fineste de hadde (1200 korning)

Så satt jeg meg ned å vannslipte en liten del av kofferten.

Da jeg tørket av vann og rester og slikt så var det jo ikke akkurat blankt å fint.. og jeg var veldig bekymret for at jeg hadde tatt bort all klarlakken :/

Men så begynte jeg å rubbe da.. med en roterende poleringsmaskin og hard poleringsrondel..

Gjorde dette et par ganger.. for så å polere med autoglym deep shine..(den nye sorte) Deretter et lag med meguiars nxt wax.. hehe

 

Appelsinhuden var borte den.. og flaten var i allefall rett og speilblank.. men så kommer spørsmålet..

1200 var for grovt! hehe :D Det var noen mindre pene og litt for dype riper igjen etter pussingen..

Hvor fint papir må mann bruke for å få dette helt 100? og hvor mye vann må mann egentlig ha på? holder det å dyppe sandpapir og slikt i en bøtte med vann en gang i blandt eller må jeg stå å føre på rennende vann mens jeg pusser?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja.. så mann bruker gjerne litt såpe også som glidemiddel.. hehe.. da prøver vi det neste gang..

Som du sikkert skjønte så hadde jeg aldri gjort dette her før.. :)

Det var en slags vinrød metallic lakk forresten.. og gikk over med claybar før jeg startet å slipe.. så overflaten skulle være helt ren! :)

Var i utgangspunktet 2000 jeg var på utkikk etter.. men de hadde ikke på biltema..

Når du sier starte med.. mener du at du går over med enda finere etterpå?

Bruker du koss når du pusser? eller bare har du papiert "rett i hånda"?

Viktig at jeg får dette bra til på denne bilen.. for planen er å gå over hele min bil når jeg føler at jeg er klar! :)

Hvor gammel bør forresten ny lakk være før mann gjør noe slikt med lakken?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoglym 03B er beregnet for bruk etter 1200papir. Ikke alle forhandlere som selger denne men de kan jo alltid skaffe den. Er også bare i 1 liter.

Bruker du nok vann og ikke sliper for lenge skal det bli bra.

 

Så du er autoglym mann? :)

Meguiars har mye rart mann kan bruke de også.. er ikke det som er problemet.. det er vell heller slipe-teknikken min tenker jeg :)

Jeg mener ikke at jeg sitter igjen med ett koffertlokk som det ser ut som har vært pussa på med for grovt sandpapir.. men det ser ut som om det er vaska med en svamp som har vært i bakken og fått sand på seg liksom.. for så å ha vært polert etterpå.. (såkallte dype swirls)

Mulig sandpapiret til biltema ikke er helt 100 da? eller kansje jeg brukte for lite vann.. som sagt så brukte jeg først clay bar for å fjerne urenheter i lakken.. deretter spruta jeg vann på det.. så bare dyppa jeg sandpapiret jeg brukte i rent vann en gang i blandt.. når jeg følte motstanden begynte å bli høyere..

Men kan jo prøve med såpe i vannet og skylle vekk pusse rester oftere..

 

Noen som har tips til selve slipingen?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er egentlig nok med vått i vått 800papir og ;) bare du bruker mye vand og har pusepapire reint helle tiden.. er og fordel og ha reint vann..

Så er lurt å skifte ut vannet regelmessig..

Siden du har fått riper er bare for du har fått drid i pusepapire, sikkert.

 

 

men er jo fordel når du gjør det og bare lakke et nytt lag me klarlakk, blir mye finere enn å rube og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker først 2000 og avslutter med 4000 så rubber opp lakken og polerer!

bruker eksenter marskin til å våt slipe med på ca 800-1500 rpm og masse vann! ikke kjøer for fort eller tørt. og en ting til!!! vær forsiktig med kanter og kneker der er det lett å slippe igjenom.

- 01 Evo VI Tommi Makinen Edition

x 95 Audi RS2

x 86 Audi UrQuattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker først 2000 og avslutter med 4000 så rubber opp lakken og polerer!

bruker eksenter marskin til å våt slipe med på ca 800-1500 rpm og masse vann! ikke kjøer for fort eller tørt. og en ting til!!! vær forsiktig med kanter og kneker der er det lett å slippe igjenom.

 

Der har vi trikset ja..

Er eksenter det samme som "DualAction"?

Jeg pusset bare for hånd.. prøvde å få tak i 2000 og 4000 i går for å prøve igjen..

 

"2000 er det fineste vi har" sa de i butikken.. "Trodde ikke de laga 4000 en gang jeg" sa hu dama også..

 

Men uansett.. det ble bedre med 2000 men lakken ble ikke helt plan..

 

Hvor får jeg tak i justerbar eksentersliper da? og 2000 og 4000 papir til den? :)

 

Men uansett.. etter at jeg hadde prøvd med 2000 og rubbet og polert så blei jo "shinen" veldig våt og sexy å se på fra avstand :)

Men når man bøyer seg ned og ser nøye på det så.. ja.. ikkesant? mindre pent.. :(

 

Og til du som sier at det blir finer å lakke nytt lag med klarlakk oppå? hvorfor det? Hva trur du er vitsen med å slipe ned den gammle da? det er for å fjerne appelsinhuden som kommer etterhvert når lakken får tørket skikkelig.. leger du nytt lag så kommer det jo ny appelsinhud...

 

Men igjen EvoTME: du virker som du har peiling på dette.. hvor gammel må lakken være før du gjør noe slikt?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel gå noen uker før du prøver å rubbe og bone og lignende..

 

Men til saken. Ny klarlakk legger seg vel i ripene går jeg utifra. Da vil vel ikke ripene vises hvis ripene ikke er helt igjennom lakken?

Hvorfor skulle det bli appelsinhud hvis du lakka på nytt.

Hvis du bruker skikkelig lakk pluss de rette verktøyene er du godt på vei.

Teknikk er jo enda viktigere igjen..

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makita eksenter har jeg sett på byggmaker i lillestrøm koster ca 2500,-

2000 og 4000 kan du kjøper jeg hos chem trust norge som holder til på fetsund. koster ca 40,- per stk men det holder med to av vær for en hel bil. man kan også bruke en cyclo marskin men den må har hartighets regulering!. Flexen har det!! fines også 2000 og 4000 slipepapir til cyclo`n

 

lakken bør vel være 3-4 uker før man starter å slipe!!

- 01 Evo VI Tommi Makinen Edition

x 95 Audi RS2

x 86 Audi UrQuattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel gå noen uker før du prøver å rubbe og bone og lignende..

 

Men til saken. Ny klarlakk legger seg vel i ripene går jeg utifra. Da vil vel ikke ripene vises hvis ripene ikke er helt igjennom lakken?

Hvorfor skulle det bli appelsinhud hvis du lakka på nytt.

Hvis du bruker skikkelig lakk pluss de rette verktøyene er du godt på vei.

Teknikk er jo enda viktigere igjen..

 

Appelsinhud er bare kallenavnet på ugjevn lakk.. og det blir den uansett.. når den tørker.. Jeg har ikke sett en bil fra 90-tallet og etter enda som kommer orginalt uten appelsinhud..

fikk nylig nytt koffertlokk på rustgaranti.. dette ble så klart lakket når de får det inn, så satt på bilen.. det var ikke tegn til appelsinhud da det var 1-2 dager gammelt.. men etter en uke var det ganske tydelig..

nå er det som resten av bilen :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makita eksenter har jeg sett på byggmaker i lillestrøm koster ca 2500,-

2000 og 4000 kan du kjøper jeg hos chem trust norge som holder til på fetsund. koster ca 40,- per stk men det holder med to av vær for en hel bil. man kan også bruke en cyclo marskin men den må har hartighets regulering!. Flexen har det!! fines også 2000 og 4000 slipepapir til cyclo`n

 

lakken bør vel være 3-4 uker før man starter å slipe!!

 

Hvilken av disse er det du tenker på?

http://www.makita.com/Tools_Tree_View.asp?id=3

Sikkert at disse kan brukes til våtsliping?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår