Gå til innhold

Ny type kasseløsning?

Ranger emnet


Tazte

Anbefalte innlegg

Ingen tvil at du har peil og masse TID å sitte her på forumet såpass mye som du gjør. Du burde hatt medalje for den. Er du fortsatt i England og "lærer"? :-)

Tro meg, du blir aldri ferdig med den skolen. Altfor mye nytt som dukker opp, det var derfor vi kutta ut salg av datamaskiner i 1998. For et hodeverk gitt. Et puzzlespill men likevel......

vel...vil ikke si jeg bruker så mye tid på forumet, det er maaaange som bruker mer tid enn meg, men jeg titter innom i en ledig stund nå og da..

syns det er bare morro å hjelpe folk i all offentlighet....

 

kansje du legger merke til meg og mine svar fordi jeg sier noe logisk og kansje endatil du kan lære noe av noen.

 

har ikke tenkt å bli ferdi....da det er ingen som blir ferdig med noe slikt...den som sier man har lært nok har vel nok gitt opp..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel...vil ikke si jeg bruker så mye tid på forumet, det er maaaange som bruker mer tid enn meg, men jeg titter innom i en ledig stund nå og da..

syns det er bare morro å hjelpe folk i all offentlighet....

 

kansje du legger merke til meg og mine svar fordi jeg sier noe logisk og kansje endatil du kan lære noe av noen.

 

har ikke tenkt å bli ferdi....da det er ingen som blir ferdig med noe slikt...den som sier man har lært nok har vel nok gitt opp..

 

mvh, stig

 

Stig,

 

Helt enig med deg, man blir aldri ferdig med den utdannelsen, det er umulig. Meldingen min var ment som et komplemang til deg, ikke negativ kritikk angående tiden du bruker innpå her til å hjelpe folk med skikkelig support.

Per Pedersen

BMW 728i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er til deg tazte:

 

glemte å si at ved montering av subber med membranen nedover kan det faktisk gå utover slaglengden/tålighet kontra samme element montert rett forover..

husker ikke formelen i hodet men den finns der ute et sted :)

 

det er jo forsåvidt logikk, for et element slår jo utover/nedover...og peker membranen nedover vil jo membranenn sige litt ned pga tyngdekraften...

 

menne......hvor mye dette egentlig har å si er jo en annen sak :)

 

så logisk/teoretisk vil denne kassen diskutert her ha et sånt problem..

 

den nedover-monterte subben vil ha et lite `sig` i opphenget som den andre ikke har..

og vil dermed oppnå lettere maksimal slaglengde utover/nedover pga tyngdekraften, men ikke flytte seg like lett tilbake/oppover pga tyngdekraften..

 

på de elementer montert forover vil jo tyngdekraften ikke ha slik innvirkning, og den vil flytte seg like lett utover som innover..

 

vel...når man sier det slik vil jo også de nedover-monterte subbene ligge i et litt redusert magnetfelt, samenlignet med de andre....

for magnetfeltet er vel en parabolisk kurve på desse...

og da vil jo ikke det elementet ha like stort magnet kraft på spolen..

 

hmmmmmm....... er det virkelig slik.....tazte :D

 

mvh, stig

(som sikkert nettop, med desse ord, har hisset på seg både Dag og Glenn på EN gang...hehe...)

 

He he.................du hisser nok ikke meg så fort opp.

 

Det du sier her er til en viss grad riktig, men den totale innvirkningen vil variere avhengig av motorkonstruksjon og oppheng.

 

Det vil jo selvsagt alltid være et avvik, men hvor stor innvirkning dette har rent praktisk, avhenger som sagt av elementets konstruksjon.

 

Nå er det jo selvsagt aldri ønskelig rent lydmessig og la elementet utnytte sin slaglengde. Så egentlig er din kommentar rundt dette helt uinteresant fra et lydmessig ståsted.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.................du hisser nok ikke meg så fort opp.

Det du sier her er til en viss grad riktig, men den totale innvirkningen vil variere avhengig av motorkonstruksjon og oppheng.

Det vil jo selvsagt alltid være et avvik, men hvor stor innvirkning dette har rent praktisk, avhenger som sagt av elementets konstruksjon.

Nå er det jo selvsagt aldri ønskelig rent lydmessig og la elementet utnytte sin slaglengde. Så egentlig er din kommentar rundt dette helt uinteresant fra et lydmessig ståsted.

mvh

Glenn

jeg vet det er til en viss grad riktig, så det var nok derfor jeg sa "i teorien" ;)

men tenker man teori og parabolisk BL så er det jo innvirkning på elementa ved forskjellig montering som her...da.. :D

 

men forstår hva du sier.. denne kassa vil man nok ikke høre forskjell på om den ble bygd slik alle element spiller forover..

eller..det kan jo bli en forskjell men det har med plassering av elementa ;)

 

og utnytting av slaglengde er veldi mange som gjør...hehe..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og utnytting av slaglengde er veldi mange som gjør...hehe..

 

mvh, stig

 

 

Veit det, og det sier svært mye om tilstanden i dagens marked. Fullstendig idiotisk om man er ute etter høyest mulig lydkvalitet. Er målet å flytte maksimale mengder luft, uten hensyn til transient og dynamikk egenskaper, stiller det seg annerledes. Da er det bare å la membranen vandre.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår