Gå til innhold

Bandpass kasse antall liter??

Ranger emnet


Luudedude

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke no ordentlig svar på spørsmålet mitt.

 

Det jeg lurer på er hvordan man finner ut hvor mange liter hvert av kamra på en 4. ordens kasse skal ha.

Elementet er audiobahn aw1000 og skal ha ca 37 liter i porta og ca 22 liter i lukket kasse såvidt jeg har funnet ut.

(Skal stå i en e36 cab)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke no ordentlig svar på spørsmålet mitt.

 

Det jeg lurer på er hvordan man finner ut hvor mange liter hvert av kamra på en 4. ordens kasse skal ha.

Elementet er audiobahn aw1000 og skal ha ca 37 liter i porta og ca 22 liter i lukket kasse såvidt jeg har funnet ut.

(Skal stå i en e36 cab)

WinISD sier 15,7 liter lukket og 11,83 liter portet (kamrene altså), men dette har ikke tatt med bilen i betraktning.

Jeg har aldri laget en båndpass-kasse, så jeg har egentlig ikke så mye peil på hvordan den vil oppføre seg i bil.

Hvorfor skal du ha båndpass egentlig?

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WinISD sier 15,7 liter lukket og 11,83 liter portet (kamrene altså), men dette har ikke tatt med bilen i betraktning.

Jeg har aldri laget en båndpass-kasse, så jeg har egentlig ikke så mye peil på hvordan den vil oppføre seg i bil.

Hvorfor skal du ha båndpass egentlig?

 

Mvh

Stian

 

Å si at "WinISD sier ditt og datt" er som å si at en Ferrari skal kjøres i 300km/t.

Simuleringsprogrammet mitt sier det jeg vil at det skal si det og gudsjelov for det.

Et program gir deg et resultat under forutsettning av rammebetingelser som programøren har fastsatt, og for alt vi vet kan dette være boombass i verste ghettoblaster-stil.

Det finnes ingenting som heter "optimal kasse", men det heter noe som heter fornuftige og trolig fungerende kasse/element-kombinasjon til en bilkupè.

Dette var ikke direkte myntet på deg Stian, for alt jeg vet skjønner du dette.

Det som gjør meg fortvilet er alle de som laster ned et program som de tror er enkelt å bruke, men som i virkeligheten kun gir rettningslinjer som det tar år med prøving og feiling for å skjønne.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at "WinISD sier ditt og datt" er som å si at en Ferrari skal kjøres i 300km/t.

Simuleringsprogrammet mitt sier det jeg vil at det skal si det og gudsjelov for det.

Et program gir deg et resultat under forutsettning av rammebetingelser som programøren har fastsatt, og for alt vi vet kan dette være boombass i verste ghettoblaster-stil.

Det finnes ingenting som heter "optimal kasse", men det heter noe som heter fornuftige og trolig fungerende kasse/element-kombinasjon til en bilkupè.

Dette var ikke direkte myntet på deg Stian, for alt jeg vet skjønner du dette.

Det som gjør meg fortvilet er alle de som laster ned et program som de tror er enkelt å bruke, men som i virkeligheten kun gir rettningslinjer som det tar år med prøving og feiling for å skjønne.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Dag er inne på noe essensielt her. Svært mange sitter og beregner kabinetter uten å egentlig forstå informasjonen dem legger inn i programmet eller informasjonen dem får ut.

 

Som Dag sier er det intet som heter optimalt kabinett. Du har derimot noe som er optimalt ut i fra resultatet du selv prøver å få frem.

 

De aller fleste programmer arbeider innefor rammer gitt av programmereren og brukeren av programmet. Et kassevolum på 15 liter som gir Q på 0,707, er langt fra optimalt om man ønsker en Q på 0,5. Man må også legge til at den kabinettkonfigurasjonen som fungerer på en måte i én type bil, ikke nødvendigvis fungerer på samme måte i en annen. Alle resultater, om man ikke ber om noe annet, vises som et Halfspace resultat, altså enkelt forklart omtrent ekkofritt. Det betyr at resultatet vil endre seg dramatisk når det settes i en bil, og dette avhenger av bilen.

 

Et simuleringsprogram er et nyttig verktøy om man vet hva man driver med, men desverre er det mange som ikke forstår informasjonen som programmet gir. Det må og poengteres at det finnes en helt masse udugelige programmer på markdet også.

 

Veldig OT, men viktig info.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WinISD sier 15,7 liter lukket og 11,83 liter portet (kamrene altså), men dette har ikke tatt med bilen i betraktning.

Jeg har aldri laget en båndpass-kasse, så jeg har egentlig ikke så mye peil på hvordan den vil oppføre seg i bil.

Hvorfor skal du ha båndpass egentlig?

 

Mvh

Stian

 

 

Takker for svar, vil prøve bandpass kasse fordi det er vanskelig å få no trykk/ skikkelig lyd inn i kupe`n, tenkte derfor å bygge ei bandpasskasse og sette porten inn mot skipose åpningen! (husk det er en cab vi snakker om)

 

Dag og Mr SQ, er ute etter ei kasse som både kan spille typisk "listepop" og som kan krabbe litt nedover.....

Noen tips til antall liter...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at "WinISD sier ditt og datt" er som å si at en Ferrari skal kjøres i 300km/t.

Simuleringsprogrammet mitt sier det jeg vil at det skal si det og gudsjelov for det.

Et program gir deg et resultat under forutsettning av rammebetingelser som programøren har fastsatt, og for alt vi vet kan dette være boombass i verste ghettoblaster-stil.

Det finnes ingenting som heter "optimal kasse", men det heter noe som heter fornuftige og trolig fungerende kasse/element-kombinasjon til en bilkupè.

Dette var ikke direkte myntet på deg Stian, for alt jeg vet skjønner du dette.

Det som gjør meg fortvilet er alle de som laster ned et program som de tror er enkelt å bruke, men som i virkeligheten kun gir rettningslinjer som det tar år med prøving og feiling for å skjønne.

 

Mvh

Dag Johansen

Jeg kan jo alltids komme med en liten kommentar på dette for å oppklare litt.

 

Grunnen til at jeg skrev det som jeg gjorde var at jeg vet hvordan WinISD fungerer.

 

Jeg kjenner ikke til hvordan hans bil påvirker lyden, derfor kan jeg ikke gi et bedre svar enn det jeg gjorde.

Det er derimot grunn til å tro at den simulerte kassen vil bli ganske grei med åpen bil.

Hadde jeg visst at disse målene ville fungere bra hadde jeg skrevet det, og ikke at "WinISD sier...".

 

Joda, jeg vet at det ikke finnes en spesiell "optimal" kasse.

Kassen bygger man slik man vil ha den.

I den siste tiden har jeg prøvd å sette meg sikkelig inn i den andre av kassetypene (etter lukket), altså bassrefleks.

Om jeg nå mestrer også dette finner jeg ut i morgen :)

I så fall får jeg gjerne lyst til å prøve meg på mer avanserte kassetyper, men da tenker jeg ikke på båndpass...

Det kan jo nevnes at denne kassen skal ha langt ifra en flat frekvenskurve, og vil være helt fæl på musikk, men det burde være mulig å spille bra høyt :D

Men med litt modifisering håper jeg på å kunne få noe SQ utav den også.

 

En anbefaling til trådstarter kan jo være å gjøre som meg, bygg først en lukket kasse som ut ifra simulering skal gi en viss frekvenskurve.

Test så i bilen, mål reell frekvenskurve, og bygg en båndpasskasse der du har tatt med i betraktningen differansen mellom simulert og reell frekvenskurve.

 

Men tingen er vel det at han egentlig gir faen i en flat frekvenskurve, han vil bare ha litt "dunk-dunk"... yodude

 

Må forresten si at det er moro å diskutere med dere, jeg har lært en del av deg og Glenn. Dere har jo tross alt vært med noen år mer enn meg...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tingen er vel det at han egentlig gir faen i en flat frekvenskurve, han vil bare ha litt "dunk-dunk"... yodude

 

 

 

Mvh

Stian

 

 

 

Genialt,kunne ikke sagt det bedre selv.... :pray

Er ikke ute etter no konkuranse lyd skal bare få litt dunk dunk i den cab'n jeg yodude ,ikke min bil heller forsåvidt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare legge til at det faktissk fins noen subber som ikke liker lukket kasse noe særlig..da også bandpass..

aw1000q er en av de som liker seg best i en portet kasse. men uansett ville jeg nok ikke anbefalt å bygge bandpass bare for å kunne putte en port i skiluka.

 

bygg/design en portet kasse som har elementer og port(er) ut gjennom skiluka.. dette er enklest og fungerer tilfredstillende.

om det blir stress med å designe portet, kan du prøve med lukket kasse.

 

bånd pass vil nok ikke passe om man liker tung bass og samtidig litt slag og beholde litt kvalitet i lyden og i tillegg kansje vil beholde bagasjeplass..

 

en portet kasse til de to subbene vil være ca40-45L og 36-38hz tuning, men det kan jeg kalkulere på når jeg har fått igang prog :/

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare legge til at det faktissk fins noen subber som ikke liker lukket kasse noe særlig..da også bandpass..

aw1000q er en av de som liker seg best i en portet kasse. men uansett ville jeg nok ikke anbefalt å bygge bandpass bare for å kunne putte en port i skiluka.

 

bygg/design en portet kasse som har elementer og port(er) ut gjennom skiluka.. dette er enklest og fungerer tilfredstillende.

om det blir stress med å designe portet, kan du prøve med lukket kasse.

 

bånd pass vil nok ikke passe om man liker tung bass og samtidig litt slag og beholde litt kvalitet i lyden og i tillegg kansje vil beholde bagasjeplass..

 

en portet kasse til de to subbene vil være ca40-45L og 36-38hz tuning, men det kan jeg kalkulere på når jeg har fått igang prog :/

 

mvh, stig

 

Det finnes svært få elementer du ikke kan få implementert i en eller annen form for trykkammer. Det finnes dog noen.

 

Båndpass kan låte helt ok om man gjør ting riktig. Det er derimot en svært høy vanskelighetsgrad på denne typen kabinetter. Man vil derimot med riktig implementering få bedre resultat enn refleks. Grunnen er at refleks er så og si umulig å få et bra resultat med i bil. Man kan få det til, men det krever rimelig mye kjennskap til hvordan ting fungerer. Det finnes ulike løsninger hvor porten opptrer som ventil fremfor port, men dette er uinteressant i denne sammenheng.

Jeg må selvsagt få legge til at dette er en personlig holdning basert på egne erfaringer og ikke minst preferanser.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må selvsagt få legge til at dette er en personlig holdning basert på egne erfaringer og ikke minst preferanser.

mvh

Glenn

en holdning man ikke tar i betrakning når gutten vil ha bass ;) haha..

 

men det jeg sier vil faktisk funke..enten man velger portet eller lukket.

er ihvertfall kjappere bygd og prøvd enn det tar å få til en en god bandpass...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår