Gå til innhold

kan 1 12" funke bedre enn 2???

Ranger emnet

PerryZaphire

Anbefalte innlegg

tenker veldig på en greie her.

Saken er at jeg har pr idag 2 stk. RF P2 12" i kasse baki golfen.. dette tar opp utrolig med plass baki der at jeg ikke får montert forsterkene skikkelig... de sitter på basskassa liksom... og samtidig så får jeg ikke matet dem med mere enn 480w rms (8ohm) siden forsterkeren min ikke takler 2ohm. Det medfører da at jeg har ca 240w rms pr element. Dette fungerer bra.

Men hva om jeg bygger ny kasse til 1 stk. av elementene? og mater den med 960w rms (4ohm) vil dette da bli bedre enn med 2 stk. 12" og mindre effekt?

Samtidig så er det jo det at RF P2 tåler 200w rms og 400w max... vil dette holde da når jeg kjører på med 960w rms?

Tror jeg vil velge lukket kabinett ved bruk av 1 stk. 12"

RF anbefaler da en kasse på 24.07L

Elementet er RF P212S4

Forsterker er Profile AP2000 (2x380w rms 4ohm/1x960w rms 4ohm)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får i allefall full kontroll på elementet, bedre med for mye watt enn for lite .

Betyr selvsagt at det må justeres rett .

Frank m'm

men vil det bli bedre? merkbart "strengere" bass liksom?

Ja det med justering er jeg redd for... jeg vet liksom ikke noe spess om dette.... jeg skal dele på 50hz(eller 80) og ha gain på rett over minimum.

Jeg liker å ha grov og presis bass... sånn ca 10" presisjon og 12" dypbass hehe

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gain kontrollen kan du justere slik at du ikke blåser elementet ved et uhell ( lett under festing, med sjåfør :) )

Juster gain helt ned, gi god guffe på volumen på spiller så justerer du gain opp på et nivå der bassen trives .

Dette kan variere på om spillern noen har 2v linjeutganger og noen 4-6v .

Dette med hvordan den skal justeres ( hz ) er jo det en smaks sak om du liker dypbass justerer du den slik .

Prøv deg fram her

Frank

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gain kontrollen kan du justere slik at du ikke blåser elementet ved et uhell ( lett under festing, med sjåfør :) )

Juster gain helt ned, gi god guffe på volumen på spiller så justerer du gain opp på et nivå der bassen trives .

Dette kan variere på om spillern noen har 2v linjeutganger og noen 4-6v .

Dette med hvordan den skal justeres ( hz ) er jo det en smaks sak om du liker dypbass justerer du den slik .

Prøv deg fram her

Frank

Spillern deler ikke ut firkant impulser før jeg er oppe 61-62 i volum. så jeg ligger på rundt 50-55. Pioneeer vett :D

Det jeg egentlig kan få problemer med er å finne ut hvor mye gain som tilsvarer good for elementet... skulle hatt scoop eller noe :P

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider