VolvoTore Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Bilde av verktøyet du trenger: Beskrivelse av jobben: (Demontering) - Tapp av olje på bakakselen - Skru av lokket - Mål tannklaring (Skal ligge mellom 12-18, men så nært 15 som mulig) - Løstne opp boltene på overfallene - Spenn opp oppspenningsverktøy for å ta ut diffen - Ta ut diffen - Mål pinjonghøyde (-30/100 under senter) - Demont. medbringer - Bank forskiktig ut pinjong Dette er for å ta ut selve innmaten, skal du bytte lagere så bare banker du ut lagerskålene. Det var da jævli mye snodig verktøy da... :scared Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Det var da jævli mye snodig verktøy da... :scared Det som trengs ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 http://www.volvo-power.net/div/b6304/skjemaer/bl14815.pdf Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Begynner å lure på om det er enklere å bytte hele bakakselen jeg... :wonder Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Jeg fant disse numrene på bakakslingen: 1031 og 1023663 (eller så var det 1023553, nesten umulig å se.) Noen som kan fortelle meg hva for aksling dette er? EDIT: En annen sak. Jeg prøvde å merke nav og bremseskjold, og mellomaksling og bakakselklokke. Men jo flere ganger jeg vrir mellomakselen desto færre runder går det før navet har snurret én runde (altså; utvekslingen minker etter hvert som jeg snurrer). OG; jeg kan snurre bakhjulene uten av mellomakslingen går rundt (hører en slags hakking inni klokka). Forklaring...? Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Noen som har et godt svar...? Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Noen som har et godt svar...? Det er lettere å bytte hele akslingen - uten tvil!!! Snakker av erfaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Det er lettere å bytte hele akslingen - uten tvil!!! Snakker av erfaring. Veit du hvordan bakaksel dette er? Jeg fant disse numrene på bakakslingen: 1031 og 1023663 (eller så var det 1023553, nesten umulig å se.) Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Veit du hvordan bakaksel dette er? Jeg fant disse numrene på bakakslingen: 1031 og 1023663 (eller så var det 1023553, nesten umulig å se.) Tyverr..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Nå har jeg plukket av lokket på diffen. Men fant ikke ut noe annet interessant enn at olja lukter skikkelig død og fordervelse... puke Finner heller ikke den merkelappen som det snakkes så mye om. Noen som har bilde av hvor den sitter? Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Har nå lest litt i dokumentet til DaButcher som ble lagt ut over her. Der står det at man skal dele antall tenner på ring gear på antall tenner på pinion gear. Jeg teller 39 på ring gear, men skjønner ikke helt hvem av dreven pinion gear er. På kronhjulet (=ring gear vel...) så står det Volvo og noen nummer og 39-11, står det for antall tenner på ring gear og pinion gear? I så fall stemmer det bra med at utvekslingen blir 3,54. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Har nå lest litt i dokumentet til DaButcher som ble lagt ut over her. Der står det at man skal dele antall tenner på ring gear på antall tenner på pinion gear. Jeg teller 39 på ring gear, men skjønner ikke helt hvem av dreven pinion gear er. På kronhjulet (=ring gear vel...) så står det Volvo og noen nummer og 39-11, står det for antall tenner på ring gear og pinion gear? I så fall stemmer det bra med at utvekslingen blir 3,54. Stemmer. Kronhjulet er det største tannhjulet og pinjong er det minste.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Jeg fant det ut :D Utvekslingen er 3.54:1 Og for de andre som lurer så ser man hvor lappen sitter på bildet under: Jeg vasket med white spirit og skrapet forsiktig med neglene og skrutrekker for å få den frem. Dessuten kan man finne det ut ved å ta av dekselet, og se på kronhjulet. Der står det antall tenner på kronhjul og pinionhjul. Eks 39-11 (som på min). Hvis man deler 39 på 11 så får man utvekslingen 3.54:1 :) Genialt... Prøvde å ta bilde av det, men det var ikke lett. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 må huske å allti bytte pinjong og kronhjul ilag.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Mai 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2005 Er det noen som har en "oppskrift" på enkleste måte å bytte bakaksling? Jeg skal skifte for å få annen utveksling. Kan jeg bytte bare innmat eller må hele dritten byttes? Dersom du har elektrisk speedometer må føleren i diffhuslokket shimses ut et par mm for å få rett avstand mellom føler og diff. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.