Gå til innhold

radioen skurrer- antenne eller spiller?

Ranger emnet

jAMAL

Anbefalte innlegg

har en original-spiller hvor radioen bare skurrer (ikke i min bil heldigvis), men lurer på om en ny spiller vil fikse dette eller om det er antenna som er gåan? hva vil i så fall kunne fikse dette hvis antenna er ødelagt? om det er ny ledning, ny pisk eller noe slikt, har lite til ingen peil på dette feltet, så er glad for hjelp :)

mvh j

Only God can judge me now.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lignende problem i min Peugeot Boxer 2.8 HDI 01 Mod. Det skurrer ikke hele tiden men når de f. eks snakker på radioen så blir liksom s'ene litt skurrete. Kan det vere antenna som er dårlig? Antenna er plassert oppforbi framruta så det skulle ikke vere noe som skjermer for den.

Spilleren er av typen : Clarion RDB3676R på 4x45W.

Antenna: Orginal

Mvh Alexander

__--Pioneer-Black Maxx-Magnat-Oxygen Audio-Crunch--__

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at i enkelte biler er det dårligere signal enn i andre orginalt..

Men det kan være verdt å sjekke om det er antenna, nå husker jeg omtrent 0 fra skolen så det jeg sier kan være helt feil. Mener hvertfall å huske at en antenne skal ha motstand på 50ohm (hvis det ikke bare er tv signal??), så det skal man kunne måle.

Uansett så kan det være verdt å bytte antenne, koster ikke mange kronene og følger gjerne med litt kabel også :)

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vangliste feil i radion delen er selve jordings punktet til antenne yrrer i antenne foten og gir gradvis dårligere og varierende mottaker forhold. Antenner har ikke motstand, det kalles impedans og den kan ikke måles med ohmeter da den avhenger av frekvensen. Vanlisgte antenne impedanser er 50 og 75, mener alpine har en anner verdi enn standar.

Enkleste måtte for å se om antenne/ledningen er defekt er å dra ut radioen ut og sette en enkelt stump ledning ved antenn kontakten og da skal mottas en svak og dårlig signal, om ikke så er det feil i mottaker delen på spilleren . Her er de fleste ganger de såkalte varicapene (de varierer kapasitansen med spenningen) som er defekte og ikke greie å "låse" seg til en frekvens.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider