Gå til innhold

Må jeg ha samme sub???

Ranger emnet

Gjest nidaroo

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest om al det du har vært ute for og hvor mye du trøbler ville jeg gjort en av følgende:

1: Hørt med en av forhandlerne her på forumet om de kan selge deg noe mer fornuftig en Xplodpakka og være med på innstallasjonen slik at du får se og lære ting riktig fra første øyeblikk.

2: Googlet kraftig etter bilstereo, elektronikk og tilegnet meg kunnskap slik at du får mer bunn i det du spør om.

Det virker som om du har såpass liten snøring på dette - no offence :) - at en liten teoretisk og/eller praktisk innføring ikke ville vært av veien.

Begynte sjøl med å spørre meg til råds innen hjemmeHiFi i rimelig ung alder men etter å ha fått svar spurte jeg meg sjøl "Hvorfor, og hvordan kan dette henge sammen" og leste opp om det i relevant faglitteratur. Dette var før nettet fantes og jeg ble slik tvunget til å lære og dermed få et bedre basisgrunnlag for å forstå ting generelt sett. Etter at jeg ble bitt av bilstereobasillen har det stort sett gått i samme tralten bortsett fra at jeg nå søker på nett, noe som er himla mye lettere enn å tråle bibliotek og bokhandler etter litteratur.

Etterhvert som kunnskapen har sivd inn mellom ørene har jeg også kunnet komme med det som jeg etter fattig evne anser som velmente og riktige råd når folk spør om noe.

Sjekk her og her for info om det meste du trenger. Er du usikker på terminologien kan du alltids søke etter forklaring på nett eller spørre her.

Når det gjelder det du spør om denne gangen så er svaret ja. Du bør helst ha sub av samme type for at det skal låte bra sammen. Du kan bruke forsterkeren du har til å drive bare subbene brokoplet eller du kan få tak i en 2/4 kanaler eller monoblokk til å drive dem. Angående ohmkonfigurasjon og slikt finner du det du trenger å vite under linken til JL Audio med tittelen "Wiring your subs". Read and thou shalt find.

Aller helst mener jeg du skulle hatt andre komponeneter for å fått frem godlyden, men det kan du jo ta etterhvert.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstereospesialisten har noen guider på sin side...

Ta deg god tid å les igjennom der... jeg lærte endel selv!

Det som bilradiospesialisten tar for seg er bare overflaten og hvordan man bare får lyd, du lærer sikkert litt, men gjør som jalla sier, søk, les og lær.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider