Geddi_520_ Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Trenger HJELP! Har en -89 520iA. Fikk for en stund siden problemer med at den ble varm. Første jeg prøvde var å bytte termostaten men det hjalp ikke. Trodde ikke det var vannpumpen siden den var byttet for 2 år siden. Så ringte jeg til Jæger og spurte om det kunne være den allikevel.. Han jeg snakket med sa det var lite sannsynlig men at det muligens var viskosekoblingen isteden. Jeg kjøpte ny, til 1400,- og det hjalp ikke. Har nå testet vannpumpen og den ser ut til å virke som den skal.. Når jeg står i ro blir ikke bilen så veldig varm litt over normalt men med en gang jeg kjører går den opp og begynner å koke... Noen som har vært borti dette og som vet hva det kan være??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flasher Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 luft i systemet? toppaking? kan det seriøst være noe annet? men nå er det sommer, kjør uten termostat som en nødløsning, og test litt :) Siter "Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special" Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen Har mange bmw og opel på samvittigheten :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grnjah Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Kjølevæske nivå? (skal være opp til "KALT"-merket på radiatoren ved kald motor) Er du sikker på at det bare er når bilen kjører at den blir for varm? Normalt vil jo luft strømme igjennom radiatoren og kjøle ned pga fart... Ville uansett ha satt av en helg til å sjekke hele kjølesystemet (hvis du planlegger å fikse det selv). Kjøle-/frost-væske bør byttes hvert 2. år. Hell i litt Radiator Rens, tapp av den gamle guffa fra rad og motorblokk, spyl skikkelig igjennom med vann, gå over alle kjøleslanger og skift ut alle eller de som er dårlige. Fyll på ny frisk væske og luft ut systemet. Siter 1989 BMW 520i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geddi_520_ Skrevet Mai 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 har tatt radiator rens og skylt gjennom radiatoren, den er helt fin. Ja den holder seg forholdsvis kald helt til jeg kjører. som du sier så burde det jo kjøle mer år jeg kjører.. har rpøvd å få ut luft av systemet også, er det noen spesiell måte å få dette helt ut på? skal ut å kjøre den litt uten termostat nå så får vi se om det blir noe annerledes.. Hvordan kan jeg sjekke om toppakningen er røket? utenom blå eksos?? takk for all hjelp forresten.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flasher Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 du kan lukte / se på kjølevannet.. er det olje i vannet, er pakningen gåen.. kan også gå vann i olja, da ser du att olja er litt gråaktig.. kan også måle dette på verksted for å være helt sikker.. kjenner ikke heeelt til den motoren der jeg da, men på min er det en skru på termostathuset.. har også hørt att det lønner seg å parkere bilen i litt oppoverbakke for å få ut all luft, det anbefalte dem meg i allefall på daihatsu, da jeg hadde applausen min.. om dette gjelder på all bil, det vet jeg ikke ;) ang ødelagt toppaking kan du også titte nedi ekspansjonstanken mens motoren går, og se om det kommer luft/bobler i tanken.. det er ikke bra tegn.. Siter "Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special" Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen Har mange bmw og opel på samvittigheten :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoaSlip Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Når jeg hadde kjøleproblemer med min E34 (525ia 24V) , så viste det seg at jeg manglet litervis med vann... Jeg måtte fylle opp ekspanasjonstanken , å så stå å "pumpe" ved å trykke på slangen som kom fra termostaten og går inn øverst i radiatoren til vannet ble sugd inn i motoren. Dette gjorde jeg ca 5-6 ganger, og alt vannet ble sugt inn i systemet, tror jeg fylte på 5-6 liter og etter det har motoren oppført seg helt normalt. Sikkert ikke dette som er problemet , men det koster ikke noe å prøve... Siter (o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød (x) 92' BMW 525ia (x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer (x) 86' Ford Fiesta 1.1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grnjah Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 M20 motor (88 - 90 mod.): 2 utluftingsskruer. En ved siden av radiatorlokket og en på toppen av termostathuset Husk og sjekke bensinslangene (2 stk.) også mens du er nedi der, kan bli litt sprukne og tvilsomme med åra. Det er billig å bytte; kjøp noen meter ny slange (innv. diam. 13 mm?) + nye slangeklemmer. Grei forsikring mot brann i motorrummet... Siter 1989 BMW 520i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.