avz Skrevet April 27, 2005 Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 Den som husker godt kan kanskje huske bilen min fra en gang i vinter. Jeg har jo hatt en idé en stund nå. Status er nå endret. Planen er å sette en Saab Turbo-motor i min Opel Rekord. Enten blir det et døddsfett prosjekt, eller så kommer det til å bli et mareritt. Jeg har ikke gått mekken og vil ikke påstå at jeg er dreven på bilmekking. Jeg fixer en del ting, men ikke lage en bil. Så har kanskje tatt meg litt vann over hodet. Hvilken av veiene det går kan derimot dette forumet Være med på å bestemme. Siden jeg har hatt denne idéen over lengre tid har jeg rukket å tenke igjennom det meste, og den største utfordringa må være å få Saab-motor og Opel-gir til å passe sammen. Trenger tips, råd og hjelp! (Bilde er redigert) Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet April 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 Forslaget mitt er å dele de originale clutch-husa og spleise dem sammen. Men trur det er værre med clutchen. Vil ikke tru Opel-aksel passer på Saab-clutch? Skulle det være mulig å sette en Opel-clutch på Saabs svinghjul? Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet April 27, 2005 Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 Hvorfor ikke bare trime 2,2i motoren da eller bygge om til 2,5 eller 3liter senator motoren? Greie å enkle å mekke på og så passer delene over hverandre og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fluid Skrevet April 28, 2005 Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 Husker det var en tråd på omc forumet om en svensk ascona b med saab 16v turbomotor. Noen årganger av saab motorene skal visstnok ha samme boltsirkel mot clutchuset som opel ohc. Saab 900/9-3 er jo bygd på vectra-a plattform, og saab 900 hadde samme 2.5 v6 motor som i vectra-a v6. Siter '99 BMW 520iat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet April 28, 2005 Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 stemmer! tar du utgangspunkt i en litt nyere saab motor, så passer den rett på f.eks en omega kasse. hvis ikke, går det som du foreslåt og lage en adapter mellom blokk og kasse. clutch er null problem. ta med deg saab lamellen og en lamell som passer på den kassa du skal bruke til en som driver med clutch. så sier du at du skal flytte senteret fra den ene over på den andre. har du flaks, finnes det kanskje en ferdig lamell som oppfyller dine krav. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet April 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 Takker for bra svar! :) Jeg har ant likheter mellom disse merkene før, men ante ikke at det var så og si bolt-on. Men tingen er det at jeg har ikke pengene til en så ny motor, antar at den vil koste litt mer enn den gamle '86 jeg allerede har finni. Mye av grunnen til at jeg valgte den motoren er pga min første Turbo-opplevelse i min kamerats Saab 900 T16S. Er fascinert over måten den går på. Skal være artig å få denne motoren på bakhjula for en gangs skyld. Liker Saab ellers også ganske godt. Til det første forslaget, ser jeg ikke nok potensiale i en 2.2 og heller ikke nok sjarm i sexerne til Opel, tross for gromlyden. Prøver samtidig ikke å gjøre det vanskeligst mulig for meg heller, men har lyst på noe sjeldent! -Håper clutchen løser seg så enkelt også! Når motoren så er på plass og velgående. Så vil jeg ikke kalle bilen forsvarlig og langt ifra godkjent! Bremser er ikke Opels sterkeste side på denne årstia. Morsan og farsjan har en '92 Vectra A med grusomme bremser. Har igjen tenkt på ting for å imøtekomme problemet. Mitt forslag er Senator 3liter oppheng og bremser. Noen som mener noe annet, til min påstand, eller forslag? Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mr. Omega Skrevet April 29, 2005 Rapporter Share Skrevet April 29, 2005 Husker det var en tråd på omc forumet om en svensk ascona b med saab 16v turbomotor. Noen årganger av saab motorene skal visstnok ha samme boltsirkel mot clutchuset som opel ohc. Saab 900/9-3 er jo bygd på vectra-a plattform, og saab 900 hadde samme 2.5 v6 motor som i vectra-a v6. Du glømte Omega B og C, Calibra og Vectra B Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristom Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 Hvorfor tar du ikke å bruker saab kassa men kapper saab mellomakselen og sveiser den sammen med den fra rekorden? Siter Opel Ascona 1.3S 1981mod Opel Vectra 2.0i 1990mod [x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket) [x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket) [x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket) [x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 Hvorfor tar du ikke å bruker saab kassa men kapper saab mellomakselen og sveiser den sammen med den fra rekorden? kanskje fordi at saab kassa har to utgående aksler? og at de går til hvert sitt framhjul, og ikke bakover. (selv om motorn står på langs ja) Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Mai 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2005 Jeg var først inne på å bruke en 900-motor, men trur en 9000 er bedre, ettersom den står så og si rett og ikke i 45grader. Dessuten er jo girkassa bunnpanne på 900-motoren. Og girkassa kan jeg jo ikke bruke, så.. Hadde det ikke vært for det kjiipe været, så hadde jeg nok vært å sett litt på den nye motoren min nå, men.. Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Mai 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 Har stått og studert motoren som jeg vil ha. Prøvd å finne ut hvor ting går og ender og hvordan det hele henger sammen. Skjønner det meste, unntagen denne saken jeg har laget en ring rundt. Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 litt vanskelig og se på det bildet der. hva er det egentlig du lurer på hva er? de slangene ser i allefall ut som oljeslanger til kjøler/turbo Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet Mai 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 Det du har ringet rundt er aerconditionpumpa. Har du funnet ut noe mere om prosjektet ditt?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Juni 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2005 Prosjektet står stille. Mest pga av vær. De dagene jeg har satt av til bil, øser det ned. Kanskje dårlig unnskyldning, men jeg gidder bare ikke. Jeg trur ikke det er aircondition-pumpa. Har riktig nok ikke sett en sånn pumpe, men.. Har i tillegg kjøpt meg ny gammal bil og styra litt med den. Men prosjektet lever fortsatt! Motoren står der og bilen er i garasjen, så det er stort sett bare tid og ork. Jeg må spørre om noen har erfaring fra lignende ombygging med tanke på å lage eget clutch-hus! Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet Juni 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2005 Det er nok aercodtition pumpa, har jo samme selv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.