Gå til innhold

Liten oppgradering,trenger tips(A3)

Ranger emnet

Format A3

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde det ganske enkelt i min egen bil jeg da..

Hadde et gammelt macrom 3-veis 6,5", 3,5? dome mellomtone, 1" diskant (samme som gamle DLS settet men annen diskant har jeg skjønt)..

bygde braketter og satte inn diskant og mellomtone i originalplasseringene foran, deretter tok jeg midbassen å monterte fasevendt i originalposisjonen bak..

Har to kicker 10" komp. basser baki, 1f kondensator og en grei forsterker til å drive det..

Deler bassene på 63Hz, og frontsettet på 80Hz..

Har i alle fall store problemer hos meg med å høre at lyden kommer noe annet sted enn forfra (nå har ikke jeg proff hørsel akkurat heller da, men har ikke fått spes. klager av andre heller)

Høres bra ut;) men dette er vel ikke noe man får for 6000,-?

fint dere kommer med hva dere har gjort i deres bil:)

er kondensator noe det er lurt å ha uansett hvor stort anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!

økonomi/kvalitet så ville jeg nok kjøpt en god kvalitets 4 kanals forsterker -kjøp gjerne brukt da er det som regel halv pris så fort den er ut av butikken, det skulle man tro... anyway :) ellers har sikker mange flere medlemer her som har tilbud og utgående modeler som du kan sikker få en god pris. Ellers med 4 kanalen så kan du første omgang koble 2 av kanalene til front systemet og de resterende 2 bruke til en subb og alt "fordelt" av den aktive delefilter innebygd i forsterkeren. Basser er det mye å velge imellom, kommer ann på hva du liker mest... kan du "snekre" basskassen så sparer du mye penger og får som regel bedre kvalitet enn de fleste ferdig lagde kasser da disse er av tynnere/lettere material pga vekt og såkalt "transports kostnader"... høytaler kabler må du også ha og du kan sikkert få flere tilbud her og.

Til ditt behov så ville jeg brukt det meste av en tusen lapp på en bra og tykk strøm kabel (+ og -) da som regel den er mest jobb å bytte ut seinere og en bra hoved sikring (så du ikke får spenningsfall pga dårlig kvalitet)... kontakter og tilkobliger får du kjøpt ganske rimelig mange steder og som regel er ganske tilgjengelig for å skifte ut seinere, bruk gjerne en trippelkjermet signal kabel.

Kondensator er ikke nødvendig og ikke noe du trenger foreløpig , kjøp deg heller en større og nyere batteri først, da dette er rimeligere en enn bra kondis...

Det som er viktig syns jeg er at du skal kunne bygge ut seinere det du allrede har fra før og det aller første når det "grunnlegende" er på plass så er det en egen og dedikert subb forsterker... eventuelt nytt frontsett... :) og brukt gjerne et par tusen i høytaller/strøm kabler + "periferi" kontakter fordi som sagt da kan du bare koble på nytt og bedre utstyr seinere uten å tenke på "flaske halser" i koblingen mellom de aktive komponentene og høytalerne.

oki, tror gir meg nå for denne gangen!!

Lykke til!! :titties:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at det er fantastiske Nokia-høyttalere i de A3`er jeg har vært borti.

Vil tro at den som anbefalte deg å kjøpe en effektforsterker fremfor å bytte ut høyttalerne framme, ikke kan være sikker på hva han jobber med.

Kunnskapsnivået er i alle fall blandt det dårligste jeg kjenner til, i så fall!

Morel Pulse 5 finnes å kjøpe brukt på "kjøp & salg" til kr.1500,-

Nye finnes på denne siden :)

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at det er fantastiske Nokia-høyttalere i de A3`er jeg har vært borti.

Vil tro at den som anbefalte deg å kjøpe en effektforsterker fremfor å bytte ut høyttalerne framme, ikke kan være sikker på hva han jobber med.

Kunnskapsnivået er i alle fall blandt det dårligste jeg kjenner til, i så fall!

Morel Pulse 5 finnes å kjøpe brukt på "kjøp & salg" til kr.1500,-

Nye finnes på denne siden :)

Mvh

Pål

Han sa han nylig hadde montert forsterker på de org. høytalerne + sub i en a3 og at det ble en god løsning.. ble overasket når han sa det, nå blir jeg bare forvirret:P men tror jeg kjøper heller litt bedre sub+forsterker. da kan jeg heller bytte ut høytalerene når økonomien tillsier det. smart?

hvilken 4 kanals forsterker er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er noe for deg?

High-end komponent høytaler sett, Infinity Kappa perfekt 5.1, 5 1/4''.

UBRUKT, nypris 3200,-.Selges for 2000,-

www.infinityspeakers.com/caraudio/product.aspx?ProdId='KAPPA+PERFECT5.1'&Ser=KPE&Cat=COS

High-end 2 kanaler forsterker Kicker kx 350.2. Veilende pris 4200,-. Selges 2000,-. Brukt 10 timer.

http://www.kicker.com

Caliber css124 (500,-) og Infinity aktiv basslink (1700,-, brukt 10 timer) er også tilsalgs.

http://www.infinityspeakers.com/caraudio/product.aspx?ProdId='BASSLINK'&Ser=BSL&Cat=PSU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er noe for deg?

High-end komponent høytaler sett, Infinity Kappa perfekt 5.1, 5 1/4''.

UBRUKT, nypris 3200,-.Selges for 2000,-

www.infinityspeakers.com/caraudio/product.aspx?ProdId='KAPPA+PERFECT5.1'&Ser=KPE&Cat=COS

High-end 2 kanaler forsterker Kicker kx 350.2. Veilende pris 4200,-. Selges 2000,-. Brukt 10 timer.

http://www.kicker.com

Caliber css124 (500,-) og Infinity aktiv basslink (1700,-, brukt 10 timer) er også tilsalgs.

http://www.infinityspeakers.com/caraudio/product.aspx?ProdId='BASSLINK'&Ser=BSL&Cat=PSU

Å kalle dette High-end er vel å overdrive en smule...

Men gode komponenter er det!

Tenker da spes på Perfect'ene og Kicker'en.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis han skal kjøpe seg ett litt billigere frontsett, er dette her bare møkka eller gir det en god lyd?

http://www.sony.no/ShowProduct.do?site=odw_no_NO&category=ICA+Speakers&product=XS-HT130SN

Dette settet koster 1690,-

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=854

Kappa perfekt koster 3200,-.

Det er stor forskjell på kvalitet når du går fra 1500,- nivå til over 3000,-. Og man skal alltid investere mest mulig i frontsettet. Det er kanskje ikke riktig av meg å si dette, siden jeg prøver å selge noe, men denne regelen universal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider