Gå til innhold

Skillerele og spenningstap.

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

Skal sette inn et skillerele nå. Og lurte bare på om det blir noe spenningstap imellom der?

 

Vil også ha "større" regulator på dynamoen. har en 75 amp dynamo som det sitter en 14v regulator. Tror ikke den lader mer enn 13v. Hva er det største som er bra for det elektriske anlegget, går det fint med f.eks 14,7. Eller kansje 15v? Tenkte på å sette på en større hvis det ble noe spenningstap.

 

Et siste. Jeg skal koble strømkabelen innom en hovedstrømbryter. bare lurer på om det blir noe spenningstap imellom denne bryteren?

 

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sette inn et skillerele nå. Og lurte bare på om det blir noe spenningstap imellom der?

 

Vil også ha "større" regulator på dynamoen. har en 75 amp dynamo som det sitter en 14v regulator. Tror ikke den lader mer enn 13v. Hva er det største som er bra for det elektriske anlegget, går det fint med f.eks 14,7. Eller kansje 15v? Tenkte på å sette på en større hvis det ble noe spenningstap.

 

Et siste. Jeg skal koble strømkabelen innom en hovedstrømbryter. bare lurer på om det blir noe spenningstap imellom denne bryteren?

 

Mvh Alex

Et skillerele skal ikke innføre noe spenningsfall.

 

Det vanligste er å lade med 14,7 V om batteriet tåler det.

Noen sier max 14,9 V.

Mener å ha lest at Yellowtop skal tåle å bli ladet med 15 V...

Men det kan være for mye for bilen .

 

Det skal heller ikke bli noe spenningsfall over en bryter.

 

Kan jeg spør hvorfor du skal ha begge deler??

Jeg har bare for sikkerhets skyld kjøpt meg en hovedstrømsbyter for å kunne koble av om bilen blir stående en stund...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ideel lade spenningen varierer med temperaturen på batteriet (for høy ladespenning kan forårsake knalgass)... noe Ladac regulatør tar høyde for... :) ellers kan du bruke en 15 volts regulator siden spenningen fra dynamoen faller noe, da blir rundt 14,6-14,8volt med 15volts regulator, passer for Optima.... elektronikken på bilen skal tåle min 16 volt. gjerne 18volt men da kan du slitte mye fortere tennplugger og enkelte kondensatorer kan bli også ødelagt pga max volt spec på 16volt men over korte perioder burde gå greit.. ellers er jo som stian sier. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... Spenninga er lest av voltmeteret på plusspolen baki, Stinger sak m\innebygd voltmeter helpme

 

det beste du kan gjøre er å låne deg en digital voltmeter og sammenligne at det faktisk er riktig spenning den Stinger saken viser/måler. For noen år siden hadde jeg store "problemer når jeg målte 16,1 volt på Optima Red og gikk og lurte i flere dager åsen det gikk ann, skulle ikke være mulig med den dynamo/regulator men det viser seg at voltmeteren hadde dårlig 9volts batteri, oppdaget det når jeg hentet ny måleapparat... :) :rolleyes:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt shakymcbacon spenningsregulator på gamle corollaer dvs. automatisk eller no slikt.. Skal stikke nedom bilverksted en dag og måle ladinga der, sistgang vi målt lå den på 14.7-14.8 men det var før batteri baki og slikt.. Hvor farlig er det egentlig om den lader så mye? Dårlig for batteriene og sånt? Hmmmm, er visst ikke laget for en 200A dyanmo kjerra mi:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår