Gå til innhold

Bytte motor

Ranger emnet


Sly

Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 3 men vanlig bensin motor i, og syns det er litt for lite kraft i motoren. Vet jg kan gjøre diverse med motoren for å få den bedre...

 

Men egentlig har jeg lyst på diesel motor, og da tdi... Det jeg lurer på er om det går ann å bytte ut bensin motoren min med en diesel??

 

Blir det mye arbeid??

 

Det jeg er litt skeptisk til er om jg bare kan skru ut motoren, og skru inn den nye, eller om jeg må bytte/fjerne/legge til masse nye ledninger/slanger for at det skal funke... Noen som vet noe om dette??

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Golf 3 men vanlig bensin motor i, og syns det er litt for lite kraft i motoren. Vet jg kan gjøre diverse med motoren for å få den bedre...

 

Men egentlig har jeg lyst på diesel motor, og da tdi... Det jeg lurer på er om det går ann å bytte ut bensin motoren min med en diesel??

 

Blir det mye arbeid??

 

Det jeg er litt skeptisk til er om jg bare kan skru ut motoren, og skru inn den nye, eller om jeg må bytte/fjerne/legge til masse nye ledninger/slanger for at det skal funke... Noen som vet noe om dette??

 

tanken må byttes, påfyllingsrør, drivstoffslanger, dieselpumper, gearkasse, akslinger, bremser, noe hjuloppheng, støtdempere, elektronikken rundt motoren... instrumentene.... vel, blir som å bygge en ny bil. Med andre ord: Selg bilen din, og kjøp en orginal Diesel... glem ombyggingen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ut av nysjerrighet, hvorfor må alt dette byttes??

 

Skulle jo tro at mye av dette var likt uavhengig av motor lissom...

 

 

Edit: Vet jg ikke r helt god i nrosk rettskriving notin

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ut av nysjerrighet, hvorfor må alt dette byttes??

 

Skulle jo tro at mye av dette var likt uavhengig av motor lissom...

 

 

Edit: Vet jg ikke r helt god i nrosk rettskriving notin

 

1.Drivstofftanken må byttes fordi diesel spiser opp plastikken den er laget av.

2.Drivstoffslangene tåler enda mindere diesel enn tanken.. så de må byttes.

3.Drivstofftanken trenger elektrisk fødepumpe, som lager et høyere trykk enn bensin.. derfor må den byttes.

4.Dieselmotorer har et enormt dreiemoment i forhold til bensin, og spes 1.9TD-motorene til VAG. Derfor må gearkassa byttes for å tåle kreftene.

5.Med kraftigere gearkasse, må akslingene dimensjoneres deretter... så da må de byttes og.

6.Diesel veier en del mer enn bensin, i tilleg til at alt av drivdeler er tyngere, derfor må bremsene dimensjoneres deretter.

7.Større tyngde = Mer arbeid for støtdemperene = De må dimensjoneres deretter.

8.Diesel har ingen tennings-anlegg, men glødeanlegg... dette er to villt forskjellige systemer, og krever en god del ombygging.

9.Diesel krever en helt annen kjøling enn Bensin, kraftigere kjøling kan måtte påregnes = Større radiator.

10. En dieselmotor trekker ikke til 7000rpm som din nåværende golf 1,8...Temperatur, rpm-indikatoren og speedometeret (pga annen gearkasse) må byttes.

 

Nå har jeg ramsa opp noen av tinga her...hehe... er sikkert fler også, men som du sikkert skjønner, så lønner ikke dette seg dersom man ikke vil bygge en bil fra bunnen av. DA ville jeg heller sett etter en 2.0GTI-motor. Dette er er nok et mye bedre alternativ.... 115hester'n der trekker veldig godt til å være 115 hester syns nå jeg! Går langt gjør den også.. :)

 

Gl!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner... Mye slitt for lite egentlig...

 

Får se hva d blir til...

 

Frister litt med Golf Cab, men finner ikke den i diesel, og har virkleig sansen får diesel biler, men overlever jo oxo med bensin da, bare d r bra med kraft i den...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår