andei Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Prøver meg med en ny post, sånn ca halvåret etter den forrige :p Denne gangen har jeg lyst til å høre noen tanker og ideer rundt bilstereo i en femdørs Golf II, '88. Har planer om å bygge kasse til 2 10" som skal plasseres like bak setene, og har sjekket litt rundt for å få noe info ang. dimensjoner, osv. Fått med meg at jeg bør gå for ca 19mm mdf-plater til vegger, og regnet med på en eller annen finurlig måte at jeg burde ha ca 35 liters-kasse. Kasse blir vel mest sanns. ikke helt firkantet, med tanke på bagasjerommets utforming, men noen der ute har kanskje noen smarte påfunn? I tilllegg lurer jeg på om det er smartest / best å mekke åpen / lukket kasse. Ellers hadde jeg vært takknemlig for å høre om noen forslag til diskant som gir mest mulig clean lyd (ja, jeg er av den sorten - det samme med bassen), og eventuelle andre, generelle, forslag Størrelse på elementene varierer vel mest sanns. selv om de er like i tommer, så igrunn burde jeg vel ha fått tak i noen elementer? ;) Don't mind me being stupid. Forsterker? Mellomtone? Anyone? Give me all you got! Siter Andreas Kofstad Webutvikler http://www.comart.no ---------------------------------- '88 Golf II GL, 1.8l (nogenlunde stjålet for øyeblikket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Prøver meg med en ny post, sånn ca halvåret etter den forrige :p Denne gangen har jeg lyst til å høre noen tanker og ideer rundt bilstereo i en femdørs Golf II, '88. Har planer om å bygge kasse til 2 10" som skal plasseres like bak setene, og har sjekket litt rundt for å få noe info ang. dimensjoner, osv. Fått med meg at jeg bør gå for ca 19mm mdf-plater til vegger, og regnet med på en eller annen finurlig måte at jeg burde ha ca 35 liters-kasse. Kasse blir vel mest sanns. ikke helt firkantet, med tanke på bagasjerommets utforming, men noen der ute har kanskje noen smarte påfunn? I tilllegg lurer jeg på om det er smartest / best å mekke åpen / lukket kasse. Ellers hadde jeg vært takknemlig for å høre om noen forslag til diskant som gir mest mulig clean lyd (ja, jeg er av den sorten - det samme med bassen), og eventuelle andre, generelle, forslag Størrelse på elementene varierer vel mest sanns. selv om de er like i tommer, så igrunn burde jeg vel ha fått tak i noen elementer? ;) Don't mind me being stupid. Forsterker? Mellomtone? Anyone? Give me all you got! Du skal vel ikke begynne å bygge kasse før du har noe element å sitte i den vel?? Volumet avhenger av hvilket element som skal brukes, så det bør bestemmes først. Du bør nok gå for lukket kasse, så da får du finne deg en sub som passer godt i lukket. Eller du kan få hjelp til det også, men da må du komme med en del mer info... Hva har du av utstyr fra før? Budsjett? Hva trenger du? Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 lag først kassa... er vel ca 90-94cm i bredde . Så lager du frontplata på kassa slik at den passer helt ut i kantene og skjærer slik at de innhylles av dempertårna f.eks. det er pent.. Har forresten forsterker til salgs ;) Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andei Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Så uansett må jeg iallfall finne elemeter FØRST, før jeg idet hele tatt setter i gang med byggingen? Med tanke på selve kassen - holder det med sponplater, eller bør jeg gå for mdf? (skulle det være sånn at mdf-plater ER en type spon, beklager jeg :p) Jeg har igrunn ikke noe budsjett på det her, for tanken var egentlig bare å finne ut av ting før jeg eventuelt begynte på arbeidet. Planen var vel å mekke meg et anlegg som låt bra (ren lyd, som sagt), til en rimelig pris. Burde vel egentlig funnet ut hva slags forsterker jeg har baki der nå, og om jeg eventuelt måtte ha en til. Om dere vet om noen gode diskanter, så kunne jeg sett litt rundt etter noe jeg muligens fikk råd til etterhvert (jepp, Mr. vag her) lag først kassa... er vel ca 90-94cm i bredde .Så lager du frontplata på kassa slik at den passer helt ut i kantene og skjærer slik at de innhylles av dempertårna f.eks. det er pent.. Har forresten forsterker til salgs ;) Du vet ikke om noen url'er til folk som har vist fremgangsmåten for å bygge noe tilsvarende? For ordens skyld - hva, hvor, pris? :P Siter Andreas Kofstad Webutvikler http://www.comart.no ---------------------------------- '88 Golf II GL, 1.8l (nogenlunde stjålet for øyeblikket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huti Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 lag først kassa... er vel ca 90-94cm i bredde .Så lager du frontplata på kassa slik at den passer helt ut i kantene og skjærer slik at de innhylles av dempertårna f.eks. det er pent.. Har forresten forsterker til salgs ;) Får maks ei kasse på 90 lang inn i en Golf 2 hvis jeg husker riktig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Får maks ei kasse på 90 lang inn i en Golf 2 hvis jeg husker riktig min er 94 og jeg har enda ett par millimeter til overs hehe Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andei Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Skulle vel ikke være så vanskelig å måle, bare jeg går inn for det ;) Sett flere som har forbedret utseende massivt med glassfiber (for det er det?) Vanskelig å få til? Dyrt? Om jeg lager kassen innerst mot seteryggen, 90 lang, og påbergenet ca 35 liter, da får jeg vel fortsatt en god plass i bagasjerommet? *måle med hendene* Dette kan jo bli spennende :p Siter Andreas Kofstad Webutvikler http://www.comart.no ---------------------------------- '88 Golf II GL, 1.8l (nogenlunde stjålet for øyeblikket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Skulle vel ikke være så vanskelig å måle, bare jeg går inn for det ;)Sett flere som har forbedret utseende massivt med glassfiber (for det er det?) Vanskelig å få til? Dyrt? Om jeg lager kassen innerst mot seteryggen, 90 lang, og påbergenet ca 35 liter, da får jeg vel fortsatt en god plass i bagasjerommet? *måle med hendene* Dette kan jo bli spennende :p Om du utnytter full bredde og høyde på en kasse på bare 35 L, vil den ikke komme noe særlig langt ut på golvet. Du har vel ca. 45 cm å gå på i høyden? Da vil den komme ca. 15-20 cm ut på golvet fra baksetet med vinklet bakside. Spørs om du vil få plass til noe element inni der da, men... Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andei Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Om du utnytter full bredde og høyde på en kasse på bare 35 L, vil den ikke komme noe særlig langt ut på golvet.Du har vel ca. 45 cm å gå på i høyden? Da vil den komme ca. 15-20 cm ut på golvet fra baksetet med vinklet bakside. Spørs om du vil få plass til noe element inni der da, men... Men holder det da å gå lengre ut på gulvet? Hadde jo vært greit å få noe inn der, og ikke bare ha en fet kasse som tar opp plass. That's me, though :) Takk for responsen hittil, forresten! Siter Andreas Kofstad Webutvikler http://www.comart.no ---------------------------------- '88 Golf II GL, 1.8l (nogenlunde stjålet for øyeblikket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Men holder det da å gå lengre ut på gulvet? Hadde jo vært greit å få noe inn der, og ikke bare ha en fet kasse som tar opp plass.That's me, though :) Takk for responsen hittil, forresten! Du kan jo se hvordan jeg hadde det i min bil før ved å klikke på "Min Cardomain side" i signaturen min. Det synes jeg var ganske praktisk, subben tok bare et lite hjørne av bagasjerommet. Den kassen var på 35 L. Hadde golv som jeg la oppå forsterkerne og det... Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andei Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Du kan jo se hvordan jeg hadde det i min bil før ved å klikke på "Min Cardomain side" i signaturen min.Det synes jeg var ganske praktisk, subben tok bare et lite hjørne av bagasjerommet. Den kassen var på 35 L. Hadde golv som jeg la oppå forsterkerne og det... Det ser jo veldig bra ut. Siden du selv bruker mdf-plater, går jeg ut ifra at du også anbefaler det? Er dynamat extreme godt nok for å minske skrangling ol. i dører og slikt? Jeg ser forøvrig bare én kasse hos deg. Den kan vel ikke være på så mye som 35l? Bygger man forresten (sikkert relativt, men dog) to separate kasser til de to elementene, og deretter muligens "bygger" de inn bak? Skulle gjerne gjort det helt bak der, så de to ikke skilles som to vanlige kasser. Siter Andreas Kofstad Webutvikler http://www.comart.no ---------------------------------- '88 Golf II GL, 1.8l (nogenlunde stjålet for øyeblikket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Det ser jo veldig bra ut. Siden du selv bruker mdf-plater, går jeg ut ifra at du også anbefaler det?Er dynamat extreme godt nok for å minske skrangling ol. i dører og slikt? Jeg ser forøvrig bare én kasse hos deg. Den kan vel ikke være på så mye som 35l? Bygger man forresten (sikkert relativt, men dog) to separate kasser til de to elementene, og deretter muligens "bygger" de inn bak? Skulle gjerne gjort det helt bak der, så de to ikke skilles som to vanlige kasser. Joda, den er på 35 L, men den går jo helt ned i underste golvet. Utvendige mål mener jeg er 45 høy, 35 bred og 16-35 dyp. Sånn ca. i hvert fall... Du har tydeligvis ikke lest min subkasse-guide, les den du ;) Jeg bygget to seperate kasser pga. mulighetene dette gir meg. Blant annet å kunne få de ut av bilen uten å måtte ha hjelp av alle som kan komme til og hjelpe å løfte... Ikke noe problem å ha to subber i samme kasse med seperate kammer. Dynamat'en funker perfekt til alt mulig :D Tyggis som aldri blir hard... Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andei Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Aah.. Nei, det har jeg faktisk ikke, men det kan jeg love deg at jeg kommer til å gjøre før jeg setter i gang. Du ga meg et nytt syn på det med to separate kasser, og jeg tror jeg kan si med stor sikkerhet at jeg kommer til å gå for det samme pga. den muligheten. Da er det jo alltids mulighet for bare å ta ut én óg. Kjenner det er en mulighet for at jeg må legge inn litt penger i dynamaten da. Er det noe som irriterer meg mest når det kommer til bilstereo, er det all slags ulyder og driiit fra dører og annet som ikke er gjort noe med. Takk for url'en! :D Siter Andreas Kofstad Webutvikler http://www.comart.no ---------------------------------- '88 Golf II GL, 1.8l (nogenlunde stjålet for øyeblikket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svaggen Skrevet April 19, 2005 Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Tror jeg har pastet denne guiden før, men her er den:http://web.njit.edu/~cas1383/proj/main/ - Han her har tatt de bildene jeg aldri gadd å ta. :) Han har mye lurt å komme med også. Klarer du lese det han har å si og ikke har ti tommeltotter fixer du detta glatt ;) Se på den linken som ligger der, den kan alle lære mye av sombrero Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andei Skrevet April 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Se på den linken som ligger der, den kan alle lære mye av sombrero *ler* Tør påstå at den fyren liker him-mekk. Takk for tipset! Nå fikk jeg iallfall en idé om hvordan det er mulig å utarbeides. *gjemme tomlene sine* Siter Andreas Kofstad Webutvikler http://www.comart.no ---------------------------------- '88 Golf II GL, 1.8l (nogenlunde stjålet for øyeblikket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg