Gå til innhold

væskefyllte diskanter....

Ranger emnet

PerryZaphire

Anbefalte innlegg

da må du demontere den isåfall...enkelt hvis den ikke er limt. :) da ser du nede i spole gappet om det er olje, det pleier også å henge rundt selve spolen. Den olje er av en spesilet type, såkalt magnetisk olje... den inneholder mikro partikler med metal slik at den fester seg i magnet gappet og ikke renner ut. Vet ikke hvor du kan få kjøpt det. Tvilsomt at det er årsaken til at den spiller laver, oljen skal for det meste avkjøle spolen egentlig. Har du koblet begge diskantene til samme delefilter? (en av gangen self) og hørt om det er forskjell? om ikke så ligger feilen i delefilteren....

lykke til!! :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du demontere den isåfall...enkelt hvis den ikke er limt. :) da ser du nede i spole gappet om det er olje, det pleier også å henge rundt selve spolen. Den olje er av en spesilet type, såkalt magnetisk olje... den inneholder mikro partikler med metal slik at den fester seg i magnet gappet og ikke renner ut. Vet ikke hvor du kan få kjøpt det. Tvilsomt at det er årsaken til at den spiller laver, oljen skal for det meste avkjøle spolen egentlig. Har du koblet begge diskantene til samme delefilter? (en av gangen self) og hørt om det er forskjell? om ikke så ligger feilen i delefilteren....

lykke til!! :)

jeg har prøvd og det er like ille... så delefiltrene er i orden...

skjønner ikke helt greia.. hvis en diskant er ødelagt så spiller den vel ikke i det hele tatt?

får vel ikke tak i 1 stk. diskant bare løst liksom? :(

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var dumt... men det som muligens har skjedd er at de har blitt spilt høyt og lenge uten forvrening men lakken på tråden (spolen) har "svulmet opp" på grunn av varmen og enkelte tråder har blitt kortsluttet eller at spolen sitter mer eller mindre fast i magnetgappet... grunnen at du får noe lyd er at diskanten trenger ikke å bevege seg mye for å gi lyd og så lenge det ikke er brudd i spolen så vil det komme noe lyd.

hør med Alpine importøren om reparasjons sett eventuelt?

lykke til enda en gang!! :)

edit: mente SoundStream....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen her som vet hvordan man finner ut om diskanterer væskefyllte?

Jeg har soundstream sett... husker ikke hva det heter :(

greia er at den ene spiller mye lavere enn den andre...og kompisen min mentedet var væskefyllte og jeg kanskje må fylle på den... ?

Er det et forholdsvis nytt sett som er kjøpt i Norge?

Den væsken du nevner er magnetisk olje og har som funkjon å dempe resonnser og øke effektålighet. En nivåulikhet mellom diskantene, skyldes sannsynligvis ikke ulik mengde magnetisk olje. Diskanter er ikke laget for at kunden skal kunne fylle på denne oljen selv. Oljen er patentert og heter ferrofluid og lages kun av ett selskap.

Send meg en mail på glenn@musicaltransparency.com så skal vi se hva vi kan finne ut.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et forholdsvis nytt sett som er kjøpt i Norge?

Den væsken du nevner er magnetisk olje og har som funkjon å dempe resonnser og øke effektålighet. En nivåulikhet mellom diskantene, skyldes sannsynligvis ikke ulik mengde magnetisk olje. Diskanter er ikke laget for at kunden skal kunne fylle på denne oljen selv. Oljen er patentert og heter ferrofluid og lages kun av ett selskap.

Send meg en mail på glenn@musicaltransparency.com så skal vi se hva vi kan finne ut.

det er gammelt tror jeg... er det noe som heter X1 eller noe? er 4.5" og diskanter... chassiset på elementene er grønt.. xelent kan det stemme? husker ikke helt... kan sjekke seinere...

Hvis jeg trenger ny (og dette settet er for gammelt) hvor mye vil det evnt. koste å få tak i 2 stk. nye dugende diskanter?

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er gammelt tror jeg... er det noe som heter X1 eller noe? er 4.5" og diskanter... chassiset på elementene er grønt.. xelent kan det stemme? husker ikke helt... kan sjekke seinere...

Hvis jeg trenger ny (og dette settet er for gammelt) hvor mye vil det evnt. koste å få tak i 2 stk. nye dugende diskanter?

Soundstream har aldri hatt et sett som heter xelent. men dem har hatt et sett som heter Exact 4.2. Om det er dette settet, er det et svært godt komponentsett, så da må vi fikse deg noen skikkelige diskanter til.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soundstream har aldri hatt et sett som heter xelent. men dem har hatt et sett som heter Exact 4.2. Om det er dette settet, er det et svært godt komponentsett, så da må vi fikse deg noen skikkelige diskanter til.

mvh

Glenn

Exact heter det ja :D

skulle koste noe rundt 4k nytt om jeg ikke tar helt feil... gammelt tror jeg..

jeg er på lowbudget for tiden så skikkelige diskanter koster vel litt? :rolleyes:

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exact heter det ja :D

skulle koste noe rundt 4k nytt om jeg ikke tar helt feil... gammelt tror jeg..

jeg er på lowbudget for tiden så skikkelige diskanter koster vel litt? :rolleyes:

La meg sjekke litt, så skal jeg se hva jeg kan få til. Er ikke umulig at jeg kan få fikset i stand noe moro.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider