Gå til innhold

Tips / framgangsmåte til mekking av dobbelt gulv i bagasjerommet

Ranger emnet


Henriko

Anbefalte innlegg

Jau, da begynner våren å nærme seg, og tenkte jeg endelig skulle bli ferdig med planene mine for bilen :)

 

En slik Soundstream Lil'Wonder 5.830 er på vei min vei, sammen med et picasso-element + grill, også fra Soundstream.

 

I tillegg skal jeg slenge inn en carputer baki, med 7" touchscreen foran, slik moten er nå sombrero

 

Ihvertfall, planen er da å lage et dobbelt gulv i bagasjerommet, slenge pcen og forsterkeren under med plexi over forsterkeren. Siden jeg har 10 tommeltotter og null byggeerfaring har jeg et drøss av spm før jeg setter igang :)

 

* Noen som har laget dobbelt gulv før? Letteste framgangsmåte for å tilpasse dette til bagasjerommet? Tenkte på å legge inn en papplate og skjære til den som mal? Må kanskje dele platen i to for å få den inn i bagasjerommet?

 

* Forslag til stoff å trekke gulvet med? Hvordan trekker man penest mulig?

 

* Hvordan skal jeg få skjært ut hullet til plexien pent? Er plexi det beste å bruke? Hvor får man kjøpt slikt billig? Hvordan får man skillet mellom plate/plexi til å se bra ut? Fester man plexi på undersiden/oversiden?

 

* Hvilket materiale burde jeg bruke som gulv? Kryssfiner?

 

Det jeg kom på i første omgang ihvertfall, setter stor pris på svar!

 

Har du noen velmenende tips før jeg setter igang er jeg hjertelig glad for det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, da begynner våren å nærme seg, og tenkte jeg endelig skulle bli ferdig med planene mine for bilen :)

 

En slik Soundstream Lil'Wonder 5.830 er på vei min vei, sammen med et picasso-element + grill, også fra Soundstream.

 

I tillegg skal jeg slenge inn en carputer baki, med 7" touchscreen foran, slik moten er nå sombrero

 

Ihvertfall, planen er da å lage et dobbelt gulv i bagasjerommet, slenge pcen og forsterkeren under med plexi over forsterkeren. Siden jeg har 10 tommeltotter og null byggeerfaring har jeg et drøss av spm før jeg setter igang :)

 

* Noen som har laget dobbelt gulv før? Letteste framgangsmåte for å tilpasse dette til bagasjerommet? Tenkte på å legge inn en papplate og skjære til den som mal? Må kanskje dele platen i to for å få den inn i bagasjerommet?

 

* Forslag til stoff å trekke gulvet med? Hvordan trekker man penest mulig?

 

* Hvordan skal jeg få skjært ut hullet til plexien pent? Er plexi det beste å bruke? Hvor får man kjøpt slikt billig? Hvordan får man skillet mellom plate/plexi til å se bra ut? Fester man plexi på undersiden/oversiden?

 

* Hvilket materiale burde jeg bruke som gulv? Kryssfiner?

 

Det jeg kom på i første omgang ihvertfall, setter stor pris på svar!

 

Har du noen velmenende tips før jeg setter igang er jeg hjertelig glad for det også :)

 

For meg høres det ut som om du er på rett vei med dine egne forslag, men jeg har et par input å komme med.

Dropp plexi og bruk heller vanlig glass, mer ripebestandig og billigere.

Litt avhengi av størelsen på glasset bør du bruke minst 6mm som du får hos din lokale glassmester.

Når det gjelder montering av glasset; lag en fals som er så dyp som glasset er tykt og ca. 1 cm bredt som glasset ligger an på.

Lykke til med bygging! :)

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Noen som har laget dobbelt gulv før? Letteste framgangsmåte for å tilpasse dette til bagasjerommet? Tenkte på å legge inn en papplate og skjære til den som mal? Må kanskje dele platen i to for å få den inn i bagasjerommet?

 

* Forslag til stoff å trekke gulvet med? Hvordan trekker man penest mulig?

 

* Hvordan skal jeg få skjært ut hullet til plexien pent? Er plexi det beste å bruke? Hvor får man kjøpt slikt billig? Hvordan får man skillet mellom plate/plexi til å se bra ut? Fester man plexi på undersiden/oversiden?

 

* Hvilket materiale burde jeg bruke som gulv? Kryssfiner?

 

Det jeg kom på i første omgang ihvertfall, setter stor pris på svar!

 

Har du noen velmenende tips før jeg setter igang er jeg hjertelig glad for det også :)

Stort sett enig i hva du selv og Dag sier.

Jeg hadde brukt en tynn mdf plate, dvs en plass i underkant av 200mm. Mulig det går greit å bruke kryssfiner også.

 

Bruk så en overfres til å frese ned like mye som tykkelsen på glasset.

 

Lykke til :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

 

Nå har det jo seg sånn at jeg har heller dårlig tilgang på verktøy mer avansert enn dremel :rolleyes: Vet heller ikke helt hvordan jeg skal få skjært ut hullet til glasset pent, er jo viktig at dette blir 100% rett osv, så regner med at stikksag ikke er veien å gå?

 

Noen mulighet for å levere platen et sted og si jeg skal ha den sånn og sånn?

 

Noen ca. pris på 50x25x6mm glass, ferdig skjært til?

 

Tenkte på kryssfiner i første omgang fordi det er lett, forholdsmessig sterkt iforhold til tykkelsen og endel billigere enn MDF, men mulig MDF er bedre?

 

Edit: Kom på at kanskje kryssfiner ikke er det beste å frese ned i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

 

Nå har det jo seg sånn at jeg har heller dårlig tilgang på verktøy mer avansert enn dremel :rolleyes: Vet heller ikke helt hvordan jeg skal få skjært ut hullet til glasset pent, er jo viktig at dette blir 100% rett osv, så regner med at stikksag ikke er veien å gå?

 

Noen mulighet for å levere platen et sted og si jeg skal ha den sånn og sånn?

 

Noen ca. pris på 50x25x6mm glass, ferdig skjært til?

 

Tenkte på kryssfiner i første omgang fordi det er lett, forholdsmessig sterkt iforhold til tykkelsen og endel billigere enn MDF, men mulig MDF er bedre?

 

Edit: Kom på at kanskje kryssfiner ikke er det beste å frese ned i?

 

Først: kryssfiner er dyrere enn MDF.

Hvis du stikker bortom meg på snekkerverkstedet kan jeg sikkert hjelpe deg litt.

FagTre A/S i Undrumsdal.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stikker bortom meg på snekkerverkstedet kan jeg sikkert hjelpe deg litt.

 

Skal ikke se bort ifra at jeg tar en tur bortom. Om jeg skjærer til platen, og så kommer til deg for å få ordnet plass til vindu? Best å overlate ting til fagfolk :)

Får vel kanskje bestikke litt, så det blir bra :)

 

Ligger fortsatt et par uker frem i tid dette, men må prøve å ha det klart før mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort ifra at jeg tar en tur bortom. Om jeg skjærer til platen, og så kommer til deg for å få ordnet plass til vindu? Best å overlate ting til fagfolk :)

Får vel kanskje bestikke litt, så det blir bra :)

 

Ligger fortsatt et par uker frem i tid dette, men må prøve å ha det klart før mai.

 

Med mindre du har materialer fra før kan det nok lønne seg å kjøpe av meg, jeg har sett hva de tar for MDF på Byggmakker-Zeiner, de burde vært arrestert! :)

P.S Jeg kan sikkert ordne glass også, tror jeg har litt 6mm på lager.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å rette på noen men lexsan er mye mye bedre enn glass men det er jo dyrere
Ikke for å kverulere, men jeg har lett klart å ripe opp lexan, men ikke glass..

 

Hvis trådstarter er redd for å bruke glass fordi det kan knuse, så koster det jo minimalt ekstra å kjøpe laminert glass. Hvis du mot formodning skulle klare å knuse glasset så vil det ikke bli 1000000 skarpe glasskår som flyr rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har materialer fra før kan det nok lønne seg å kjøpe av meg, jeg har sett hva de tar for MDF på Byggmakker-Zeiner, de burde vært arrestert! :)

P.S Jeg kan sikkert ordne glass også, tror jeg har litt 6mm på lager.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Ja, er jo interessert i få ordna ting så billig og enkelt som mulig jeg så :P

Ca. pris på 2x1,5m 16(?)mm MDF/kryssfiner, ferdig med fresa hull til 50x25x6mm glass + glass da? :)

 

Siden jeg ikke er så veldig handyman tenkte jeg også å kjøpe en ferdigbygget kasse. Har finni Bassworx Series - Sealed til 795,- kroner på ljudia, men den er på 41l og kanskje en tanke stor for EG-12x elementet Fikk anbefalt Schocs (ellernosånt) kasser fra han jeg kjøpte forsterker/element av, men kunne ikke levere før om en stund, så håpet på å finne noe annet. Blir 41l alt for ille for det elementet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo interessert i få ordna ting så billig og enkelt som mulig jeg så :P

Ca. pris på 2x1,5m 16(?)mm MDF/kryssfiner, ferdig med fresa hull til 50x25x6mm glass + glass da? :)

 

Siden jeg ikke er så veldig handyman tenkte jeg også å kjøpe en ferdigbygget kasse. Har finni Bassworx Series - Sealed til 795,- kroner på ljudia, men den er på 41l og kanskje en tanke stor for EG-12x elementet Fikk anbefalt Schocs (ellernosånt) kasser fra han jeg kjøpte forsterker/element av, men kunne ikke levere før om en stund, så håpet på å finne noe annet. Blir 41l alt for ille for det elementet?

 

Stikk bortom meg på verkstedet med bilen det skal monteres i så skal jeg gi deg en pris.

41 liter på det elementet er ikke så gærnt, men legger du på noen hundrelapper kan jeg bygge en som er tilpasset bilen din og optimert for elementet.

Ring før du kommer så du ikke kjører bomtur.

Tlf: 93095002

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo interessert i få ordna ting så billig og enkelt som mulig jeg så :P

Ca. pris på 2x1,5m 16(?)mm MDF/kryssfiner, ferdig med fresa hull til 50x25x6mm glass + glass da? :)

 

Siden jeg ikke er så veldig handyman tenkte jeg også å kjøpe en ferdigbygget kasse. Har finni Bassworx Series - Sealed til 795,- kroner på ljudia, men den er på 41l og kanskje en tanke stor for EG-12x elementet Fikk anbefalt Schocs (ellernosånt) kasser fra han jeg kjøpte forsterker/element av, men kunne ikke levere før om en stund, så håpet på å finne noe annet. Blir 41l alt for ille for det elementet?

 

Scosche kassene kommer nok før resten av utstyret ditt ankommer Norge, men ta en tur til Dag du. Da får du en skikkelig bygget kasse.

 

Når det gjelder EG-12X så kan den med fordel gjerne ha 45liter, selv om den funker bra i 35.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår