Gå til innhold

Sliter med bråkete eksos og godkjenning

Ranger emnet


Hersker Hans

Anbefalte innlegg

var på biltilsynet å prøvde å godkjenne E12en min, fikk 2er feil på for mye støy og litt annet dill. Dempet eksosanlegget mitt fra 107 db til 98 db med litt småtriks, på etterkontrollen målte de støy og sa at det fortsatt var for høt, de sier det skal være 84 db max.

 

84 db syns jeg var strengt for en 1975 modell, noen som kan bekrefte eller avkrefte om det er riktig det de sier.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe på Lovdata.no, ble ikke klokere av det. strengere enn det biltilsynet sa, lov fra 1975 om støy skal jo gjelde for bil fra 1975, står ikke noe om eldre biler som jeg kan se. Kan ikke tenke meg at det var mange biler i 1975 og før som gikk igjennom disse kravene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 24-1. Generelt om støy

 

1. Motorvogn skal være innrettet og utstyrt slik at den ikke utvikler unødig eller generende støy.

 

2. Lyddempere skal ikke kunne settes ut av funksjon under kjøring.

 

3. Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til høyere støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves fremlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

 

Støykapsling skal ikke endres eller fjernes.

 

Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves framlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

 

4. Motorvognens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden etter ECE.Reg. No. 51 skal normalt være verdier oppgitt av motorvognfabrikanten. I de tilfeller der slike data ikke er tilgjengelige, kan i stedet godtas oppgitt verdier målt av kompetent laboratorium.

 

Ved måling etter standstøymålemetoden skal motorvogn i bruk ikke ha høyere støynivå enn 5 dB (A) over det nivå som er oppgitt av fabrikanten for ny motorvogn, respektive 2 dB (A) over det nivå som er målt av laboratorium på det aktuelle eksemplar. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L).

 

 

 

§ 24-2. Alminnelige bestemmelser om støy fra bil

 

1. For bil med spjeld i eksosrøret gjelder støykravene for begge stillinger av spjeldet.

 

2. Bil med eksosoppvarmet lasteplan skal ha et rimelig støynivå under tipping.

 

 

 

§ 24-3. Støy fra bil - kravnivå direktiv 1999/101/EF

 

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for militærtaktiske biler registrert på forsvaret.

 

2. Ved typegodkjenning skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at bilen tilfredsstiller kravene i direktiv 70/157/EØF, som senest endret ved direktiv 1999/101/EF. Bilens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden skal oppgis.

 

3. Grenseverdier for støynivå er som for direktiv 92/97/EØF, gjengitt i § 24-5, pkt. 3.

 

4. Unntak fra grenseverdier er som for direktiv 92/97/EØF, gjengitt i § 24-5, pkt. 4.

 

5. Bil tillates utstyrt med erstatningseksosanlegg som tilfredsstiller vedlegg II i direktiv 92/97/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 96/20/EF eller direktiv 1999/101/EF.

 

6. Bestemmelsene i denne paragraf trer i kraft 1. november 2000 for typegodkjenning av bil og typegodkjenning av eksosanlegg.

 

 

 

§ 24-4. Støy fra bil - kravnivå direktiv 96/20/EF

 

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for militærtaktiske biler registrert på forsvaret.

 

2. Ved typegodkjenning skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at bilen tilfredsstiller kravene i direktiv 70/157/EØF, som senest endret ved direktiv 96/20/EF. Bilens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden skal oppgis.

 

3. Grenseverdier for støynivå er som for direktiv 92/97/EØF, gjengitt i § 24-5, pkt. 3.

 

4. Unntak fra grenseverdier er som for direktiv 92/97/EØF, gjengitt i § 24-5, pkt. 4.

 

5. Bil tillates utstyrt med erstatningseksosanlegg som tilfredsstiller vedlegg II i direktiv 92/97/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 96/20/EF.

 

6. Bestemmelsene i denne paragraf trer i kraft 1. november 1997 for typegodkjenning av ny type bil.

 

 

 

§ 24-5. Støy fra bil - kravnivå direktiv 92/97/EØF

 

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for militærtaktiske biler registrert på forsvaret.

 

2. Ved typegodkjenning og - for ikke typegodkjente biler - ved første gangs registrering i Norge skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at bilen tilfredsstiller kravene i direktiv 70/157/EØF, som endret senest ved direktiv 92/97/EØF. Bilens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden skal oppgis.

 

3. Akselerasjonsstøy. Støynivå etter direktiv 92/97/EØF:

 

a) Bil som er innrettet for transport av personer, og som har sitteplass for høyst ni personer, førerplass medregnet 74 dB(A)

b) Bil som er innrettet for transport av personer, som har sitteplass for flere enn ni personer, førerplass medregnet, og har tillatt totalvekt på over 3.500 kg

- med en motoreffekt på under 150 kW 78 dB(A)

- med en motoreffekt på 150 kW eller mer 80 dB(A)

c) Bil som er innrettet for transport av personer, som har sitteplass for flere enn ni personer, førerplass medregnet; Bil som er innrettet for godstransport

- med tillatt totalvekt på høyst 2.000 kg 76 dB(A)

- med tillatt totalvekt over 2.000 kg men ikke over 3.500 kg 77 dB(A)

d) Bil som er innrettet for godstransport og har tillatt totalvekt på over 3.500 kg

- med motoreffekt på under 75 kW 77 dB(A)

- med motoreffekt på 75 kW eller mer, men under 150 kW 78 dB(A)

- med motoreffekt på 150 kW eller mer 80 dB(A)

 

4. Unntak fra nr. 3.

 

For bil i gruppe a) og c) skal grenseverdiene økes med 1 dB(A) dersom den er utstyrt med dieselmotor med direkte innsprøytning.

 

For bil beregnet for bruk utenfor vei, og med tillatt totalvekt på mer enn 2.000 kg, skal grenseverdien økes med

 

- 1 dB(A) dersom den har motor med effekt på under 150 kW

- 2 dB(A) dersom den har motor med effekt på 150 kW eller mer

 

For bil i gruppe a) som er utstyrt med manuell girkasse med flere enn fire gir forover, og som har en største motoreffekt på over 140 kW, og som har et forhold mellom største motoreffekt og største tillatte totalvekt som overskrider 75 kW/tonn, skal grenseverdiene økes med 1 dB(A) dersom hastigheten for bilen når den bakerste delen forlater måleområdet, er større enn 61 km/t i tredje gir.

 

5. Trykkluftstøy. Støynivå etter direktiv 92/97/EØF: 72 dB (A).

 

6. Bil tillates utstyrt med erstatningseksosanlegg som tilfredsstiller vedlegg II i direktiv 92/97/EØF.

 

7. Bestemmelsene i denne paragraf trer i kraft 1. oktober 1995 for nye typegodkjenninger og 1. oktober 1996 for nye registreringer.

 

 

 

§ 24-6. Støy fra bil - kravnivå ECE-reg.nr. 51-01

 

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for militærtaktiske biler registrert på forsvaret.

 

2. Ved typegodkjenning og - for ikke typegodkjente biler - ved første gangs registrering i Norge skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at bilen tilfredsstiller kravene i ECE-reg.nr. 51 Amendment 01. Bilens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden skal oppgis.

 

3. Støynivå etter ECE-reg.nr. 51 Amendment 01:

 

 

 

Personbil 77 dB(A)

Buss- og varebil

- med tillatt totalvekt ikke over 2.000 kg 78 dB(A)

- med tillatt totalvekt over 2.000 kg men ikke over 3.500 kg 79 dB(A)

Buss med tillatt totalvekt over 3.500 kg

- med motor som yter ikke over 150 kW ECE (204 hk) 80 dB(A)

- med motor som yter over 150 kW ECE (204 hk) 83 dB(A)

Lastebil og trekkbil

- med motor som yter ikke over 75 kW ECE (102 hk) 81 dB(A)

- med motor som yter over 75 kW ECE (102 hk), men ikke over 150 kW ECE (204 hk) 83 dB(A)

- med motor som yter over 150 kW ECE (204 hk) 84 dB(A)

 

 

 

Unntak

 

For bil som hører inn under kategori som i ovenstående tabell har grenseverdi 77, 78 og 79 dB(A), og som har dieselmotor med direkte innsprøytning, skal grenseverdiene økes med 1 dB(A).

For bil beregnet for bruk utenfor vei, og med tillatt totalvekt mer enn 2.000 kg, skal grenseverdiene økes med:

- 1 dB(A) hvis bilen har motor som yter ikke over 150 kW ECE (204 hk)

- 2 dB(A) hvis bilen har motor som yter over 150 kW ECE (204 hk)

 

4. Som alternativ dokumentasjon godtas dokumentasjon for direktiv 70/157/EØF, som senest endret ved direktiv 84/424/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF, direktiv 89/491/EØF, direktiv 92/97/EØF, direktiv 96/20 EF eller direktiv 1999/101/EF.

 

5. Erstatningseksosanlegg

 

Bil tillates utstyrt med erstatningseksosanlegg som tilfredsstiller vedlegg II i direktiv 70/157/EØF, som endret senest ved direktiv 92/97/EØF.

 

 

 

§ 24-7. Støy fra to- eller trehjulede motorvogner (direktiv 97/24/EF kapittel 9)

 

1. Kravnivå: Direktiv 97/24/EF kapittel 9 (tillatt støynivå for og eksosanlegg til to- og trehjulede motorvogner).

 

2. Virkeområde: Alle kjøretøy som definert i artikkel 1 i direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF. For erstatningseksosanlegg gjelder reglene kun for motorvogner typegodkjent etter 1. oktober 1999 eller som registrert etter 17. juni 2003.

 

3. Alternativ standard: Ingen.

 

4. Godkjenning: Ved godkjenning skal det fremlegges bevitnelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at motorvognen tilfredsstiller ovennevnte krav. Dette gjelder ikke når motorvognen er ledsaget av gyldig samsvarssertifikat og/eller er merket med typegodkjenningsnummer i henhold til direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF. Alternativt kan motorvogn, deler eller tekniske enheter være godkjent og merket i henhold til ovennevnte krav.

 

5. Ikrafttreden:

 

 

 

Kategori For typeg. av ny type kjt. For nye registreringer

Alle 1. oktober 1999 17. juni 2003

 

6. Erstatningseksosanlegg

 

Erstatningseksosanlegg som monteres på to- og trehjulede motorvogner skal være godkjent og merket iht. direktiv 97/24/EF kapittel 9.

 

7. Ikrafttreden

 

 

 

Kategori For typeg. av ny type kjt. For nye registreringer

Erstatningseksosanlegg 1. oktober 1999 17. juni 2003

0 Endret ved forskrift 16 nov 2004 nr. 1470.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står ikke noe i det svenske vognkortet om db, har ikke prøvd stålull, har hørt om det da, fikk tips om å lage ende stuss som vinkler ned i asfalten. skulle dempe litt. eksosanlegget består av 1 turbo, 1 restriktor som er en trakt inne i røret som går ned til 2 tom i stedet for 3 tom (skal fjernes etter kontroll) 1 potte i 3 tom som er den lengste og smaleste simons har. så er det en stor simons potte bakerst, skal prøve å dra på kontroll sånn som det er nå, høres ut som at lyden er litt lavere, men det er fortsatt litt mye lyd, merkelig nok, vanskelig å dempe skikkelig med 3 toms anlegg kanskje,

 

forrige kontroll hadde jeg en potte bakerst og et justerbart spjell jeg installerte selv, justerte fra 107db til 98 med nokia mobil.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endestussen kan du sveise et kryss inni, dette vil da dele opp lyden og dempe den betrakterlig. Hadde dette selv og gikk ned 7db, samtidig kan du putte stålull der. Å gå opp og ned fra 2 og 3 tom hjelper i grunn ingen ting på lyden det eneste som fungerer skikkelig er lyddempere. I vognkortet står det oppgitt 86db som standstøy (82 modell 500sec) så tror nok det skal gå bra

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss .. trodde ikke gamle biler hadde noe krav til støy og avgass. Har aldri hatt problemer med min gamle bubble, men så er jo den året eldre også. Den bråker som f og har høye verdier men har aldri fått no pes av den grunn (bortsett fra et småsurt "er det du som har laget dette eksosanlegget?" fra kontrolløren på biltilsynet) ;)

Ble stoppet i går med mazdaen i kontroll (sjekket bare fører og vognkort), var sikker på at det skulle bli kommentarer på potta (helt tom bakpotte med 3"), men de sa ikke et ord. Hadde det vært teknisk så regner jeg med de har undersøkt nærmere.

 

Det går ikke å trykke på den en treg orginaldemper av noe slag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår