salms Skrevet Mars 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2005 Var til trondheim med bilen til ei venninne i kveld. Midt under en forbikjøring så virka det som om turboen helt plutselig kutta. Når jeg ga full gass så gikk den veldig godt, men etter å ha holdt full gass en stund så kutta den (nesten 130km/t i 5.gir). Etterpå så forble den "død". Denne motoren er chippa, det gjelder en audi a4 1,9tdi, med en ABT-chip. Etter å ha slått av tenningen og starta bilen på nytt så var den like frisk igjen. Men samme skjedde på nytt, holder flatt jern og turbotrykket jobber som en liten faen en stund, åsså døde den igjen.. Prøvde dette flere ganger, i 4.gir også så kutta det, og jeg måtte av med tenningen for at den skulle friskne opp igjen. I 3.gir klarte jeg ikke fremprovosere dette "kuttet", pga den akkselererte for fort til at jeg kunne holde flatt jern lenge nok (er hva jeg tenker er årsaken vertfall, ingen grunn til å tro at ikke samme hadde skjedd der som i 4. og 5.-gir, om jeg bare hadde holdt maks pådrag lenge nok). Så, spørsmålet er da: Er det noen andre som har opplevd det samme? Eller har noen ei forklaring på dette? Mine tanker om det: 1. Jeg tenkte på turboen, men den skulle jo ikke blitt påvirka av at jeg slo av og på tenningen, så det slo jeg fra meg. 2. chip/hjernen.. Kan hjernen ha et slags "nødprogram" som automatisk kobles inn om motoren utsettes for for høyt turbotrykk/høy belastning over en for lang tidssyklus, sånn at det er en slags overbelastningsvern eller noe? Om så er, er det mulig å koble ut dette? Chip'en er jo montert for at den skal gå som et uvær (noe den faktisk gjør, inntil den dævver (sånn som Doffen vet dere)).. Håper dere har noen fornuftige innspill og løsninger, er jo kjipt å måtte vri av og på tenningen for hver gang en skal kjøre fra noen.. :D Siter Får man først smaken på gode biler, så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet Mars 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 En kompis av meg som har en Skoda Rs har hatt mye problemer med luftmengde måleren. Denne er også chippet med åpent kon filter. Han har fått forklart at det er mulig luftmengde måleren ikke helt tåler trykket. Vi har planer om å prøve å sette på mitt green filter som også er åpent og se om dette gjør noe forskjell. Men har ikke rekt det ennå. Tror jeg ville sjekket måleren først. Motorene er vel ikke så alt for ulike.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Hvis dette er av de nye PD motorene (100, 130Hk) så kan dette skyldes vridningssensorene i motorfestene. Motoren er rett og slett for sterk. Disse sensorene skal hindre at motoren vrir seg for mye, for lenge, har opplevd akkurat det samme med en Passat, som i Tyskland ikke kunne aks. forbi 180Km/t i 6. gir, da gikk motoren i nødmodus, mens i 5. gir gikk den helt fint forbi 180Km/t. Dette er ikke særlig kult å oppleve på motorveier hvor trafikken ikke akkurat står stille. Jeg vet ikke helt hvorfor disse sensorene er der, men jeg tipper myke girskift og mindre slitasje på clutch ved girskift og tung last er hovedårsakene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salms Skrevet Mars 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Hvis dette er av de nye PD motorene (100, 130Hk) så kan dette skyldes vridningssensorene i motorfestene. Motoren er rett og slett for sterk. Disse sensorene skal hindre at motoren vrir seg for mye, for lenge, har opplevd akkurat det samme med en Passat, som i Tyskland ikke kunne aks. forbi 180Km/t i 6. gir, da gikk motoren i nødmodus, mens i 5. gir gikk den helt fint forbi 180Km/t. Dette er ikke særlig kult å oppleve på motorveier hvor trafikken ikke akkurat står stille. Jeg vet ikke helt hvorfor disse sensorene er der, men jeg tipper myke girskift og mindre slitasje på clutch ved girskift og tung last er hovedårsakene. Hmmm, dette virker faktisk ganske aktuelt. For motoren gir et sykt godt drag, jeg tror nesten ho drar fra meg med V8 bensinmotor sjøh.. :p Men er det mulig å evt. koble ut disse sensorene, evt fjerne nødmoduset på noen måte? Det er som du sier litt kjipt å oppleve dette på motorveien eller under en forbikjøring hvor en plutselig får for lite plass.. Siter Får man først smaken på gode biler, så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Jeg tror det mest optimale er å tune motoren ned til dette ikke skjer, det trenger ikke være så mye som skal til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salms Skrevet Mars 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Hmmm, men hvordan? Dette er en chip som var montert når bilen var ny. Må egentlig kjøpe seg ny chip da, eller finnes det andre, billigere metoder å "tune ned" på? Siter Får man først smaken på gode biler, så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audia6 Skrevet Mars 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 jeg opplevde noe det samme med min a6, 1,9tdi.. Den mistet all kraft opp hitra tunellen, men NAF og møller trur det er enten turbo eller luftmengdemåler. Det var en feilkode på hjernen, men verken møller eller NAF viste va dette var, så de testet bilen og sa at alt var ok, å det var bare å kjøre. Har kjørt litt nå, og problemet har ikke kommet tilbake. ?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Skrevet Mars 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Hmmm, men hvordan? Dette er en chip som var montert når bilen var ny.Må egentlig kjøpe seg ny chip da, eller finnes det andre, billigere metoder å "tune ned" på? Du kan dra til en av de plassene de selger og monterer chip-tuning. Når man chipper en bil så skal jo chipen tilpasses motoren, så de skal kunne koble seg inn på chipen og justere ned turbotrykk eller innsprøytninga. Dette tror jeg vil hjelpe hvis problemet er det fcuk beskriver. Oppdater oss på hvordan det går da. Siter 2000 Bmw 318iT 1991 Audi coupe 2.3 E [x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salms Skrevet Mars 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 jeg opplevde noe det samme med min a6, 1,9tdi.. Den mistet all kraft opp hitra tunellen, men NAF og møller trur det er enten turbo eller luftmengdemåler. Det var en feilkode på hjernen, men verken møller eller NAF viste va dette var, så de testet bilen og sa at alt var ok, å det var bare å kjøre. Har kjørt litt nå, og problemet har ikke kommet tilbake. ?! Om det var turboen, så ville den vel ikke trengt omstart for å begynne å virke igjen? Ville ikke turboen gitt seg på samme sted hver gang man ga gass, uavhengig av elektronikken? Siter Får man først smaken på gode biler, så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salms Skrevet Mars 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Aleksander: Skal høre med jenta hva hun vil gjøre. Å tune ned vil vel uansett koste penger, i og med at bilen ble chip'a før den ble importert til landet. Bilen er på verksted for bytting av fôringer i forstillinga nå, hun skulle nevne det der med det samme hun var der, men jeg har nå mine tvil til at de har noe godt svar :p Siter Får man først smaken på gode biler, så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Skrevet Mars 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Aleksander: Skal høre med jenta hva hun vil gjøre. Å tune ned vil vel uansett koste penger, i og med at bilen ble chip'a før den ble importert til landet.Bilen er på verksted for bytting av fôringer i forstillinga nå, hun skulle nevne det der med det samme hun var der, men jeg har nå mine tvil til at de har noe godt svar :p Tror ikke det vil koste så mye penger egentlig. Tar dem ikke mer enn 5-10 min å gjøre de justeringene som skal til. Men ta kontakt med et verksted eller noen som virkelig har peiling på bil. Siter 2000 Bmw 318iT 1991 Audi coupe 2.3 E [x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daho Skrevet Mars 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Vet hva det er jeg, siden det samme "skjedde" med kameraten min sin bil. Sånt skjer når man drar 180hk ut av en 90hk tdi. Turboen lader 1.5 bar på full gass. Og da tenker styreenheten at dette er for mye og setter den i nødmodus. Så da vi montert en motstand, slik at den tror at den får riktig trykk. Så du må bare finne den tingen Siter Chiptuning og diagnose www.tntuning.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salms Skrevet Mars 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2005 Vet hva det er jeg, siden det samme "skjedde" med kameraten min sin bil.Sånt skjer når man drar 180hk ut av en 90hk tdi. Turboen lader 1.5 bar på full gass. Og da tenker styreenheten at dette er for mye og setter den i nødmodus. Så da vi montert en motstand, slik at den tror at den får riktig trykk. Så du må bare finne den tingen Om "vi" satte inn denne motstanden som du sier, kan du da prøve å huske hvor og hvor stor denne motstanden var? Siter Får man først smaken på gode biler, så fortsetter man gjerne å kjøre Audi videre også.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daho Skrevet Mars 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2005 Må jo først finne ut hva det er som setter den i nødmodus. Har ikke så mye peiling på motoren din utenom dynamo bytte. Har du feilkoden? Siter Chiptuning og diagnose www.tntuning.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Mars 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2005 Er ikke så enkelt så at du får "fuel cut" pga været ute nå da ? Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg