Gå til innhold

Tikking på 316i (m40 motor) hjelp!!!!!

Ranger emnet


torbjørnbmw316

Anbefalte innlegg

har en 316i 89 modell med m-40 motor med hydrauliske ventil løftere,men i det siste synes jeg at det har kommet litt tikking som jeg ikke har hørt før.på EMM Sport sa de at jeg skulle ha på fullsyntetisk olje,da gjorde jeg selfølgelig det,men da jeg snakket med en fyr som har peiling på slikt sa han at man må bruke mineral olje da de hydrauliske ventilløfterne har en tendens til å ikke løfte seg ved fullsyntetisk.skifta olje til mineral i dag,men har ikke merket forskjell,men siden det er hydrauliske ventilløftere på denne så skal det jo egentlig ikke tikke,eller skal det???? noen som har tips,erfaringer med samme motor/bil?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hater tikking,for det skal ikke være det på denne egentlig,blir så forbanna av sånne ting som irriterer meg inderlig.å så selfølgelig komm denne helvetes hakkinga som gjør at bilen nesten stopper og hoster og harker i tillegg.så jeg leverte den inn til EMM sport i dag så får amatørene nedpå der se om de kan utrette noe fornuftig.skifter reg reima med det samme også.rart dette ass.....

koster det mye å få skiftet ventilløftere???? akkurat det har jeg ikke tenkt å mekke sjøl i 10- grader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...det er nok ventil-løfterene som tar kvelden ja.... Men, hvis du ser på anbefalingene til BMW, så skal de aller fleste BMW'er ha Fullsyntetisk 5-40 eller 0-40 olje fra Castrol. (RS eller Magnatec-olje).

 

Vet ikke om dette gjelder din 89 modell, men på 91 modeller er det ihvertfal anbefalt! Kammeraten min har en slik... står til og med Castrol på påfyllingslokket :p

 

Men, gutta på verksted fikser det nok;) Hvis de "know their thing"..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har generelt dårlige motorer når de passerer 100 000 uansett. Hvertfal frem til E36 serien og omkringringende karosserier ble faset ut. Etter dette sises det motorene er blitt betydelig forbedret :)

 

Lykke til uansett

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du skifter ventil løfterene hadde jeg først skiftet olje og filter og hellt på noe som heter "motorflush" og kjørt motoren varm.... Tapp av olje med motorflush,skift filter og hell på ny olje.... Dette kan få ventil løfterene til å bli rolige igjen iogmed at slik tikking kan oppstå pga avleiringer i løfterene.... bonde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de på emm sport skulle se på det i dag så får håpe de finner ut av det....klarer....vertfall ikke å høre på tikkingen,bli så jævli irritert....men den har ikke brukt no olje på 900 mil,står på akkurat samme nivået....håper det ikke er alt for ille.... de skulle skifte reg reima med det samme også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår