Gå til innhold

Anbefaling av frontsett '99 A4

Ranger emnet

trulsant

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nye høyttalere i min '99 modell A4, og bytte ut de originale 4" som står der fra før.

Har lest at det er en smal sak å kjøpe en adapterring og få plass til 5,25".

Jeg har en 10" Boston Pro sub og en 4 kanal Phoenix Gold forsterker som driver sub og frontsettet.

Er ute etter korrekt lyd og ett godt stereoperspektiv, samt at de går ned til ca 80Hz der subben begynner å ta over.

Har vurdert Peerless Definition og Resolution, Focal, Macrom og MB Quart...+++ men ikke kommet til noen konklusjoner.

Egenskapene til å spille høyt er ikke viktige, bare det spiller bra og med ett moderat høyt volum.

I pris er jeg på jakt etter pris mellom 1400-2500, men dersom jeg får god kvalitet under 2000 går jeg for det..

Vil at frontsettet skal få greitt plass i døra uten for mye mikk, ganske "bolt on" liksom.

Noen som har noen gode ideer?

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen du leter etter høyttalere, er det desverre svært mye dårlig.

Flere av merkene du har nevnt, har sett som er hyggelige kandidater. Samt Morel som Pål forelo.

Ellers har jeg litt 2004 modeller fra Soundstrem som skal ut. Her kan du gjøre svært gode kjøp.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel som ikke holder mål ja i den prisklassen, og enda viktigere er det jo å være en bevisst kjøper og benytte seg av råd fra likesinnede.

Skulle gjerne reist rundt og hørt litt, men bor sånn til at det er jo ikke noen steder det er demovegg eller tilvarende, og da blir det jo vanskelig, men da er jeg avhengig av tips på hva som er bra, og stole på det..!

Morel har jeg i diskanten i Patos-høyttalerene mine, og den imponerer. Hvordan er de forskjellige seriene med 5,25" bass/mellomtone, og går de langt nok nedover til at de overlapper greitt med 10" sub'en? Hvordan vil du karakterisere lyden, i form av oppløsning i diskanten, hvordan er stemmer, høres instrumenter riktige ut? Hvilke mangler har de?

Hva av soundstream er det du har til salgs nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by trulsant

Er endel som ikke holder mål ja i den prisklassen, og enda viktigere er det jo å være en bevisst kjøper og benytte seg av råd fra likesinnede.

Skulle gjerne reist rundt og hørt litt, men bor sånn til at det er jo ikke noen steder det er demovegg eller tilvarende, og da blir det jo vanskelig, men da er jeg avhengig av tips på hva som er bra, og stole på det..!

Morel har jeg i diskanten i Patos-høyttalerene mine, og den imponerer. Hvordan er de forskjellige seriene med 5,25" bass/mellomtone, og går de langt nok nedover til at de overlapper greitt med 10" sub'en? Hvordan vil du karakterisere lyden, i form av oppløsning i diskanten, hvordan er stemmer, høres instrumenter riktige ut? Hvilke mangler har de?

Hva av soundstream er det du har til salgs nå da?

Er selvsagt bra å få tips, problemet er at mange av de tips som blir gitt er ukvalifiserte tips. Svært mange uttaler seg om produkter dem har hørt i 10min eller ikke hørt i det hele tatt. Det er derfor svært vikitig å ta endel av tipsene med en klype salt. Er ofte jeg blir forundret over tips som blir gitt på utstyr som rett og slett låter helt fryktelig.

Morel har jeg alltid likt. Selv om jeg har mer erfaring med hjemme elementene enn bilelementene, bygger dem på samme teknologi, og låter i store trekk forholdsvis likt.

Jeg mener du aldri kan gjøre feil med Morel. Jeg har i mange sammenhenger kalt dem "det perfekte kompromiss". Med det så mener jeg at dem er forholdsvis varme i klangen. Diskanten er ikke verdens mest oppløste, men har en noe mer varm klang. I dagens samfunn med mye dårlige innspillinger ser jeg på dette som en fordel, om man ikke er som meg som generelt kun kjøper gode innspillinger. Diskanten kan ofte bli hard når innspillingen er komprimert, noe alle innspillinger er i dag, i større eller mindre grad.

Når det gjelder bass/mellomtonene til Morel, gjelder noe av det samme her. Meget behagelig klang, litt på den varme siden, men ikke så mye at det blir uopppløst. Du finner elementer som er mer oppløst, men svært mange av disse har en noe anemisk klang. Dette går etter min mening ut over opplevelsen av musikken. Musikk handler om klang og tilstedeværelse ikke nødvendigvis om å høre spyttet surkle i munnen til den som synger.

Når det gjelder hva jeg har igjen av SS, send meg en mail på glenn@musicaltransparency.com , så skal du få info.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patos har brukt en diskant som Roar Moen ved Patos har vært med å utvikle. Karakteristikken er den samme: Tørr fin og meget detaljert! Hvilken utgave av Morel-diskanten som er modifisert for Patos vet jeg dessverre ikke.

I den prisklassen du nevner (kr.1400-2500) er det Pulse-serien som er aktuell.

Pulse 5,25" komponentsett er den rimeligste og bør sannelig vurderes hvis en vil "tre inn i" Morel`s verden av vellyd.

Nå høres jeg sikkert ut som en fantastisk reklamefilm på TV2 :D

Forskjellen på Pulse 5 og Pulse 6 er kun størrelsen på bass/mellomtonen. Det vil si at Pulse 6 spiller med litt større tyngde og dybde i bassen, ellers er frekvensresponsen bort i mot lik i resten av spekteret.

Integra Ovation 4 til kr.2790,- er også en meget god kandidat til ditt prosjek!

Den BØR du vurdere!

For at jeg ikke skal lire av meg for mye informasjon her så ta en titt på hjemmesiden vår og se hva som finnes der. Send meg en mail hvis dette virker (mer enn) intressant så skal vi finne en løsning på ditt ønske!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du tilholdsted i Midt-norge da? :D Den største bilstereo-demoveggen i landet er jo i Trondheim jo! :D

@lpher

http://www.Bilradiospes.no

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider