Gå til innhold

Hvor nøye er politiet på plassering av lys?

Ranger emnet


awt

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg sidemarkeringslys, og i følge lovverket skal disse ikke være lavere enn 35cm over bakken. Greit nok det, men det vil bli seende ganske stygt ut på min bil, og det vil føre til en mye vanskeligere montering, så lysene hadde passet best et lite stykke lengre nede på bilen, på en slags kant der, men dette blir jo da ikke helt lovlig.

 

Noen som vet hvor nøye politiet er på slikt? Lysene er jo lovlige, er bare palsseringen som kommer litt lavere. Noen som har blitt tatt for noe slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wicky124

ett par kompiser av meg som har blitt stoppet med slike gule lys på siden av bilen..og det som ble sagt var =dette er ikke lov!!!

 

Å?? Er slike som er på sidene av V40 det er snakk om sant?

Hva skal da alle de som kjører rundt i V40 gjøre. Rive de av?

 

Nei - det blir for dumt. Monter de opp der du mener de skal være.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysene er helt lovlige de, så politiet har ingenting de skulle ha sagt der.

 

Sitat:

 

SIDEMARKERINGSLYS

13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.

13.1 Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .

13.2 Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.

13.3 Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen. For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.

13.4 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

 

"nr. 6":

 

6.2 Refleksanordningene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den reflekterende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den reflekterende flaten skal være mindre enn 90 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

 

Vet ikke hvor høyt det blir der jeg vil ha mine, men jeg tenker en ca 20 cm over bakken eller noe lignende, og det vil bli ganske kjipt hvis de må fjernes i og med at det må bores hull i fangerne for å montere disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

 

Å?? Er slike som er på sidene av V40 det er snakk om sant?

Hva skal da alle de som kjører rundt i V40 gjøre. Rive de av?

 

Nei - det blir for dumt. Monter de opp der du mener de skal være.

 

v/s40 er typegodkjent med sidemarkeringslys, derfor er du påbudt at det skal være lys i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by orja

 

v/s40 er typegodkjent med sidemarkeringslys, derfor er du påbudt at det skal være lys i dem.

 

Skikkelig teite greier engentlig... Volvo monterte sidemarkeringslys fordi det er påbudt i usa... Men i norge er det bare volvo'n som ikke får problemer hos biltilsynet... usa biler blir slakta for det....:rolleyes: Heia norge, som vanlig...

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår