Gå til innhold

Basslag

Ranger emnet

suoermann

Anbefalte innlegg

Originally posted by ragua

Ja men disse kassene er ikke bare å sette mot hverandre. Dette er en av de mest vanskelige kassene å få bygd skikkelig og krever ENDEL kunskap.

Å vende 2 sub kasser slik at de står mot hverandre er ikke nok.

Joda, bare de er i motfase!

Slik at de slår samme vei, den ene ut av kassen når den andre slår inn.

Men to elementer som står mot hverandre , og er i fase, vil utjevne hverandre => lite lyd ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by ALJ_GSi

Hvis du kjører høyttalere i motfase vil de ikke utgjevne hverandre. Det er jo nettopp derfor du kjører de i motfase.

I bil vil fase problemer oppstå når 2 like lydbølger jobber mot hverandre. derfor kjører man motfase

He he

Tror ikke du helt har forstått dette med fase kam'rat.

To elementer som jobber i fase vil ikke kansellere hverandre, dem vil medføre en økning i lydtrykk.

Avvik fra fasen vil derimot medføre kansellering.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike typer compound og push-pull løsninger er unødig kompliserte. Problemet er at man er totalt avhengig av 100% nøyaktige parametre. I forhold til mer konvensjoneller kasser har dem svært få fortrinn om noen rent praktisk. ER vanvittig lett å drite seg ut med slike løsninger.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen bilder av typer isobaric / bandpass kasser

isosealed.gif

isobacksealed.gif

kansje ikke for nye begynere

iso8tripbp.gif

isoquasi8dualbpass.gif

og min favorit kasse

isodualbpass3cham.gif

kan også bygges med en port i midtere kammeret

Daft

2.plass Nasca ama 500w finale 1992

2.plass utfordere finale 2003

4.plass ama.lyd finale 2004

2.plass ama.lyd finale 2005

in use Renault Alpine

& Audio control DQXS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har orginale høytalere forran.

1)hjelper det hvis jeg kjøper komponentsett (ikke altfor mange watt) og kobler til et delefilter og inn i cd-spillernen?

Det jeg kan justere på forsterkeren er bass boost frekvensen og styrken. har ogsa en knapp jeg kan velge mellom full og lvp

2)hvis jeg kobler 2 6x9 til en annen forsterker, blir det faseforskjell på den og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville for det første glemt 6"*9" og kjørt komponentsettet på forsterker.

Deretter skrudd av alt som heter bassboost og annet dill.

Velg lvp på utgangen til suben om du har justerbar aktiv deling i spillern.

For teorispiserne så har jeg en liten godbit her i form av diplomoppgave i akustikk med vekt på digitale lydeffekter.

her får en definert og forklart mange uttrykk som er kjekke å ha på en regnværsdag. For det er jo dager en sitter inne og pønsker på gærnskap med anlegget, ikke sant :D

I tillegg vil jeg sitere Carl Trygve Stansberg som svarte på spørsmål etter et program om monsterbølger på Schrödingers Katt:

"Hvis du med "alle former for bølger" mener kun havbølger (bølger på vann-overflate), så er svaret at slike bølger som vi så i programmet, oppstår først og fremst under bestemte start-forhold, mens de er lite sannsynlige under andre betingelser. Det som kan avgjøre dette, er

samspillet mellom steilheten på bølgene og hvor hurtig bølgeamplitudene varierer i rom og tid.

Hvis du derimot mener alle tenkelige former for fysiske bølger (lyd, lys etc.), så er jo de fysiske grunn-betingelsene forskjellige fra havbølger, men i gitte tilfeller kan jo ikke-lineære "sjokk"-bølger opptre der også, selv om noe av den matematiske formuleringen kan være annerledes. "

DB-draggere bør ser potensialet i dette og hive seg over mathcad og fraktalligningenes viunderlige verden :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suoermann

hvis jeg skrur av bass boosten blir jo bassen svakere. (endel)

Hvordan lader jeg opp en kondensato?

du legger en ledning fra jord til - på kondisen, så tar du en + ledning fra batteriet, kobler på en motstand, feks en lyspære (følger som oftest med) og holder andre enden av motstanden intill + på kondisen. når voltmeteret eller dioder eller hva nå enn du har på kondisen din stopper å telle eller lyser grønt, tar du vekk + ledningen, tar vekk motstanden og kobler + ledningen på + på kondisen. så tar du en ny ledning fra + på kondisen til + på forsterkeren. selve ladingen tar maks 1/2min.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider