Gå til innhold

turbo ødelagt ?

max-muscle

Anbefalte innlegg

Er jo ingen intercooler på bilen, så turboen blir veldig varm til tider. Så varm at man kan se på panseret hvor den befinner seg, da lakken er blitt litt ødelagt der.

Når jeg kjørte i kø for en stund siden, ble motoren litt varm. Jeg gassa på en god del. Så når turboen spant opp var det vanlig, men når jeg slapp gassen, kom det noen fæle skrapelyder. hørtes nesten ut som at turboen kilte seg fast. Hørte sånne lyder resten av veien hjem.

Men da jeg startet bilen neste gang var lyden helt borte. Hørte ingen ting på noen uker.

Men i går kom lydene til bake, denne gangen værre enn sist. hører det best hvis jeg setter den i 3 gir i en bakke, mens jeg har liten fart å har gassen i bånn.. så turboen strever litt.. kommer fæle skrape lyder

i dag var lydene borte igjen, men høres litt som turboen har mere motstand når den går rundt.

Bilen funker like bra, drar like bra.. har aldri vært trimmet eller kjørt på annet en orginalt ladetrykk... rullet 175 000 nå

Er ganske sikker på at jeg må bytte turbo nå, hvilke turbo passer på bilen ??? hvor får jeg tak i det til en billig penge ? noen som har en liggende ? trenger også en intercooler...

å hvis jeg kjøper eks en T28 eller T25.. er det bare å skru den på da ? å kjøre ? trenger jeg bare turboen eller må jeg ha WG å sånt ? kan jeg ikke bruke den WG som er på bilen ?

å kan jeg ha en oppgradert turbo på en ellers orginal bil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekka slarken på turboen da? hvis det kommer skrapelyder kan det være turbinhjulet som treffer huset på turboen. Kan jo også være andre ting, f.eks reimer eller noe ;) du er 100% sikker på at skrapinga kommer fra turbo?

sjekk også returslangen fra turboen inn til bunnpanna om det sitter mye dritt der. jeg har en motor som er gått mindre enn deg, og den hadde mye 'avleiringer' i slangen der.

Turboen er også vannavkjølt noe som gjør at du må passe på kjølevæska.

ellers vil en T25 passe rett på (du får 1 bolt for "mye", men den passer med manifold og downpipe). En T28/T3 har en annen passform og krever at du må ha et nytt o2 hus/elbow (jeg har liggende til salgs hvis ønskelig)

EDIT: intercooleren kjøler ikke turboen... den kjøler lufta ETTER turbo. en intercooler vil ikke hjelpe noe på temperaturen på selve turboen mao.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay.. så hvis jeg kjøper en t25 så er det bare å skru av den gamle, sette den på å kjøre ? ingen slanger eller lignende som må byttes ?

helt sikker på at lyden kommer fra turbo ja.. returslangen vet jeg ikke hva er

kjølevæska har jeg aldri sjekka, hondbreks lampa har lyst en god stund da. Har dette noe med det å gjøre ? lydene fra turbo begynte faktisk etter at den hadde lyst en stund.. hmm

Originally posted by Hawkon

har du sjekka slarken på turboen da? hvis det kommer skrapelyder kan det være turbinhjulet som treffer huset på turboen. Kan jo også være andre ting, f.eks reimer eller noe ;) du er 100% sikker på at skrapinga kommer fra turbo?

sjekk også returslangen fra turboen inn til bunnpanna om det sitter mye dritt der. jeg har en motor som er gått mindre enn deg, og den hadde mye 'avleiringer' i slangen der.

Turboen er også vannavkjølt noe som gjør at du må passe på kjølevæska.

ellers vil en T25 passe rett på (du får 1 bolt for "mye", men den passer med manifold og downpipe). En T28/T3 har en annen passform og krever at du må ha et nytt o2 hus/elbow (jeg har liggende til salgs hvis ønskelig)

EDIT: intercooleren kjøler ikke turboen... den kjøler lufta ETTER turbo. en intercooler vil ikke hjelpe noe på temperaturen på selve turboen mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider