Radial Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 jeg har en 240stv som er registrert første gang 12mnde i 1988 og den trenger ikke kat . så er fra 1/1 -89 at det er påbudt etter volvos utalelse til meg. derfor det står skråstrek ;) Huska ikke om det var 88 el 89 ;) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoffers Skrevet Mars 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2008 du er litt utpå jordet her gitt.. Alle innspruts-systemer som har lambdasonde, har Minst en lambdasonde FØR katalysatoren... i senere tid har enkelte biler begynt å komme en Etter katalysatoren og(vet at Evo 8 etz har dette), for enkelt å kunne diagnosere om feks kat'en er ok eller ikke, men da snakker vi årsmodell 2000 og oppover og er forsåvidt uaktuelt for oss RWD volvo slitere. Grunnen til at du kommer gjennom EU uten kat, er fordi det i 1988 var andre Co-krav enn en i 1989. Og Din bil regnes ut på hva som var kravet til biler i 88, hvor det ikke var noe katalysator-krav, og dermed har du 6% regelen. Oss andre som har biler nyere enn 1 januar 1989 må gjennom 0,5% Co-regelen... prøv å få 0,5% Co Uten katalysator og fremdeles klare Nox(var del vel?)-verdiene, og du vil se en gammal volvo-motor ikke vil gå eller leve spesielt lenge (for lean blanding). Men, klart du får en sprekere bil av å fjerne kat'en...men ikke mer enn 4-5 hk tenker jeg. Okei. Men når man fjerner kat'en på en b230F med 116hk, slipper man løs resten av hestene i motoren, som da tilsammen utgjør 136hk. Men, nå er jo bilen fra 1988 da, så SÅ mange hester er det vel ikke igjen der:p Siter Volvo 850LW 1995 - 2,0l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2008 Man slipper ikke løs noe som helst.. Det går like dårlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mars 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2008 Okei. Men når man fjerner kat'en på en b230F med 116hk, slipper man løs resten av hestene i motoren, som da tilsammen utgjør 136hk. Men, nå er jo bilen fra 1988 da, så SÅ mange hester er det vel ikke igjen der:p Du glemmer noe HELT essensielt når det gjelder 136hester'n... De motorene over 130hk har 531-toppen (B230FX på 740 og B230FB på 940), og ikke 530-toppen som B230F har. Pluss at 130+ hesterene har en vassere kam (VX) mens B230F har den slappeste kam'en ever made.. (Husker ikke hva den het i farten). Så du slipper ikke løs noen hester i det hele tatt egentlig, du bare fjerner noen små restriksjoner i eksosen. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.