Gå til innhold

Innspilling av Sub

Ranger emnet

Islanwind

Anbefalte innlegg

Originally posted by Islanwind

Har bestilt forsterker og basskasse nettopp.

Lurer derfor på hvordan eg får sub`en til å vare lengst mulig... Hvordan er beste måte å spille den inn på?

Det florerer mye rare ideer når det gjelder "innspilling". Tenkte jeg kunne ta litt generelt rundt akkurat dette.

Når man snakker om innspilling av høyttalere og høyttalerelementer, er det rett og slett snakk om stabilisering av elementets/elementenes parametre.

Når et element leveres fra fabrikk, er det meget skjeldent spilt og testet. Det vil i praksis si at både spider og kantoppheng har noe høyere materialstivhet enn hva som er å forvente av et element som har spilt en liten stund. Praksis har vist at elementer med stivt oppheng og spider trenger noe lenger tid for at parametrene skal stabilisere seg. Disse krever også noe omtanke de første minuttene. Noen gjør feilen å lager alt for stive oppheng, og limer litt dårlig. Dette har resultert i løsrevede membraner, og spidere ved hardt kjør første minuttene. Dette tilhører dog sjeldenheten.

En ting som også er viktig å ta med: Elementer med oppheng og spider av dårlig kvalitet vil aldri slutte å "spille seg inn". Med dette mener jeg at elementenes parametre aldri vil stabilisere seg grunnen en kontinuerlig endring av materialets egenskaper.

Det er mange som opererer med et høyt antall timer "innspillingstid". Dette er tull og vas. Når elementets parametre har satt seg er det ørene du spiller inn, og venner til lyden.

Men snakker du med de "rette" folkene, må du spille inn både kabler og terminaler i opp til 500 timer.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Islanwind

Så hva anbefaler dere meg? Ikke begynne med å spille så høyt? Ha ca samme volum hele tiden, eller variere?

Bare ta det litt med ro de første minuttene, så er du hvertfall sikker.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "banker" er å sette anlegget til å spille FM-støy. Da får du littt av alle frekvenser! la det stå over natta så burde det ha jobba seg inn. Peter@soundpressure.com mener at 24 timer er sånn passe å spille inn, med gradvis økning av volumet... Ihvertfall på DD elementer.

Passat 2,0 16v GT

Digital Designs Stereo 1800w RMS @ 2ohm på subben

Siste Måling: 140,1 dB

Team DD Norge

http://www.nettnett.net/teamdd/

46736a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan si om saken er at innspilling er litt hypet opp, som Glenn også mener utifra det jeg kan se av innlegget hans.

Poenget er at hvis det er ett skikkelig element og satt sammen skikkelig holder det å ta det litt med ro de første minuttene. Da snakker vi altså ikke om 1 time engang.

Poenget er at man først sjekker at elementet faktisk henger sammen ;) ved å spille på ett litt moderat nivå..

I utgangspunktet kan man dra på det subben makter fra første stund.

Det som skal være resultatet av en innspilling er at etter en tids bruk så blir lyden bedre, fordi at parametrene da stemmer.

F.eks Infinity Kappa Perfect komp.sett trenger ca 14 dager avhengig av hvor mye man spiller da seff. Men du kan uansett spille så høyt du vil bare noen minutter etter montering, men ikke sikkert du er så fornøyd med kvaliteten på lyden akkurat da.

Det er vel og merke viktig at man ikke forvrenger signalet til subben, verken inn eller ut av forsterkeren, men dette gjelder uansett om subben/høyttalere generelt er spillt inn eller ei.

Så altså, det jeg mener er at for å få subben til å vare lengst mulig, være nøye med montering og justering av alle komponenter som har med subben å gjøre. Spilleren, forsterkeren, eventuelle linedrivere og slikt.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dBdragger

En "banker" er å sette anlegget til å spille FM-støy. Da får du littt av alle frekvenser! la det stå over natta så burde det ha jobba seg inn. Peter@soundpressure.com mener at 24 timer er sånn passe å spille inn, med gradvis økning av volumet... Ihvertfall på DD elementer.

beer beer beer beer Ja da blir det mye ØØØL og øresus:D :D :D

på meg til våren.

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider