Gå til innhold

Hvordan stive best opp en kasse?

Ranger emnet

ealoken

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver og planlegger bygging av en basskasse med 2x12" subber.

Jeg har fått et tips ang stiving og demping av kassa. Innvendig bruker jeg da silikon rundt kantene også har jeg "putefyll" inne i subben som er festet til veggene, jeg bruker først et lag med 22mm mdf som hoved kasse, deretter 5mm med et dempemateriale også et lag til med 22mm mdf også vinyl utenpå.

Innvendig av avstivere er jeg ikke helt ferdig med enda, kassen skal være portet, portete på fremsiden der hvor elementene sitter.

Er ikke helt ferdig å designe\regne ut kassens form og volum enda.

Hvis det er noen som har non bra tips så setter jeg veldig stor pris på dette :)

Tusen takk på forhånd og god jul

Mvh Erik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange meninger om hva som er best ang. basskasser...

En løsning er f.eks ett lag MDF som innervegger, ett godt lag med reonansedempene lim og ett lag med HDF utenpå. det holder med f.eks 19mm hvis du skal ha doble vegger, du skal jo klare å løfte kassa inn i iblen og ;)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

Det er jo mange meninger om hva som er best ang. basskasser...

En løsning er f.eks ett lag MDF som innervegger, ett godt lag med reonansedempene lim og ett lag med HDF utenpå. det holder med f.eks 19mm hvis du skal ha doble vegger, du skal jo klare å løfte kassa inn i iblen og ;)

Det og løfte den ekke no stress. Har jo alltids kamerater til slik.

reonansedempene lim: hvor får man dette? hva koster det?

HDF = Hva slags stoff\materiale er dette?

Men trur du min konstruksjon kan bli bra?

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert hjelpe deg med det etterhvert, Glenn på forumet her har det.

HDF er High Denisty Fiberboard dvs sponplate som er enda mer kompakt enn MDF som er Medium density fiberboard.

Hvordan subber er det snakk om ?

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

Jeg kan sikkert hjelpe deg med det etterhvert, Glenn på forumet her har det.

HDF er High Denisty Fiberboard dvs sponplate som er enda mer kompakt enn MDF som er Medium density fiberboard.

Hvordan subber er det snakk om ?

Hmm, nå sa jeg at jeg ikke kom til å svare på innlegg på forumet mer, men du driver litt feilundervisning her.

HDF er overhodet ikke spon. High Density Fiberboard altså fiberplate med høy tetthet. Sponplate har lav tetthet og er mindre kompakt enn MDF.

Et skikkelig godt kabinett bygges av et innerlag av spon og et ytterlag av MDF. Mellom disse legger du et lag viskoelastisk lim. innvendig så stives kassen av med en solid skjelettstruktur hvor bassen settes i spenn mot avstiverstrukturen.

Da begynner vi å nærme oss en forholdsvis optimal kasse.

PS! Jeg leser forumet i ny og ne, og har sett at i den senere tiden har det florert med feilinfo og dårlig info. Jeg kan ikke sitte å lese at folk blir feilinformert, og i værste fall får et dårlig resultat som følger av dette. Jeg kommer derfor til å delta litt på forumet igjen, men sannsynligvis ikke i den grad som før.

(Ok Stig så fikk du rett;) )

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Hmm, nå sa jeg at jeg ikke kom til å svare på innlegg på forumet mer, men du driver litt feilundervisning her.

HDF er overhodet ikke spon. High Density Fiberboard altså fiberplate med høy tetthet. Sponplate har lav tetthet og er mindre kompakt enn MDF.

Et skikkelig godt kabinett bygges av et innerlag av spon og et ytterlag av MDF. Mellom disse legger du et lag viskoelastisk lim. innvendig så stives kassen av med en solid skjelettstruktur hvor bassen settes i spenn mot avstiverstrukturen.

Da begynner vi å nærme oss en forholdsvis optimal kasse.

PS! Jeg leser forumet i ny og ne, og har sett at i den senere tiden har det florert med feilinfo og dårlig info. Jeg kan ikke sitte å lese at folk blir feilinformert, og i værste fall får et dårlig resultat som følger av dette. Jeg kommer derfor til å delta litt på forumet igjen, men sannsynligvis ikke i den grad som før.

(Ok Stig så fikk du rett;) )

mvh

Glenn

Ang basserne har jeg ikke bestemt meg enda, får se hvor mye jeg har og "rutte med" når bilen er helt i boks, men 2 stk Cerwin-Vega 12" eller noe annet. har tenkt og bruker 1500 kr pr sub element ca.. men hvis jeg får en pen "pakke" hvor alt utenom spiller er med så får jeg se hva det lander på.

Får nemlig en SONY CDXM9900 til 4200 kr. så spiller er ikke noe problem.

Takker for alle svar :)

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Corbin

hvorfor vil du ikke skrive mer her mr.SQ?

synes overhodet ikke at du skal slutte med det..,. :|

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ligge unna å skrive på forumet, da jeg ville prioritere tiden til andre ting.

Jeg har jevnlig lest forumet og oppdaget svært mye feilinformasjon i det siste. Siden entusiasmen i meg har derfor tatt litt overhånd, har jeg derfor begynt å skrive litt igjen. Kan ikke sitte å se på at folk får opplysnionger som ikke stemmer med den virkelige verden.

Så du kommer nok til å se endel kommentarer fra meg fremover alikevel. Det kommer derimot ikke til å være like mye som før. (tror jeg da ;) )

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ligge unna å skrive på forumet, da jeg ville prioritere tiden til andre ting.

Jeg har jevnlig lest forumet og oppdaget svært mye feilinformasjon i det siste. Siden entusiasmen i meg har derfor tatt litt overhånd, har jeg derfor begynt å skrive litt igjen. Kan ikke sitte å se på at folk får opplysnionger som ikke stemmer med den virkelige verden.

Så du kommer nok til å se endel kommentarer fra meg fremover alikevel. Det kommer derimot ikke til å være like mye som før. (tror jeg da ;) )

mvh

Glenn

Du har klart deg bra til nå...

Har vell kommet nærmere 10 nye posts fra deg bare i dag :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Du har klart deg bra til nå...

Har vell kommet nærmere 10 nye posts fra deg bare i dag :D

Lite å gjøre før jul vet du.

Har litt tid til overs.:D ;)

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ealoken

Ang basserne har jeg ikke bestemt meg enda, får se hvor mye jeg har og "rutte med" når bilen er helt i boks, men 2 stk Cerwin-Vega 12" eller noe annet. har tenkt og bruker 1500 kr pr sub element ca.. men hvis jeg får en pen "pakke" hvor alt utenom spiller er med så får jeg se hva det lander på.

Får nemlig en SONY CDXM9900 til 4200 kr. så spiller er ikke noe problem.

Takker for alle svar :)

Mvh Erik

Siden du nevner Cerwin Vega 12" så tenker jeg automatisk Vega 124.

Og jeg har hatt 2 slike i min forige bil, i bassrefleks kasse.

Da lagde jeg en kasse med 2 kammere på vær 60L (brutto volum)

og 1 stk Ø11cm X L21cm til hver kammer. (altså 2 stk porter)

Brukte 22mm MDF, og ingen annen avstivere en skille veggen.

Jeg var kjempe fornøyd med den.

Vil di stive av mer, så sett inn ett kors midt i kassa, stiver som faen det..

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider