blaem Skrevet Desember 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2004 Hvordan vil en 2F kondis funke på 2x 12" subber á 500W rms drevet av en SS VGA1600.2? Tenkte feil da jeg handlet kondis.. tenkte på watt for hele anlegget, kom på nå at kondisen kun skal brukes til subbene. Hvordan går dette i forhold til 1F/1.5F kondis? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2004 En kondensator er aldri for stor... Selv om det anbefales 1F (enkelte sier 2) per 1000W, så betyr ikke det at man ikke kan ha mer. Men om den er god eller ikke kommer an på helt andre ting, som f.eks. indre motstand og type kondensator. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Desember 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 Hvor lav motstand bør kondensatoren ha da? Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet Desember 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 Originally posted by hc_TK Hvor lav motstand bør kondensatoren ha da? Samme som med batteri, jo lavere indere motstand, jo bedre.. :) (Ikke missforstå.. indere motstand i en kondensator er jo mye lavere enn i et batteri, men det er en fordel at begge har så lav som mulig motstand.) Siter BMW E46 Coupe Toyota Corolla KE70 2-dørs The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 hva det gjelder antall så er "best" med flere condensatorer koblet i parallel pga det nevnte parameter: indre motstand (ESR) fordi, indre mostanden i en condensator nesten halvereres når en annen kondis parallel kobles som ved parallel kobling av vanlig motstander (ohms lov). SoundStream har/hadde på sine fleste modeler ca 8stk 2200mikroFarad eller flere (i Class A 6.0 30 stk) koblet i parallel like etter sikringen... Dessuten syns å ha sett eller hørt noe reklame/produkt ang. "Hybride Condensator Bank" der man velger forkjellige typer og verdier som blir koblet y parallel og med forbedrede elektriskle/impedans/lydmessige/hurtighets egenskaper... -hørt det før??ganske logisk egentlig.... :-) egentlig så er ikke "bare" bass forsterkeren som trenger condiser, det gjør alle siden "Alle" trekker "spiss" strømer når det spilles høyt, bassen trekker bare jo mest derfor merkes der mest. :D en ca verdi på på indre motstand er ca 1,5 mili ohm. personlig foretrekker å bruke heller en extra batery i bagasje rommet før fremsakfelse av kondis. mvh :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 Originally posted by matador personlig foretrekker å bruke heller en extra batery i bagasje rommet før fremsakfelse av kondis. Akkurat det kommer an på når man bruker anlegget; når man kjører eller står i ro med motoren av. Normalt sett vil det aller beste være å skaffe seg en dynamo som er stor nok til å gi anlegget nok strøm. Dvs. dynamo >= summen av sikringer på forsterkere. I enkelte tilfeller er ikke dette lett, f.eks. for meg som i så fall måtte hatt 4 stk. slike dynamoer som jeg skal ha en av. Tør ikke belaste den stakkars motoren min med mer enn 1 monsterdynamo... Så lenge motoren er i gang, skal det egentlig ikke trekkes strøm fra batteriet i det hele tatt! Grunnen til at dette vil være en ulempe, er at dynamoen gir en høyere spenning enn ett batteri gjør. Høyere spenning betyr (vanligvis) mer effekt. Når det gjelder vanlig ESR, så er det egentlig ikke noen verdi man kan si er vanlig, men ca. 2mOhm er mange. Har sett verdier helt fra over 5mOhm og ned i 1,02mOhm. Sammenlignet med et godt batteri, så kan dette ha en indre motstand på 3,5mOhm, noen ennå lavere. Eksempler på hybridkondensatorer er SoundStream SC-20C og SC-40C. Disse er bygget opp av både elektrolytt- og karbonkondensatorer. Elektrolyttkondensatorene er store og seige, mens karbonkondensatorene er mindre og kjappe. Etter det jeg kan se har SC-40C 12 stk. carbon og 2 stk. elektrolytt. Dette sikrer at selv en enorm kondis som dette er kjapp og har en indre motstand på 1,5mOhm. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blaem Skrevet Desember 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 Takk for svar. Ut ifra prisen på kondiser trodde jeg at en 2F kondis ville skape problemer i en krets der en 1F kondis hadde vært nok (ikke så veldig stor forskjell i prisen på 1 og 2 F kondiser). Det var godt at det ikke var tilfellet, for nå er jeg blakk og vil bare ha anlegget opp :) Jeg kjører ekstra Odyssey pc1700 bak btw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg