Gå til innhold

Little, Mean, Green Machine ! FA3TS - 1000

Ranger emnet


mazdafun

Anbefalte innlegg

Hei.

 

"Nå har det skjedd igjen". Eier nok ett Hiroshima-produkt.

 

Noen husker sikkert den blå 1300'n som jeg hentet til "the Mazta". Vel 70-80 mil i hans, gjorde meg helfrelst, og jeg fikk ikke sove om natta før jeg også hadde en (det var ikke riktig så ille, men nesten).

 

Her er den. Min egen FA3TS

 

Side.JPG

 

Denne er ikke så strøken som den blå var, men slett ikke ille. All rust er sveiset for 2-3 år siden, og etter det er det kun litt lakkrust som er å finne på den.

 

Her er motoren. Sjekk luftfilteret. Her polerte jeg bare en liten del, for å se potensialet, og det skal nok se bedre ut her etter 3-4 timer med "gnukking".

 

motor.JPG

 

Wanted !

 

På turen fra Horten til Drammen, klarte jeg å miste en hjulkapsel (går fort denna bilen gitt). Hvis det er noen som har en liggende, eller kjører strekningen og ser den, Pliiiiiis (sms-språk, sorry) ta den med.

 

Ellers kom jeg ikke lenger enn til Drammen før jeg måtte skru på motoren (snakk om driftsikker Mazda. Holdt jo bare i 30 år jo?). Men dette er en litt for lang historie, som får vente litt. (Kanskje imorgen).

 

Her er den originale radioen. Monster-mono !

 

radio.JPG

 

 

Så sitter det en original Mazdaspeed A-spec kurv i den.

 

kurv.JPG

 

Her er de originale Mazda mattene WOW ! :D

 

mvhmatte.JPG :D

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Som nevnt, så starta motoren å krangle litt på veien hjem. Etter litt aktivitet i "toppetasjen" så trakk jeg konklusjonen at register-strammeren måtte ha flyttet seg/løsnet.

 

Grunnen til denne konklusjonen var :

 

- Tidlgere eier hadde netopp hatt den ute pga. slitasje. Ikke skiftet den, men bestillt en ny.

 

- Manglet oljetrykk på tomgang (litt blinking på lav tomgang).

 

- Sinnsyk rakling fra register ! (HØYT!)

 

Men, med ikke noe verktøy, og langt hjem så det ganske mørkt ut. Etter litt leiting fikk jeg låne følgende verktøy fra vakta på Drammen Bilhavn (var der på jobb).

 

tools.JPG

 

"Dette var ikke rare greiene å skru med", tenkte jeg. Men jeg satte igang. Først må man skru av ett lokk på fronten av motoren. Skruene her sitter litt kinkig til med skift-nøkkel, men de løsned lett, og kunne skrus ut med fingrene ( god kvalitet på skruene i gamledager).

 

Da kommer man inn til strammeren inni motoren. Den sitter litt inni, og er vanskelig å få løsnet. Men med skiftnøkkelen rett inn i hullet, og ene skrutrekkeren som "arm" fikk jeg løsnet begge skruene til strammeren. Skrudde de så ut med fingerene(igjen; kvalitet).

 

strammer.JPG

 

Så var det selve strammeren. Den hadde ikke løsnet, men en skrue som holder mekanismen som forhindrer strammeren å slakke av, var løs. Når jeg skulle trekke til denne, så knakk hodet av skruen:eek: . Den var nesten helt knekt når den satt der. Nå tålte den ikke ett hardt blikk engang. Sinnsykt flaks at den ikke knakk når motoren gikk. (Er ikke spes relgiøs, men : takk gud).

 

Så var det å finne en M5 bolt. Ikke så lett, men satte igang å se etter en bolt på bilen som ikke var sååå viktig. Den er her :

 

skrue.JPG

 

Bolten som holder dørhåndtaket hadde riktig dim, og var passe lang. Er skrudd ut på bildet.

 

Satt sammen strammeren, men den var kjempeekkel å sette inn. Grunnen var at det ikke er noen mulighet å låse denne helt inne (det er mulig på senere modeller). Hmmmm (*-tenke). Bort i vakta. "Du har ikke en strikk?". "Jo, jeg kasta en i søpla akkurat nå".

 

Jippi !

 

Satt på strikken, og strammeren gikk rett inn.

 

strikk.JPG

 

Etter montering dro jeg av strikken og monterte dekselet. Gikk hele veien hjem. 60 km/t opp Lierbakkene til ville protester fra motoren på 3. gir. :)

 

Ganske stolt av meg selv, for jeg trodde aldri jeg skulle klare det med bare en skiftnøkkel og ett par skrutrekkere.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audifanatic

Utrolig artig bil det der. du har ikke flere bilder av vidunderet?

 

Hei.

 

Skal ta endel bilder av den med speilrefleksen en dag(kanskje imorgen). Men mangler ene kapselen, og det irriterer meg grenseløst:rolleyes: .

 

Har liksom ikke lyst til å ta noen bilder før den er komplett....

 

Alle bildene hittil er tatt med Sony 2Mp mini Cam.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt kremt* Ingen takk til han som tipsa å ga deg tlf nr. til tidligere eier...hehe;) (Veldig pirkete her ja;) )

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

*Kremt kremt* Ingen takk til han som tipsa å ga deg tlf nr. til tidligere eier...hehe;) (Veldig pirkete her ja;) )

 

Hei.

Stor ståhei, og takk til "Rulle-Larsa" som etter langt om lenge hostet opp nummeret til Glenn som solgte bilen til meg....

 

birthday birthday birthday birthday birthday

 

:D

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

 

Hei.

Stor ståhei, og takk til "Rulle-Larsa" som etter langt om lenge hostet opp nummeret til Glenn som solgte bilen til meg....

 

birthday birthday birthday birthday birthday

 

:D

 

Hehe....

 

Pen bil du har fått deg! Begynner å få en god samling nå!

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

 

Hei.

Stor ståhei, og takk til "Rulle-Larsa" som etter langt om lenge hostet opp nummeret til Glenn som solgte bilen til meg....

 

birthday birthday birthday birthday birthday

 

:D

 

 

Langt om lenge?!?! Sendte 2 Pm om bilen så hadde du nr hans.....grattis med "ny" bil...:D

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

 

 

Langt om lenge?!?! Sendte 2 Pm om bilen så hadde du nr hans.....grattis med "ny" bil...:D

 

Hei.

 

Langt om lenge, Ja kiddie

 

I "1000"-fart dragcar så skjer ting litt raskere.....wrooom

 

Men, jeg er glad den er i hus. Nå kan byggingen til bilcross begynne....:eek:

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår