Gå til innhold

Høytalere i Peugeot 106

Ranger emnet

HOFSOE

Anbefalte innlegg

Vel, over nyttår så tenkte jeg å kjøpe meg noen 6x9 høytalere og en forsterker, men jeg er litt usikker på hva jeg burde kjøpe. Som kjent så har jeg ikke peiling på dette, og de som jeg har snakket med sier at det holder med 2 6x9 høytalere og en liten forsterker i bilen min. Satt i en Corsa med dette og det var temmlig bra lyd ja.

Men det jeg da lurer på er hva jeg burde velge, hva som er brukbart og kanskje hvor mye jeg burde legge ut. Jeg tenkte på rundt 2000 kr tilsammen for høyt. og forst.

Jeg kommer iallefall til å kjøpe høytalere over nyttår, men får se om jeg kanskje kjøper forsterker med det samme. Hva kan dere foreslå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har ikke frontsett? Og skal heller ikke ha frontsett? Da stiller jeg deg et spørsmål.. "Hvor sitter du?" Sitter du i baksetet og kjører? Glem 6x9, kjøp et bra frontsett og en 10" sub. Bilen din er såpass liten at du trenger ikke legge mye penger i det for å få god lyd.

Tro meg, du vil ALDRI angre på at du ikke kjøpe 6x9 istede. Det eneste er bare at du kanskje vil komme til å kjøpe et par 6x9 i tillegg etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at du skrev det, er akkurat derfor jeg svarte det jeg gjorde. Jeg så også at du sa at du ikke visste no særlig om anlegg, så da tenke jeg at jeg skulle hjelpe littm så du slipper å bruker penger på noe du kanskje kommer til å angre. Det er vel mye av poenget med forum som dette..? Men som sagt, du bestemmer..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

en viktig ting å tenke på er at den 6x9 skal moteres på en stabil måtte og gjerne så tett som mulig mellom korg og underlaget, da vil du få en bra bass.

grunnen til at folk flest her ikke liker 6x9 (tror jeg) er at den spiller også diskanten/øvre mellontonen som "rotter" til lydbilde/plassering foran. det enkleste du gjør er faktisk å koble av diskanten i første omgan slik at du får en "front plassert" lydbilde.

Ellers er jo favoritten og en klassiker JBL... mine første 6x9 en gang i tiden, ellers finnes jo i alle priser og kvalitteter.

Jeg så for noen dager sider noen veldig "lekre" med mase blingbling og lekre rød farge for under 300Kr.

dessutten er de fleste 6x9 veldig lettdrevnet slik at du trenger ikke så mye effekt for å få litt mer lyd enn en gjennosnitlig front sett... (no offens forum) så egentlig for 2000kr syns du får en greit og brukbær lyd slik du vil ha det.

for resten: sørg for å sette en kondesator i serie med hver høytaler som sitter i dørene foran, dette for å "skånne" de elemtene for lave frekvenser (bass) slik at disse vil spille penere og mindre angstrengte. (en bipolar kondis på ca 47-100 microfarad og 100volts) den settes gjerne i plus ledningen som går til høytalleren.

hvor holder du til?

mvh

:cool:

fant den nå:

6x9

og forsterker:

Sony +++

hils per!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blander litt benevnelser innimellom.

Ordet frontsett er litt "misbrukt" kanskje.

Hva vi vil frem til her er å bruke ett komponentsett istedet for en coaxialhøyttaler.

Og spiller ingen rolle om dette er foran eller bak..

Er vel bare blitt til at noen kaller det frontsett fordi det ofte ble brukt komponentsett foran, og coaxialer bak..

Mens de siste 10 årene har fler og fler gått over til å bruke komponentsett både foran og bak.

Og dette anbefales fordi det enkelt og greit i de fleste tilfeller spiller bedre.

Men da bør man kanskje ta utgangspunkt i at dette gjelder samme merke og samme prisklasse.

For en dyr 6x9 spiller sannsynligvis bedre enn ett billig komponentsett.

Mulig jeg har misforstått posten til han ene her, men uansett dette er det jeg anbefaler.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er "han ene", men jeg mener selvfølgelig komponent når jeg sier frontsett. Grunnen til at du får bedre lyd fra et komponentsett er at du kan stille inn diskanten for seg selv. (noe man burde bruke litt tid på) Grunnen til dette er at lyden fra diskanten går "rett frem" i motsetning til bass og mellomtone som sprer lyden mer rundt.

Det er sant at en dyr 6x9, spiller bedre enn billig komponentsett. Men man vil fortsatt få lyden i ryggen og har man noen i baksetet, vil det føles ganske så ubehagelig for de når man spiller høyt. Stakkar'ne sitter med hode 10-20 cm fra høytaleren wtf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by exsilence

Det er sant at en dyr 6x9, spiller bedre enn billig komponentsett. Men man vil fortsatt få lyden i ryggen og har man noen i baksetet, vil det føles ganske så ubehagelig for de når man spiller høyt. Stakkar'ne sitter med hode 10-20 cm fra høytaleren wtf?

Jeg har da hatt 6x9 foran i min bil jeg, så blir jo også litt feil å anta at en 6x9 absolutt skal monteres bak, hehe ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Jeg har da hatt 6x9 foran i min bil jeg, så blir jo også litt feil å anta at en 6x9 absolutt skal monteres bak, hehe ;)

litt off topic men jeg monterte 6x9 i kick panel og ca 10l volum i en Ascona for mange år siden, og ble ganske bra det!!

:D

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider