Gå til innhold

Plassering av bassreflex

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Tror jeg hører på dere og dropper båndbassen. Går heller for en vanlig portet. og tuner den til 30-35 Hz som Beemer Z1 sa. Trenger nok litt veiledning for å tune den. Har nå begynt å ribbe den litt og med tanke på demping av den. Samt at jeg må gjøre noe smart med hattehyllen for å få plass til noen 6*9'er der. Problemet mitt med det Sfh viste på bildet. Er at baksetet mitt ikke har midtarmlene. Men hullet mot setet er der.

bakBaksetet.jpg

 

taketibagasjerommet.jpg

 

settbakfra.jpg

 

Det er nok av metall som kan dempes. Men ville det være lurt å droppe dempingen mot seteryggen? Av den grunn at lyden skal jo helst inn i bilen.

 

Den sure gamle fronthøytaleren må jeg jo skifte i noe. Fikk et tilbud på noen Alpine med diskant til 1000kr, vet ikke om det er good shit. Ellers så var det jo noen MA audio til 1400kr

Har 2 diskanter nå. En orginal og en JBL, på hver side selvfølgelig.

fronthytaler.jpg

 

diskanter.jpg

 

Og har noen hørt om "sentrek"? FIkk en 6 kanals med bilen. Men har ikke peiling på hvor kraftig den er eller noe slikt.

fulgtemedbilen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naar det gjelder aa faa tak i hull i baksetet saa er det bare aa ringe/besoke en vrakhandler..aa se om han har et sete i din type stoff med armlene..

det hullet gjoer underverker i en bmw om man gjor det slik, for absolutt all bassen kommer inn i bilen og er saa lite lyd i bagasjen at du nesten sove der bak i paa full guffe ;)

det blir ikke saa kritisk aa dempe bagasje rommet nar du faar subbene inni armlenet slik jeg har gjort,da er det bedre aa tenke paa dorer,hatthylle,tak..

dempe bagasjen er mest kritisk om man har subbene i bagasjen,paa vanlig maate..

ikke noe problem aa dempe seteryggen da den vil sikkert vibrere litt, da det er hullet som slepper luften/lyden igjennom ;)

 

sjekker parametre paa subben din,og vurdere hvilken kasse den vil passe ;)

 

edit: subben har parametre for best aa fungere i portet kasse..

det som er problemet er at MA i sitt forslag har opplyst 2stk 4" porter og de blir lange, 40cm, det faar du ikke til saa lett..men en kjapp tenking vil aa vere aa ta vekk et ror men da blir lengden paa det ene roret ca halve lengden..ca 20-25cm..maa kalkuleres..

tror ikke at subben flytter saa mye luft at det vil bli et problem.. dessuten vil den nok spille ganske dypt aa tungt i den kassa, typisk amerikansk tuning ;)

 

faar du tak i annet sete med armlen kan du putte subben i hullet og putte to 40cm 4" porter i hatthylla..

dette er igrunnen fyfy men gaar greit om subben blir 100% isolert fra bagasjerommet..

(det er forresten to skruhull under hylla bak hver nakkestotte som kan brukes til sentreringshull til porter ;) )

skal tenke litt mere...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har jo ikke jeg prøvd dette her. Men det er mange som mener at du får best lyd hvis du plasserer subben mot hekken på bilen.

Det med parameter klarer ikke jeg lese meg helt til hvilken kasse som passer og sånnt. Beemer Z1 hadde vist sjekket det, og mente portet kasse var det beste for det elementet.

parameters.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår