Gå til innhold

Forskjell på sub kasser.

Ranger emnet


HOFSOE

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mr. SQ

 

Problemet kjære tOFFY er at det jeg sier er elementær kunnskap for en høyttalerbygger, og underbygges av målinger, skikkelige målinger. Det nytter ikke å bruke en dBmåler til slikt, den sier bare ørlitegrann. det eneste som funker er en skikkelig målemic og enten LMS, Clio eller SoundEasy. Nå er det noe ordentlig møkk å måle innendørs i et rom med ekko, men du vil alikevel få bekreftet mine uttalelser.

 

Trust me, jeg har vært med på endel timer med høyttalerutvikling opp i gjennom, og sier ikke dette bare for moroskyld.

 

Videre må det og poengteres at det er svært få programmer som simulerer korrekt i rom.

 

mvh

 

Glenn

 

 

Det høres faktisk ut som du sier ting bare for morroskyld, og at du tru at alle andre er idioter og ikke kan en dritt om høyttalere.

 

For som jeg sa: har foretatt ekte målinger.

Jeg fortalte deg jo tidligere at jeg skulle sjekke dette ordentlig, derfor gikk jeg å kjøpte meg måler utstyr med mikrofon den heter: Clio.

 

Og har også DB måler som tidligere sagt.

 

Dette apparatet kan jeg også koble til dataen, hvor jeg kan lett se grafer og masse ting og tang som ut fra hva du sier du kan vet alt om.

 

Og som du selv har sagt tidligere, så bør målinger gjøres der høyttaler skal stå, for rommet/bilen vil gi respons i forskjellige frekvenser.

 

Og nå sier du : Nå er det noe ordentlig møkk å måle innendørs i et rom med ekko,

 

Og dine uttalelser blir ikke bekreftet slik du hevder, og da blir jeg skeptisk til hva du har å si, selv om jeg vet du kan mye om dette.

 

Dette betyr ikke at jeg er uenig med at trykk i bil er sannsynelig beste alternativ. Men når folk tar sikkelige målinger, helt etter hvordan du sier, og få andre resultater en hva du mener/ ønsker, så er det tull.

 

Da spiller det egentlig liten rolle om du har bygd 2 høyttalere eller 1000.

 

Det virker som du skal ”bevise” dine egne formeninger og ikke noe annet er bra, bli bare tullette.

 

Mine målinger er korrekte for de omgivelsene dem skal være i, for det er der dem er målt.

 

Det å si noe i mot det er bare dumt, for de fakta etter måling er refleks kasse gir dypest bass, og høyest volum.

 

T….

 

Er ferdig med denne diskusjonen nå, for det er ikke mulig å komme videre med folk som ikke kan forstå faktum etter reelle målinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

 

 

Det høres faktisk ut som du sier ting bare for morroskyld, og at du tru at alle andre er idioter og ikke kan en dritt om høyttalere.

 

For som jeg sa: har foretatt ekte målinger.

Jeg fortalte deg jo tidligere at jeg skulle sjekke dette ordentlig, derfor gikk jeg å kjøpte meg måler utstyr med mikrofon den heter: Clio.

 

Og har også DB måler som tidligere sagt.

 

Dette apparatet kan jeg også koble til dataen, hvor jeg kan lett se grafer og masse ting og tang som ut fra hva du sier du kan vet alt om.

 

Og som du selv har sagt tidligere, så bør målinger gjøres der høyttaler skal stå, for rommet/bilen vil gi respons i forskjellige frekvenser.

 

Og nå sier du : Nå er det noe ordentlig møkk å måle innendørs i et rom med ekko,

 

Og dine uttalelser blir ikke bekreftet slik du hevder, og da blir jeg skeptisk til hva du har å si, selv om jeg vet du kan mye om dette.

 

Dette betyr ikke at jeg er uenig med at trykk i bil er sannsynelig beste alternativ. Men når folk tar sikkelige målinger, helt etter hvordan du sier, og få andre resultater en hva du mener/ ønsker, så er det tull.

 

Da spiller det egentlig liten rolle om du har bygd 2 høyttalere eller 1000.

 

Det virker som du skal ”bevise” dine egne formeninger og ikke noe annet er bra, bli bare tullette.

 

Mine målinger er korrekte for de omgivelsene dem skal være i, for det er der dem er målt.

 

Det å si noe i mot det er bare dumt, for de fakta etter måling er refleks kasse gir dypest bass, og høyest volum.

 

T….

 

Er ferdig med denne diskusjonen nå, for det er ikke mulig å komme videre med folk som ikke kan forstå faktum etter reelle målinger.

 

La oss nå ikke bli uvenner, for meg er dette en diskusjon i all vennskapelighet.

 

Når jeg sa at å måle innendørs er noe møkk, foklarte jeg meg muligens litt dårlig. Det jeg mente er at en innendørs måling påvirkes av refleksjoner, noe som kan gjøre målingene vanskelig å lese. Personlig syntes jeg det er ganske morsomt om man kan tilpasse en høyttaler til sitt eget innemiljø best mulig.

 

Har fortsatt svært vanskelig for å akseptere målingene dine som en generell regel. Grunnen til dette er at dem går i mot etablert teori og mine egne praktiske erfaringer.

 

La oss nå heller diskutere vennskapelig og ikke angripe person.

 

ha en fortsatt fin kveld

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki...bare for aa bare si hvorfor du boer velge bassrefleks og hvorfor velge lukket... :::

 

----lukket er for SQ, men har man rette elementet og rette forsterkeren i evnt rette bilen vil det spille mer enn nok dB til aa tilfredstille de fleste...

 

----bassrefleks er for dem de i feks UK kaller BASSHEADS... ;)

strictly for mest mulig bass og i noen tilfeller kan det faktisk spille bra til daglig bruk..

bassrefleks blir mest brukt fordi det enkelt gir mer bass og trenger ikke saa mye watt paa samme element i en lukket kasse..

 

Lukket - SQ

bassrefleks - SQL

bandpass -spl..eller mest lyd med lite watt...

lite lydkvalitet i forhold til en portet, og enda mindre samenlignet med lukket...

 

eksempel paa hvorfor noen gaar for aa bruke EBP, som er utregnet fra parametre paa et element..:

--Noen elementer har parametre/ebp som gjor de passer bedre i lukket enn refleks,men vil bare spille hoyere i refleks..:

EBP verdi fra 0 til 45

 

--Noen elementer har parametre/ebp som gjoer de passer bedre til bassrefleks og i de verste tilfeller vil de bare lage stygg bass i lukket..:

EBP verdi fra 45 og oppover til ubegrenset...

 

--Noen elementer har parametre/ebp som gjoer de passer til baade lukket og portet kasse, men vil fortsatt spille bare hoyere i portet..

men ofte finere i lukket enn de som har parametre mest for portet..:

EBP verdi mellom 45 og 65

 

EBP er bare en pekepinne men heretter gjelder smak og behag og litt andre kunnskaper..pluss at element kvalitet spiller en rolle..

noen bruker bare Qt paa et element for aa vurdere kassetype, men det er jo nok andre parametre som spiller inn oxo vil jeg tro ;)

 

men som mr.sq sier..:

--jo bedre utstyr/raavarer kokken har til bedre kan/maa/boer resultatet bli..

-er kokken ikke noe serlig flink, saa blir oftest maten svidd og tid/raavarer bortkastet..

-eller smaker ikke helt som den burde gjore..og blir bare passe fornoyd..

-i noen tilfeller saa vil man si det ikke er bra i det hele tatt,og slenger dritt om raavarene..men det er jo bare fordi kokken er "dyktig" nok..

-og noen vil vere fornoyd fordi de ikke vet hvordan det ville bli om det ble bedre tilberedt,med en bedre kokk..

 

vil noen ha oversettelse til bilstereo-spraaket eller......? ;) hehe...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og et annet tips :

 

har vert borti aa diskutert folk som har brukt RTA i biler og diverse..

RTA er en mikrofon som maaler frekvensgangen i feks bil og gir deg kurven paa PC hvordan din bil lyder..

teoretisk skulle vel den kurven vere litt flat, men i en bil som er blitt maalt og EQ`et til helt flat frekvenskurve, laater helt tam og kjedelig..

 

men for en installator er RTA et nyttig redskap da man kan bruke EQ for aa dempe/hoyne diverse frekvenser og tune til man syns det er bra...

 

dessuten er det blitt provd og bruke utradisjonelle frekvenser paa delefilteret i bil..

feks lowpass 60hz pa subben og highpass 100hz paa hoyttalere laater faktisk ofte rettere/finere enn en 80hz/80hz deling..

det er et lite gap mellom 60hz og 100hz men det er bilens interior og utforming som pa en maate fyller inn gapet..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår