HOFSOE Skrevet November 16, 2004 Rapporter Share Skrevet November 16, 2004 Hva er egentlig forskjellen på åpen og lukket subkasse? Har det med det bassrøret å gjøre? Hva er det beste av de 2? Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kzn Skrevet November 16, 2004 Rapporter Share Skrevet November 16, 2004 åpen kasse er med bassrør ja.. trenger litt større kasse enn lukket kasse med samme element.. tror det er sånn at du kan få høyere lyd med åpen/bassreflex kasse men får bedre lydkvalitet med en lukket kasse. Siter - 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX x 1992 Opel Vectra A 1.8i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 Originally posted by kzn åpen kasse er med bassrør ja.. trenger litt større kasse enn lukket kasse med samme element.. tror det er sånn at du kan få høyere lyd med åpen/bassreflex kasse men får bedre lydkvalitet med en lukket kasse. Ganske riktig som du sier. Men når det gjelder lydkvalitet, så kommer det veldig på hva du liker. MR.SQ vil altid like lukket. Mens jeg syns refleks kasse ofte gir bedre lyd. Dette er en personlig avgjørelse etter egen smak. Har også mye med type ellement. T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HOFSOE Skrevet November 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 La oss si at jeg kommer til å spille mest Rammstein og techno sjanger musikk. Hva er da best? Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 For at Rammsteins slagkraft skal komme til sin rett bør du kjøre lukka kasse. Du mister litt av snerten og anslaget i trommer og bassgitar ved bruk av porta kasse mener nå jeg. Konserten i Spectrum var forresten rimelig brennbare saker. Ich Will, hehe ;) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiZLa Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 En tett kasse gir deg en mye jevnere frekvenskurve, mens en portet kasse kan tunes litt forskjellig etter hva du vil ha den til... Portet kasse går ikke like dypt som en tett kasse, men har en høyere db ved de lavere frekvenser i forhold til en tett kasse... En tett kasse har mye bedre respons og renhet, men nedsidene er vel at en portet kasse spiller høyere.. En portet kasse er mye vanskeligere å lage samt å tune... Jeg for min del skal aaaaaaldri ha noe annet enn tett kasse.... Skal du spille Rammstein og techno, så er tett kasse tingen.. Du vil ikke få like god respons i en portet kasse... Go sealed..! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VaileNt^ Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Hva elementene er bygget for har vel noe og si her? Siter BMW M3 Turbo X - Nissan 200sx s14a Racing EditionX - BMW E30 325iX - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nmX - VW Golf II GTI 16v - TheoX - Aprilia Rs 125ccm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by RiZLa En tett kasse gir deg en mye jevnere frekvenskurve, mens en portet kasse kan tunes litt forskjellig etter hva du vil ha den til... Portet kasse går ikke like dypt som en tett kasse, men har en høyere db ved de lavere frekvenser i forhold til en tett kasse... En tett kasse har mye bedre respons og renhet, men nedsidene er vel at en portet kasse spiller høyere.. En portet kasse er mye vanskeligere å lage samt å tune... Jeg for min del skal aaaaaaldri ha noe annet enn tett kasse.... Skal du spille Rammstein og techno, så er tett kasse tingen.. Du vil ikke få like god respons i en portet kasse... Go sealed..! ;) Det er veldig feil å si at portet kasse ikke går like dypt som lukket, for faktisk så er det stikk motsatt, ved optimal tuning. Men i bil så er det tvilsomt at optimal tuning er mulig. Noen subber, vil spille dypest i trykk, men langt fra alle. Ser en på eks Peerleess SLX som er bygd for trykk, vil spille både dypere og høyere i portet kasse. Annet eks. som jeg har lagd både trykk, og portet kasse: Vega12" optimal trykk kasse = 43,2L og gir en avrulling ved 45Hz og 42Hz - 3db. og 38Hz -6db (målt ikke simulert, i min stue) følsomhet med 1 W 92db. optimal portet kasse 133,6L og gir en avrulling ved 25Hz og 22Hz -3db. og 19Hz -6db. (målt i samme stue og samme forsterker) følsomhet med 1 W 94db. De simulerte målingene, fortalte ved trykk kasse en 48Hz avrulling. og 88Db følsomhet. Ved portet kasse fortalte simuleringen en avrulling ved 22hz og 95Db følsomhet. Men hva som er best jo trykk kasse havner i min bil. Hjemmekino sub. blei portet kasse. Til slutt, siden trykk kasse tillater meg W til sub, så blei maks lydtrykk lik. siden jeg kunne skru opp sub. forsterkeren mer på trykk kassa uten forvrengniger, en hva jeg kunne på portet kasse. Med andre ord, lydtrykk kan bli tilsvarende, når du øker på med forsterker til hva sub kan tåle. Og ved optimale kasser og port, så vil det bli dypest bass lyd. Vet mange kommer til å si i mot dette, men detter er målte fakta hos meg i min stue med min Vega 12". Hva du vil få i en bil, med JBL 2010e eller hva som helst er uvist. Men portet kasse i bil, blir nermest umulig å simulere siden det vil bli en nesten bandpass om du har kasse i bagasjerommet. T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HOFSOE Skrevet November 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Takker for alle svar hittil. Jeg skal ikke ha noe dyrt annlegg i bilen min, tenker jeg kommer til å legge ut mellom 3-5000 kr på annlegg i bilen. Men den tid den sorg. Blir iallefall ikke noe spesielt før etter jul en gang. Greit å vite hva forskjellen på åpne og lukkede bass kasser var. Har absolutt ingen peiling på dette her. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 19, 2004 Rapporter Share Skrevet November 19, 2004 Originally posted by tOFFY Det er veldig feil å si at portet kasse ikke går like dypt som lukket, for faktisk så er det stikk motsatt, ved optimal tuning. T.... Dersverre tar du litt feil her. Det eneste miljøet hvor en optimal refleks går dypere enn en optimal trykkammer, er ekkofritt. Dette er også grunnen til at refleks er blitt så populært, det ser så fint ut ved enn ekkofri måling i forhold til en trykkammerløsning. Når du derimot introduserer akustisk forsterkning i form av et rom (eller bilkupe), vil du alltid få en respons som går vesentlig lavere med trykkammer. Årsaken ligger i de to kabinettypenes akustiske avrulling. et lukket kabinettbegynner å rulle av vesentlig tidligere (dette avhenger av kabinettets Q verdi), enn refleks, dette betyr at når romforsterkning inntrer er trykkammer ofte begynt å dempes, mens bassrefleks fortsatt har fullt nivå. Det gir ofte en vanvittig peak i responsen før responsen faller som en stein med ca 24db pr okt. Trykkammer derimot har den evnen at den ruller av omtrendt slik romforsterkningen opptrer. Det er derfor vesentlig enklere å tilpasse. Den slake avrullingen til trykkammer løsningen gjør derfor at den vil ha høyere nivå ved lavere frekvenser enn en refleks løsning. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet November 19, 2004 Rapporter Share Skrevet November 19, 2004 Originally posted by Mr. SQ Dersverre tar du litt feil her. Det eneste miljøet hvor en optimal refleks går dypere enn en optimal trykkammer, er ekkofritt. Dette er også grunnen til at refleks er blitt så populært, det ser så fint ut ved enn ekkofri måling i forhold til en trykkammerløsning. Når du derimot introduserer akustisk forsterkning i form av et rom (eller bilkupe), vil du alltid få en respons som går vesentlig lavere med trykkammer. Årsaken ligger i de to kabinettypenes akustiske avrulling. et lukket kabinettbegynner å rulle av vesentlig tidligere (dette avhenger av kabinettets Q verdi), enn refleks, dette betyr at når romforsterkning inntrer er trykkammer ofte begynt å dempes, mens bassrefleks fortsatt har fullt nivå. Det gir ofte en vanvittig peak i responsen før responsen faller som en stein med ca 24db pr okt. Trykkammer derimot har den evnen at den ruller av omtrendt slik romforsterkningen opptrer. Det er derfor vesentlig enklere å tilpasse. Den slake avrullingen til trykkammer løsningen gjør derfor at den vil ha høyere nivå ved lavere frekvenser enn en refleks løsning. mvh Glenn Jeg kan bare si en ting. Fysiske målinger med måleapparater stoler jeg vannvittig mye mer på, en hva du sier. Som jeg sa, så har jeg målt i en stue med møbler og folk. Har også målt i bilen min, dypest bass og høyest trøkk med refleks kasse. De målingene har ingenting med simulering i perfekte omgivelser. Men de faktiske målinger i den plaseringen høyttaleren er bygd til. Da kan ikke det endre seg slik du sier, når målinger blir gjort der bassen skal være. T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 det evige sporsmaal...lukket VS. bassrefleks... vil bare forst si at rammstein funker fint til portet kasse...eller omvendt... har sjol erfart (les:bygd) at en portet kasse tunet til rundt 35-40hz funker meget bra til baade rammstein og celine dion via tracy chapman.. lukket/portet kasse vil oxo spille rolle om hvilken bil du har...en bil har og faktisk forskjellig resonans..blir mest tenkt paa i DB/SPL samenheng.. --feks en fiat panda har en peak paa rundt 70hz (om j husker rett...) en ford escort 87mod ligger paa ca 52hz..(nettopp maalt;) ) --derimot en audi/bmw med mye stoff og forholdsvis mer og mykere interior-detaljer vil gjoere at samme kassa vil foles dypere og ha tyngre bass, men vil ikke si at lyden i en bmw vil bli bedre da...man maa til med mye mindre kasse for aa faa samme stramhet som i en panda.. endatil lengden paa bilen som feks fra sub til frontrute, fra baklykter til deg, vil spille nok trille :) (skal man vere kresen..hehe..) det som oftest er problemet med store portede kasser (ofte de som er anbefalt fra fabrikk i usa ;) ) vil vel vere "group delay".. bassen foles slapp og for tung.. men samme sub i en mindre kasse tunet til omtrent samme Hz vil ha mindre "group delay" og foles kjappere.. dette er nesten logisk og har provd dette sjol..men det morsomme er at i den store kassen taaler elementet oftest mye mer enn oppgitt rms og spiller med veldi mye mer nivaa paa de laveste tonene, sjol om tuning er den samma..blir jamnere kurve paa den.. dessuten spiller det nok liten trille om man velger 8"/10"/12"/15" ogsaa 18" uansett musikk smak man har.. det er kassevalg og oppsett som bestemmer hvordan det vil bli..(med unntak av noen 18" som bare ER trege...) jeg for min del har hort portede kasser spille dypere og med fordel, mer nivaa enn lukkede kasser.. feks en portet tunet til 28Hz vil ha mer nivaa paa 25-30hz enn en lukket..men tregere.. hva man opplever som dypt i en bil er poenget, mener ihvertfall jeg.. en 20-25hz i en bil kjenner man ikke saa mye av om man ikke kan flytte mye luft..-(les:mye/store subber) hvordan det ser ut paa et program spiller jo ofte liten trille. (pga aller biler lyder ulikt..) har jo maattet tune en lukket kasse og for aa faa lyden/bassen jeg ville ha.. man maa nesten kjenne bilen man designer en kasse til om man skal bruke program.. det som er bra med aa bruke program at man nesten vet hvordan en kasse vil spille i forskjellige biler OM man har hort de forskjellige bilene.. og av og til saa maa noen bare bruke portede kasser for aa faa det man vil ha, og fordi man horer paa en(eller to) spes musikk... av og til blir en lukket kasse for svak paa de laveste frekvenser i en typisk norsk bil.. for jeg har og diskutert at om man tar hensyn til at vei/dekk/motor-rumlinen overdoever/tar vekk mye av dypbassen i bilen, saa har man den fortsatt med en portet kasse, ihvertfall med mer nivaa enn en lukket kasse..men kommer igjen an paa montering/bil.. derfor : Bygg begge deler..en lukket og en bassrefleks.. saa faar du selv avgjore hva du vil ha ;) mvh, stig.. *** med forbehold om skrivefeil og eventuelle gjentakelser *** Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 Originally posted by sfh det evige sporsmaal...lukket VS. bassrefleks... vil bare forst si at rammstein funker fint til portet kasse...eller omvendt... har sjol erfart (les:bygd) at en portet kasse tunet til rundt 35-40hz funker meget bra til baade rammstein og celine dion via tracy chapman.. lukket/portet kasse vil oxo spille rolle om hvilken bil du har...en bil har og faktisk forskjellig resonans..blir mest tenkt paa i DB/SPL samenheng.. --feks en fiat panda har en peak paa rundt 70hz (om j husker rett...) en ford escort 87mod ligger paa ca 52hz..(nettopp maalt;) ) --derimot en audi/bmw med mye stoff og forholdsvis mer og mykere interior-detaljer vil gjoere at samme kassa vil foles dypere og ha tyngre bass, men vil ikke si at lyden i en bmw vil bli bedre da...man maa til med mye mindre kasse for aa faa samme stramhet som i en panda.. endatil lengden paa bilen som feks fra sub til frontrute, fra baklykter til deg, vil spille nok trille :) (skal man vere kresen..hehe..) det som oftest er problemet med store portede kasser (ofte de som er anbefalt fra fabrikk i usa ;) ) vil vel vere "group delay".. bassen foles slapp og for tung.. men samme sub i en mindre kasse tunet til omtrent samme Hz vil ha mindre "group delay" og foles kjappere.. dette er nesten logisk og har provd dette sjol..men det morsomme er at i den store kassen taaler elementet oftest mye mer enn oppgitt rms og spiller med veldi mye mer nivaa paa de laveste tonene, sjol om tuning er den samma..blir jamnere kurve paa den.. dessuten spiller det nok liten trille om man velger 8"/10"/12"/15" ogsaa 18" uansett musikk smak man har.. det er kassevalg og oppsett som bestemmer hvordan det vil bli..(med unntak av noen 18" som bare ER trege...) jeg for min del har hort portede kasser spille dypere og med fordel, mer nivaa enn lukkede kasser.. feks en portet tunet til 28Hz vil ha mer nivaa paa 25-30hz enn en lukket..men tregere.. hva man opplever som dypt i en bil er poenget, mener ihvertfall jeg.. en 20-25hz i en bil kjenner man ikke saa mye av om man ikke kan flytte mye luft..-(les:mye/store subber) hvordan det ser ut paa et program spiller jo ofte liten trille. (pga aller biler lyder ulikt..) har jo maattet tune en lukket kasse og for aa faa lyden/bassen jeg ville ha.. man maa nesten kjenne bilen man designer en kasse til om man skal bruke program.. det som er bra med aa bruke program at man nesten vet hvordan en kasse vil spille i forskjellige biler OM man har hort de forskjellige bilene.. og av og til saa maa noen bare bruke portede kasser for aa faa det man vil ha, og fordi man horer paa en(eller to) spes musikk... av og til blir en lukket kasse for svak paa de laveste frekvenser i en typisk norsk bil.. for jeg har og diskutert at om man tar hensyn til at vei/dekk/motor-rumlinen overdoever/tar vekk mye av dypbassen i bilen, saa har man den fortsatt med en portet kasse, ihvertfall med mer nivaa enn en lukket kasse..men kommer igjen an paa montering/bil.. derfor : Bygg begge deler..en lukket og en bassrefleks.. saa faar du selv avgjore hva du vil ha ;) mvh, stig.. *** med forbehold om skrivefeil og eventuelle gjentakelser *** Der kom det mye fornuftig syns jeg. Jeg kjenner ikke til akustikken i så mange forskjellige biler. Så mine målinger som nevnt over er foretatt i min stue, og min W124. Hva som er best uansett målinger er ett svar som bare eier av anlegg og bil kan svare på. Jeg har bestemt meg for lukket kasse i min W124, hvor sub går opp i hattehylle gjennom/under førstehjelp boksen. Har noen lagd en 3 kanta kasse? Mener egentlig 4 kanta, mener. Vanskelig å forklare Men skal lage en plate som følger hatte hylle og seterygg/bensintank. Og ut fra den i øvre ”hjørne” skal kassas side plater møtes i bakkant til en spiss. Noen som forstod?? Burde kanskje lage en ny tråd, men denne er jo om basskasser så… T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 Originally posted by tOFFY Jeg kan bare si en ting. Fysiske målinger med måleapparater stoler jeg vannvittig mye mer på, en hva du sier. Som jeg sa, så har jeg målt i en stue med møbler og folk. Har også målt i bilen min, dypest bass og høyest trøkk med refleks kasse. De målingene har ingenting med simulering i perfekte omgivelser. Men de faktiske målinger i den plaseringen høyttaleren er bygd til. Da kan ikke det endre seg slik du sier, når målinger blir gjort der bassen skal være. T.... Problemet kjære tOFFY er at det jeg sier er elementær kunnskap for en høyttalerbygger, og underbygges av målinger, skikkelige målinger. Det nytter ikke å bruke en dBmåler til slikt, den sier bare ørlitegrann. det eneste som funker er en skikkelig målemic og enten LMS, Clio eller SoundEasy. Nå er det noe ordentlig møkk å måle innendørs i et rom med ekko, men du vil alikevel få bekreftet mine uttalelser. Trust me, jeg har vært med på endel timer med høyttalerutvikling opp i gjennom, og sier ikke dette bare for moroskyld. Videre må det og poengteres at det er svært få programmer som simulerer korrekt i rom. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 Stig er inn på endel viktige poenger her. Mine kommentarer er satt inn i quot'en Originally posted by sfh det evige sporsmaal...lukket VS. bassrefleks... DETTE KOMMER VI TIL Å DISKUTERE TIL VI KREPERER;) vil bare forst si at rammstein funker fint til portet kasse...eller omvendt... har sjol erfart (les:bygd) at en portet kasse tunet til rundt 35-40hz funker meget bra til baade rammstein og celine dion via tracy chapman.. PERSONLIG ER JEG UENIG HER, BASERT PÅ MINE STRENGE LYDMESSIGE PREFERANSER. SMAK ER DERIMOT EN TING MAN VANSKELIG KAN DISKUTERE. lukket/portet kasse vil oxo spille rolle om hvilken bil du har...en bil har og faktisk forskjellig resonans..blir mest tenkt paa i DB/SPL samenheng.. JEG ER AV DEN OPPFATTNING AT BASSREFLEKS IKKE FUNKER OPTIMALT TIL MUSIKK UANSETT. DETTE ER BASERT PÅ REFLEKSENS DÅRLIGE AKUSTISKE EGENSKAPER UTENFOR DET EKKOFRIE ROM. --feks en fiat panda har en peak paa rundt 70hz (om j husker rett...) en ford escort 87mod ligger paa ca 52hz..(nettopp maalt;) ) --derimot en audi/bmw med mye stoff og forholdsvis mer og mykere interior-detaljer vil gjoere at samme kassa vil foles dypere og ha tyngre bass, men vil ikke si at lyden i en bmw vil bli bedre da...man maa til med mye mindre kasse for aa faa samme stramhet som i en panda.. endatil lengden paa bilen som feks fra sub til frontrute, fra baklykter til deg, vil spille nok trille :) (skal man vere kresen..hehe..) HER ER DU INNE PÅ NOE SVÆRT ESSENSIELT, NEMLIG BILENES ULIKE AKUSTISKE EGENSKAPER. DETTE ER EKSTREMT VIKTIG Å TA MED I BETRAKTNINGEN NÅR MAN JOBBER MED LYD. FORSKJELLEN I DISSE EGENSKAPENE KAN VÆRE SÅ PASS STOR AT LYDEN BLIR ULIK I TO ULIKE BILER. DERFOR MÅ DEN AKUSTISKE RESPONSEN TIL BILENS HØYTTALEROPPSETT SÅ GODT SOM OVERHODET MULIG TILPASSES BILENS AKUSTISKE EGENSKAPER. det som oftest er problemet med store portede kasser (ofte de som er anbefalt fra fabrikk i usa ;) ) vil vel vere "group delay".. bassen foles slapp og for tung.. men samme sub i en mindre kasse tunet til omtrent samme Hz vil ha mindre "group delay" og foles kjappere.. dette er nesten logisk og har provd dette sjol..men det morsomme er at i den store kassen taaler elementet oftest mye mer enn oppgitt rms og spiller med veldi mye mer nivaa paa de laveste tonene, sjol om tuning er den samma..blir jamnere kurve paa den.. DET DU EGENTLIG SNAKKER OM HER ER FASEFEILEN SOM INNTRER VED BRUK AV REFLEKS. DET ER EN MISSOPPFATTNING AT ET ELEMENT JOBBER TREGERE I EN REFLEKS ENN I EN LUKKET, MEN FASEFEILENE SOM MAN NATURLIG FÅR I EN REFLEKSKONSTRUKSJON, INNFØRER EN URENHET I DEN AKUSTISKE RESPONSEN VI OPPFATTER. VED Å REDUSERE, ELLER ØKE PORTENS DIMENSJONER, ENDRER MAN BÅDE DEN AKUSTISKE FASEN OG FREKVENSRESPONSEN. dessuten spiller det nok liten trille om man velger 8"/10"/12"/15" ogsaa 18" uansett musikk smak man har.. det er kassevalg og oppsett som bestemmer hvordan det vil bli..(med unntak av noen 18" som bare ER trege...) HUSK AT ET BASSELEMENT SKAL IKKE SLÅ SÅ VELDIG FORT SÅ SANNSYNLIGVIS ER IKKE ELEMENTET TREGT, DET BARE STOPPER DÅRLIG, OG DERMED BLIR STARTEN RÅTTEN OGSÅ. DU HAR DERIMOT VELDIG RETT AT DET TIL SYVENDE OG SIST ER "KOKKEN" SOM AVGJØR RESULTATET AV RÅVARENE. MEN DESTO BEDRE RÅVARER "KOKKEN" HAR, DESTO BEDRE BLIR RESULTATET. jeg for min del har hort portede kasser spille dypere og med fordel, mer nivaa enn lukkede kasser.. feks en portet tunet til 28Hz vil ha mer nivaa paa 25-30hz enn en lukket..men tregere.. SOM SAGT TIDLIGERE, OM MAN HAR ET ELEMENT SOM EGNER SEG YPPERLIG TIL BEGGE TYPER KASSER, VIL MAN ALLTID FÅ DYPERE RESPONS FRA TRYKKAMMER. MAN VIL DERIMOT FÅ ET HØYERE MAKS NIVÅ LYDTRYKKSMESSIG GRUNNET REFLEKS PRINSIPPETS AKUSTISKE EGENSKAPER SOM INTRODUSERER EN PEAK I RESPONSKURVEN. hva man opplever som dypt i en bil er poenget, mener ihvertfall jeg.. en 20-25hz i en bil kjenner man ikke saa mye av om man ikke kan flytte mye luft..-(les:mye/store subber) DETTE ER IKKE NØDVENDIGVIS RIKTIG. hvordan det ser ut paa et program spiller jo ofte liten trille. (pga aller biler lyder ulikt..) har jo maattet tune en lukket kasse og for aa faa lyden/bassen jeg ville ha.. man maa nesten kjenne bilen man designer en kasse til om man skal bruke program.. det som er bra med aa bruke program at man nesten vet hvordan en kasse vil spille i forskjellige biler OM man har hort de forskjellige bilene.. JEPPSTER!! og av og til saa maa noen bare bruke portede kasser for aa faa det man vil ha, og fordi man horer paa en(eller to) spes musikk... av og til blir en lukket kasse for svak paa de laveste frekvenser i en typisk norsk bil.. for jeg har og diskutert at om man tar hensyn til at vei/dekk/motor-rumlinen overdoever/tar vekk mye av dypbassen i bilen, saa har man den fortsatt med en portet kasse, ihvertfall med mer nivaa enn en lukket kasse..men kommer igjen an paa montering/bil.. EN SUBJEKTIV SAK derfor : Bygg begge deler..en lukket og en bassrefleks.. saa faar du selv avgjore hva du vil ha ;) JA HVORFOR IKKE??!! mvh, stig.. *** med forbehold om skrivefeil og eventuelle gjentakelser *** MVH Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.