safoll Skrevet November 9, 2004 Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 Hei! Tror at jeg akkurat har greid å ødelegge min 4. turbo på 2 måneder i s2'en min.. Hva i anger2 er det som er galt? Samme som skjer hver gang: Dumpventilen begynner å spytte olje, blårøyk ut fra potta, og turbotrykket, som før var ved 1 bar, ligger på maks 0.6 bar. Har tatt komp-test og sylinderlekkasje-test på bilen, og alt virker som normalt. Noen som har forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet November 9, 2004 Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 Kan det være at du har sprengt arbeidsområdet til turboene (heftig ladetrykk på standard turbo, kjennetegnes av høyt mottrykk - som jo kan være litt hokus pokus å få målt)? Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 Originally posted by ha|||on Kan det være at du har sprengt arbeidsområdet til turboene (heftig ladetrykk på standard trubo, kjennetegnes av høyt mottrykk)? Kjørte i over ett år med 1 bars trykk før det gikk til pisis 1. gangen.. Rart om de neste turboene skulle gå så fort, pga 1 bars trykk? (Hvis det var det du mente da..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet November 9, 2004 Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 Ja, det høres rart ut. MEN - det kan jo høres ut som om oljereturen er tett - altså at olja har koagulert. Det er jo et kjent problem at det har lett for å skje med varme turboer som ikke får tid til å kjøles ned før motoren skrus av. Kan være verdt å sjekke oljereturen, altså. Har du kjørt på samme type olje hele tiden? Hva er forresten standard ladetrykk på S2? Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 Originally posted by ha|||on Ja, det høres rart ut. MEN - det kan jo høres ut som om oljereturen er tett - altså at olja har koagulert. Det er jo et kjent problem at det har lett for å skje med varme turboer som ikke får tid til å kjøles ned før motoren skrus av. Kan være verdt å sjekke oljereturen, altså. Har du kjørt på samme type olje hele tiden? Hva er forresten standard ladetrykk på S2? Hver gang turboene har vært skiftet, så har oljereturen vært sjekket, og den er ikke tett. Men hvis den var tett, så skal vel ikke turboene bli ødelagt? Den får jo ifra seg oljen gjennom ventilen? Har kun kjørt på Mobil 1 0w40 olje de 16 månedene jeg har hatt den, vet ikke hva standard turbotrykk er. Har vært på 1 bar siden jeg kjøpte den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet November 9, 2004 Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 VEIVHUSVENTILASJONEN ER HØYST SANNSYNELIG TETT!!!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The cowboy Skrevet November 9, 2004 Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 nå har ikke jeg noe videre stor peiling på dette men.. syns jeg leste noe om dette før..på et annet forum.. og jeg fant det igjen (vet igjen ikke om dette gir noe bra svar men.. jaja) zatzy.com håper det gir noe form for svar! om ikke så er det veldig mange kyndige folk der inne som sikkert kan hjelpe deg og!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kholand Skrevet November 9, 2004 Rapporter Share Skrevet November 9, 2004 sjekk oljetrykket !! sjekk olje-tilførselen også (du sa du allerede hadde sjekket returen..så..) men hva er det som egentlig skjer med turboen? har du fått noen form for analyse av den etter havari? det kan også lønne seg å kjøre noe pent med en ny turbo noen mil før du gir flatt jern ;-D Siter Kjør hardt , kjør stil - `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD x `90 Passat stv. GT G60 syncro x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor x `88 Opel Ascona C. 1,6s x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Veivhusventilasjonen tror jeg det ikke er, da ville den vel lekket olje ut tetningene på veivhuset? Oljetilførselen bør vel også være i orden, i og med mengden olje som dumpventilen spytter hver j***a gang! Oljetrykket kan det faktisk være, i og med at det blir litt ventiltikking for hver gang turboen går. Alle turboer jeg har montert, har vært brukte, og pent "innkjørt" av meg. Selvfølgelig er det en mulighet at alle turboene jeg har kjøpt, har vært defekte. Litt lite sannsynlig, men ikke umulig. Alle turboene jeg har hatt, har fått de samme symptomene: Lekkasje i tetningene på turbo, og olje i alle rør ut fra turbo. Har aldri fått noen skikkelig form for analyse på de defekte turboene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet November 10, 2004 Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Er returen åpen?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Originally posted by Texascom Er returen åpen?? Oljereturen fra turboen er åpen ja.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kniff Skrevet November 10, 2004 Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 hei.. en her jeg bor har en audi s4 bi turbo og han røk begge turboene for litt siden, så kjøpte han to helt nye og kjørte max en uke med dem før dem røk.. der viste det seg at manifolden flasset sånn at det kom deler fra manifolden inn i turboene sånn at dem tok turen.. det er jo audi det er snakk om og etter det eg har hør så er vist manifolden et lite problem... men ikke vet eg.. skader ikke å skjekke!?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Originally posted by kniff hei.. en her jeg bor har en audi s4 bi turbo og han røk begge turboene for litt siden, så kjøpte han to helt nye og kjørte max en uke med dem før dem røk.. der viste det seg at manifolden flasset sånn at det kom deler fra manifolden inn i turboene sånn at dem tok turen.. det er jo audi det er snakk om og etter det eg har hør så er vist manifolden et lite problem... men ikke vet eg.. skader ikke å skjekke!?:) Ganske realistisk det, men den 3. gangen jeg skiftet turbo, så skiftet jeg manifold samtidig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kniff Skrevet November 10, 2004 Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 hmm.. da så:) hvordan er oljen da?? kan være det kommer drit inn den veien eller inn luftfilteret?? har ikke så mye peiling på dette,men sikkert ingen skade i å skjekke dette også?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Originally posted by kniff hmm.. da så:) hvordan er oljen da?? kan være det kommer drit inn den veien eller inn luftfilteret?? har ikke så mye peiling på dette,men sikkert ingen skade i å skjekke dette også?:) Oljen har vært skiftet for hver gang turbo har blitt skiftet, og da har samtlige rør til og fra turbo blitt renset godt, inkl. luftfilter og slangen inn, for nettopp å fjerne ev. dritt. Luftfilteret skal ihvertfall skiftes snart. Begynner å gå opp for forslag til hva feilen kan være nå. Ut ifra hvordan jeg oppfatter dette, så virker det nesten som om motoren blåser et overdrevent trykk innpå turboen, som "sprenger" den på en måte. Men siden kompresjonen på motoren er helt superb, så er nok ikke dette heller en mulighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.