Gå til innhold

Headunit (Hvordan sjekke jordingsbaner)

Ranger emnet

Canepa

Anbefalte innlegg

prøve lampe er ikke å anbefalle, fordi den kan "belaste" print bannen mer enn den er beregnet for,

altså: som regel er de fleste HU med "flyttende jord" for unngå støy. og gjerne med en utgangs impedans høyere en 100ohms, bruk en multimeter hvis du har en slik...

På de fleste biler av nyere dato anbefales IKKE å bruke vanlig prøbe lamper pga all elektronikk de er utstyrt med.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok sjekket dette idag.. og det har jeg..! Var spennig mellom disse..! Men når jeg sitter å kikker inn i RCA pluggen allså hun pluggen.. Så er den bygd opp med et hull iks også kommer det et brunt felt før ytre del av pluggen. Dette brune feltet hva er det ?? Er det noe form for jording.. Inne på dette feltet har jeg ikke noen form for spenning men inne selve hun pluggen og på ytersiden har jeg spenning..!

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det er isolasjonen på RCA pluggen. Hvis der er det ikke noe "spenning" så er det riktig....

hvilken merke er den HU? hvordan arter seg støyen forresten? går ut ifra at du "ohmet" mellom "ytre kappa" til RCA og chassiset på spilleren, mange ohm fikk du da?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Canepa

ok sjekket dette idag.. og det har jeg..! Var spennig mellom disse..! Men når jeg sitter å kikker inn i RCA pluggen allså hun pluggen.. Så er den bygd opp med et hull iks også kommer det et brunt felt før ytre del av pluggen. Dette brune feltet hva er det ?? Er det noe form for jording.. Inne på dette feltet har jeg ikke noen form for spenning men inne selve hun pluggen og på ytersiden har jeg spenning..!

Hvis du har spenning mellom chassie og ytterkappen på rca kabelen så er det noe gæli, at du måler spenning der tyder på potensialforskjell, noe det ikke skal være..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK .. nå skal jeg ærlig inrømme at jeg blir usikker på om jeg måler ifra riktig sted på RCA kabelen..! Nå målte jeg i spennig det skal sies.. Allså Volt..! Er en Boss spiller..

Når jeg ser Pluggen foran meg har den en Hardplast hette iks (Signal utgangene er løse og ikke i direkte kontakt med spilleren allså de er i kontakt i form av ledning) Inne i denne finnes Selve "kontakt" elementet..Hun kontakten.. Denne er bygd opp som beskrevet i øvrige posts..

Sry for veldig vanskelig barne forklaring.. men vrir hodet mitt :)

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å casen er jo den at jeg aldri har hatt noen form for støy i cd spilleren annet en "Hørte at cdspilleren ga litt lyd fra seg i høyttalerene når jeg loadet cd o.l.) Men dette har vel mye å gjøre med at cd spileren ikke var jordet på det Stadiet. Denne høye pipe lyden jeg snakker om kom som kjerringa med kosten.. Så noe sier meg at det er noe annet...!

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den kom plutselig så ville jeg gått over signal kabler og sett at de ikke ligger i klem mot jord, som under setter/skarpe kanter og om noen av høytalern ledninger ikke ligger til chassiset og. er støyen der selv om du kobler av signal kabelen ved forsterkeren? slå av spilleren og bruk en ledning mellom + på forsterkeren og inn i remote på nevte, fremdles støy? (husk å ikke ha signal kabelen inn på forsterkeren) hvis fremdeles støy så må du koble bort en høytaler av gangen og lytt... alltid moro med feilsøkning på støy... er forsterkeren "skrudd" rett på chassisen? osv, osv... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Canepa

å casen er jo den at jeg aldri har hatt noen form for støy i cd spilleren annet en "Hørte at cdspilleren ga litt lyd fra seg i høyttalerene når jeg loadet cd o.l.) Men dette har vel mye å gjøre med at cd spileren ikke var jordet på det Stadiet. Denne høye pipe lyden jeg snakker om kom som kjerringa med kosten.. Så noe sier meg at det er noe annet...!

Når man hører cd-maknikken ol. i høytalerne så er det som oftest linjeutgangen(e) som har fått det ja ...dessverre...og dette skyldes i de fleste tilfeller...alt for dårlig jording på forsterker...

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider