Gå til innhold

valg av komponenter

Ranger emnet

Baksietrølle

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en sub og egen forsterker til denne.

Tenkte på denne suben

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1070

Hva mener dere om den?

Skal da ha en forsterker til denne, men hvilken forsterker anbefaler dere?

Skulle også hatt et frontsett, men har forsterker til dette fra før.

Fra før har jeg

spiller: pioneer DEH-P3600MP

Forsterker: Ultimate T3 4600

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=930579%20&cart_id=

Bakhøytalere: Pioneer TS-A2010

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=312

Det jeg trenger er frontsett, sub, forsterker, og kasse.

Kasse vil jeg lage selv, men lukket eller ikke? Forskjell på lokket og åpen?

Og jeg har ingen kabler. Hvilket tversnitt trenger jeg fra batteri til forsterkere, hvilke signalkabler og hvor grove høytaler kabler?

Sist men ikke minnst. Jeg må ha nytt batteri? Hvilket anbefaler dere?

Sitter med en Volvo 340 GL med 60A dynamo (skal byttes til 80-90A)

Er begrenset med penger her, så jeg håper på en maks sum på ca 7000kr + batteri og dynamo

Takk for svar!

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baksietrølle

Jeg skal ha meg en sub og egen forsterker til denne.

Tenkte på denne suben

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1070

Hva mener dere om den?

Skal da ha en forsterker til denne, men hvilken forsterker anbefaler dere?

Skulle også hatt et frontsett, men har forsterker til dette fra før.

Fra før har jeg

spiller: pioneer DEH-P3600MP

Forsterker: Ultimate T3 4600

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=930579%20&cart_id=

Bakhøytalere: Pioneer TS-A2010

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=312

Det jeg trenger er frontsett, sub, forsterker, og kasse.

Kasse vil jeg lage selv, men lukket eller ikke? Forskjell på lokket og åpen?

Og jeg har ingen kabler. Hvilket tversnitt trenger jeg fra batteri til forsterkere, hvilke signalkabler og hvor grove høytaler kabler?

Sist men ikke minnst. Jeg må ha nytt batteri? Hvilket anbefaler dere?

Sitter med en Volvo 340 GL med 60A dynamo (skal byttes til 80-90A)

Er begrenset med penger her, så jeg håper på en maks sum på ca 7000kr + batteri og dynamo

Takk for svar!

Siden du har begrenset budsjett, ville jeg nok sett etter en noe rimeligere sub. Grunnen til dette er at jeg ville lagt penger i forsterkeren og frontsettet i første omgang. Om du bare gjør noen riktige valg, kan du finne gode basser i lavere prisklasser.

JBL er jo en legendarisk produsent av basselementer. Nå er det en stund siden jeg har hørt noe fra JBL, men jeg har alltid hatt respekt for JBL når det kommer til produksjon av basser. Bare se på JBL sine proffesjonelle elementer.

Kjør lukket kabinett. Enklest å få til, og låter riktigst.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke et forslag til en annen sub da? er ganske grønn på biilstereo.

Det finnes endel elementer å velge i. Jeg kjenner best det jeg importerer selv.

Send meg en PM så skal jeg komme med forslag.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og forsterker da? er vel egentlig det jeg lurer mest på.

SPL Dynamics. Mye for pengene.

Jeg kjørte ett slikt oppsett med SPL Dynamics forsterker, og 2x10" Kappa Perfect, passerte 140dB med det i en sierra. Så det er rimelig bra til å være en sub bygget for high-end.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

SPL Dynamics. Mye for pengene.

Jeg kjørte ett slikt oppsett med SPL Dynamics forsterker, og 2x10" Kappa Perfect, passerte 140dB med det i en sierra. Så det er rimelig bra til å være en sub bygget for high-end.

Infinity har meget bra basser uten tvil, men å kalle Kappa Perfect High-End er nok å trekke det litt langt. Særlig når det spiller så pass høyt til en slik pris, er det gjort visse prioriteringer som gjør at det nok ikke er high-end lyd som kommer ut av dem.

Menn for all del, et av de absolutt bedre kjøpene i prisklassen. Sammen med et par av mine egne ting da selvsagt:D ;)

Bare følte for å være litt vanskelig:D :D ;)

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Infinity har meget bra basser uten tvil, men å kalle Kappa Perfect High-End er nok å trekke det litt langt. Særlig når det spiller så pass høyt til en slik pris, er det gjort visse prioriteringer som gjør at det nok ikke er high-end lyd som kommer ut av dem.

Menn for all del, et av de absolutt bedre kjøpene i prisklassen. Sammen med et par av mine egne ting da selvsagt:D ;)

Bare følte for å være litt vanskelig:D :D ;)

mvh

Glenn

Du følte for å være vanskelig uten begrunnelse, ikke bra..

Å mene at en sub ikke kan være high-end fordi den også kan spille høyt er bare tull..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Du følte for å være vanskelig uten begrunnelse, ikke bra..

Å mene at en sub ikke kan være high-end fordi den også kan spille høyt er bare tull..

Svært hvor alvorlig vi er da.

Les innlegget mitt en gang til sier jeg bare. Prøv så å ikke ilegg meg uttalelser som ikke stemmer.

Jeg snakker aldri tull, ser ikke behov for det.

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

Ikke så enkelt hvis det ikke er tett og da låter det ihvertfall ikke pent. Låter "riktigst" ? Det er vel mer smak og behag må jeg rette deg på.

Det du sier her er nødvendigvis ikke riktig. Kontrollert lekkasje i et lukket kabinett, er ikke nødvendigvis negativt. Trykkammer er også mindre følsomt for lekkasje enn refleks.

Nope, her snakker vi om en målbar tonal korrekthet.

Kan gjenta det igjen, bassrefleks blir ikke tonalt riktig når man plasserer applikasjonen i et rom med ekko (forsterkning). Når man i tillegg har fasefeil, er det ikke tvil om hva som blir objektivt korrekt. Subjektivt der kan det bli annerledes.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider