Bauer Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Hva skjer dersom man bruker tynne ledninger til vanlige høyttalere.. (typ 13 cm, 160W) Er det noen som kan forklare meg hva som skjer da? Hva som skjer med lyden etc.. Er ikke ute etter "bruk det tjukkeste du får tak i" osv.. Er ute etter svar fra folk som har peiling på dette. Siter Current: '02 VW Golf TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doser_86 Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 tynnere ledning jo mindre strøm og effekt Siter 2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil) 2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn) 2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt) 1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt) 1986 Audi 100 2.2l (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Originally posted by Bauer Hva skjer dersom man bruker tynne ledninger til vanlige høyttalere.. (typ 13 cm, 160W) Er det noen som kan forklare meg hva som skjer da? Hva som skjer med lyden etc.. Er ikke ute etter "bruk det tjukkeste du får tak i" osv.. Er ute etter svar fra folk som har peiling på dette. En kabel er et resultat av overveiede kompromisser. Det viktigste er å finne en harmoni mellom induktans, kapasitans, motstand osv. Samtidig introduseres visse effekter i kabelen som følge av geometri, ledermateriale, dielektrikum osv. Du kan oppnå lydmessige forskjeller med ulike kabler i ulike oppsett, men min erfaring tilsier at dette krever et forholdsvis oppegående anlegg. Særlig i bilstereosammenheng vil det være svært få som har anlegg godt nok for at kabler skal ha noe særlig betydning. Kabler handler om tuning av oppsett, og forskjellene gjør seg til kjenne ved nyanser, vi snakker derfor ikke om natt og dag. Mange kabelmerker vil ha deg til å tro at det er store forskjeller, dette blir litt dumt da svært mange av kablene på markedet produseres i Kina av samme fabrikk. At tykk er bedre enn tynn, er rent tull. Det handler i mange sammenhenger å tilpasse kabelen til resten av oppsettet. Et anlegg med tynn og anemisk lyd, vil kunne bli noe mer lyttevennlig med en tykk kobber kabel for eksempel. Det vil ikke nødvendigvis låte mer korrekt, men bli mer lyttevennlig. En bilkupe introdusere uansett svært mange feil, slik at det er mange ting som er viktigere enn kabel. Jeg ville derfor ikke brukt mye tid og penger på kabler i første omgang. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bauer Skrevet November 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Takk for kjempe bra svar! Det var akkurat det jeg var ute etter.. Da er det ikke noe vits i å bytte kabler i hele bilen. Like greit å bruke de orginale! takk igjen :) Siter Current: '02 VW Golf TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Originally posted by Bauer Takk for kjempe bra svar! Det var akkurat det jeg var ute etter.. Da er det ikke noe vits i å bytte kabler i hele bilen. Like greit å bruke de orginale! takk igjen :) Vel i utgangspunktet ville jeg kanskje valgt noe annet enn det originale, men det spørs jo helt hvor godt utstyr som skal benyttes. Er jo ikke sikkert du ville hørt forskjell om du hadde byttet dem. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Mange kabelmerker vil ha deg til å tro at det er store forskjeller, dette blir litt dumt da svært mange av kablene på markedet produseres i Kina av samme fabrikk. Hva mener du egentlig med det ? Tolka det på denne måten jeg : Fabrikkene i kina lager samme produktet og tar forskjellige priser. Litt på jordet. Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Originally posted by Mammut89 Hva mener du egentlig med det ? Tolka det på denne måten jeg : Fabrikkene i kina lager samme produktet og tar forskjellige priser. Litt på jordet. Poenget var at de aller fleste kabelmerker får sine kabler produsert OEM i Kina/Østen, mange av dem produseres på samme fabrikk også, og er helt identiske, men selger med litt annen kosmetisk fremtoning og under annet navn. Er svært får kabelmerker som har egen produksjon i dag. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 En ting jeg har lurt på.. Jeg har hørt at Biltema har OFC kabler til bilstereo.. hvis mann sørger for skjerming av disse, kan de være like gode som andre kabler da? (tenker på strømkablene) Siter BMW E46 Coupe Toyota Corolla KE70 2-dørs The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Originally posted by MacSi En ting jeg har lurt på.. Jeg har hørt at Biltema har OFC kabler til bilstereo.. hvis mann sørger for skjerming av disse, kan de være like gode som andre kabler da? (tenker på strømkablene) Er jo svært få strømkabler til bil som er skjermede. Biltema sine strømkabler er akkurat like gode som de jeg fører. Men hvorfor ikke bruke de jeg fører? Snakk med Lars og få pris. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Originally posted by Mr. SQ Er jo svært få strømkabler til bil som er skjermede. Biltema sine strømkabler er akkurat like gode som de jeg fører. Men hvorfor ikke bruke de jeg fører? Snakk med Lars og få pris. mvh Glenn Hehe.. Hadde ikke planer om å bruke Biltema kablene.. jeg bare lurte jeg.. :) Biltema lager ikke stor nok dim uansett.. Siter BMW E46 Coupe Toyota Corolla KE70 2-dørs The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Originally posted by MacSi Hehe.. Hadde ikke planer om å bruke Biltema kablene.. jeg bare lurte jeg.. :) Biltema lager ikke stor nok dim uansett.. Ja sant det, dem har jo ikke større enn 30mm2 Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Originally posted by Mr. SQ Ja sant det, dem har jo ikke større enn 30mm2 Mins det stod 2awg på de største.. Litt synd egentlig.. da det er perfekt sted å leite for de som skal ha strøm til en forsterker som må spille i kveld! :) Men så krever jo ikke de aller fleste forsterkere større strømkabel heller da :D Siter BMW E46 Coupe Toyota Corolla KE70 2-dørs The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 strøm kabel er strøm kabel, spør du meg, MEN signal kabel er ikke signal kabel for å si det sånn. selv om noen driver å snakker om sminka kabler her, så er det stor forskjell på signal kabler. tykkelse har ikke så mye å si, men skjerming har alt å si. en kabel med dårlig skjerm er lettere utsatt for støy. har man en høytaler som krever litt power så er det jo greit med litt tykkelse på kablene. skal man først koble opp en forsterker i en bil så synes jeg at man skal legge noen litt tykkere kabler enn de som ligger i bilen. det hjelper mener nå jeg. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 Originally posted by ALJ_GSi strøm kabel er strøm kabel, spør du meg, MEN signal kabel er ikke signal kabel for å si det sånn. selv om noen driver å snakker om sminka kabler her, så er det stor forskjell på signal kabler. tykkelse har ikke så mye å si, men skjerming har alt å si. en kabel med dårlig skjerm er lettere utsatt for støy. har man en høytaler som krever litt power så er det jo greit med litt tykkelse på kablene. skal man først koble opp en forsterker i en bil så synes jeg at man skal legge noen litt tykkere kabler enn de som ligger i bilen. det hjelper mener nå jeg. Stor forskjell på signalkabler er å ta litt hardt i. Selvfølgelig har skjerming mye å si, der er jeg enig. Mitt poeng er at det finnes svært mange overprisede kabler på markedet som ikke er annet enn en oppsminket billigere kabel. Er skjermingen i orden, skal det derimot forholdsvis bra oppsett til for å høre de store forskjellene. Samt at kabelen skal være dramatisk annerledes enn den den generelle samling kabler på markedet. Må konkretisere at dette gjelder ved bruk i bil. Husk at bilkupeen introduserer så vanvittig mange feil at kabler bør ikke være første prioritering. Det å generalisere å si at tykke kabler er bedre enn tynne, er i beste fall en missforståelse. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MB300CE Skrevet November 15, 2004 Rapporter Share Skrevet November 15, 2004 Kabler har mye å si! Jeg fikk litt av en aha opplevelse etter å ha brukt noen timer med lytting hos Hi-Fi centeret. Fikk full test av det meste av kabler, fra kabler til totalt ca 1000,- til totalt ca 150 -180 000 (Høytaler, signat og nettkabler) Dette var jo top-end hifi utstyr, men det førte til at jeg byttet kabler både hjemme og i bilen....... Siter http://www.soakingwet.net/MB300CE.jpg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg