Gå til innhold

Batteri eller kondensator?

Ranger emnet

Aikio

Anbefalte innlegg

Bilen anlegget skal monteres i er en opel corsa 84 modell... coupekarosseri...

Jeg er litt usikker på om jeg skal ha en kondensator eller et nytt batteri i tillegg for å drive forsterkeren...

Har en RF Punch 501s 2-kanals forsterker som jeg skal brokoble til en 10" sub på ca 500w rms. forsterkeren skal da gi 500w rms i 4ohm når den brokobles.

I tillegg skal jeg ha ett Infinity reference 5000cs komponentsett forran som blir drevet av en blaupunkt forsterker...

Spilleren er en pioneer DEH-P7500MP.

Hvis jeg skal montere ett batteri ekstra i bagasjen så tenkte jeg at jeg må finne en løsning med ett rele eller noe sånt sånn at når jeg skrur av motoren så brukes kun det batteriet som er baki for å forsikre at jeg har strøm nok til å starte igjen senere(er ikke svære batteriet i denne til vanlig....).

Noen ideer til dette her eller??

Tar gjerne imot tips om kabellegging osv. demping av HELE bilen(nesten da), for denne er IKKE mye dempet i karosseriet. hva slags materiale som bør brukes på bygging av kasse (Størrelse, MDF har jeg skjønt er det beste valget...) og ellers en hau av andre tips jeg kan trenge osv :D

kom på noe annet... siden jeg ikke har så lyst til å ødelegge dørtrekk sånn med en gang.,... noen tips på hvordan man evt bygger kasse til frontbassera nede i hjørnet ved føtta??? blir det noe bra lyd? eller kommer føtta i veien for lyden??? noen som har gjort det før??

Takk på forhånd..

Morten

- 1992 Mazda Rx-7 Type-R RHD med skilter

- 1974 Mazda 818 DeLuxe

x 1990 Mazda 323 GTX m/ 2.5" eksos, KN filter *Solgt* :(

x 1984 Opel Corsa 1.3S Luxus *Solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror du klarer deg bra med en kondis på ca 1F her, ville heller ha satt på en større dynamo i tillegg til kondisen.

batteriet sitter vel på passasjer siden i corsaen viss jeg ikke husker helt feil. så da trekker du + ledningen på den siden. signal kan du trekke langs midten eller langs sjåfør sia.

du kan bygge kick paneler som det heter. disse kan du støpe i glassfiber og mdf. er ikke så lett viss du ikke har støpt med glassfiber før, men alt går det ann å lære. kommer litt an på hvor stor kasse du skal lage, men enten 19 eller 22mm mdf til kassa funker bra.

til demping bør du bruke matter som er laget for bilstereo, de demper best. Viss du kommer ned til meg på Sound Pressure i Lillestrøm så har jeg masse Pyle mats som funker veldig bra. da burde du legge en matte i hver før, et par i bagasjen og luka, og litt rundt om kring på gulvet, viss du skal gjøre det ordentlig. skal du gjøre det veldig ordentlig så må du ta av taktrekket og legge noen matter der også, men det er mye jobb.

viss du har tid så kan du komme ned til meg så kan jeg vise deg i bilen din hvordan det skal gjøres.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres bra ut...

hadde tenkt til å gjøre dette ordentlig, men tror ikke jeg gidder å dempe taket... men alt annet skal jeg gjøre...

nå kommer den lille bakdelen med at jeg ikke fyller 18 før i desember, så jeg sliter litt når jeg skal "kjøre" ned til deg med bilen.. men jeg kan ta meg en tur på bursdagen min... (hvis jeg står da...) eller så finns jo buss (og mor) så jeg kan få kjøpt dempemattene før den tid også... jeg trenger vel kun kondis på forsterkeren til suben? eller kobles dette så det funker på begge to? og burde jeg plassere forsterkeren til frontsettet i coupeen eller i bagasjen? da det blir mye kabellegging hvis jeg har den forsterkeren i bagasjen...

og dette med kickpaneler så må nok dette læres(finne ut hva det er osv... :D)... men hvor vanskelig kan det være.. og du hadde rett i at batteriet sitter på passasjersiden...

tenkte å ha diskanten ved speilene i hjørnet på hver side..

og det er ett 55Ah batteri(faktisk nytt, men biltema vare da).

takk for hjelpen...

Morten

- 1974 Mazda 818 DeLuxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og nå vet jeg hva kickpanel er.. morra mi viste det faktisk... det er rart hva hun har lært av å bli plagd av min far i 17 år... :D

- 1974 Mazda 818 DeLuxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe da får du ta å få mora di til å kjøre ned hit da vet du, siden hu har litt peiling på stereo:D buss går det jo hele tia ned hit, og vi ligger 2 min å gå fra stasjonen. jeg har den maxpwer stereo boka her på jobben, der kan du se hvordan du bygger kick paneler. jeg hadde faktisk en corsa før som jeg skulle bygge sykt anlegg i, men det ble ikke no av, fordi jeg kjøpte kadett gsi istede. du burde ikke bekymre deg får å at det blir vanskelig med trekking av kabler. det er veldig enkelt å trekke kabler i corsaen. så plasser alt anlegget baki, eller gjør sånn som jeg hadde tenkt: skru ut baksete :)

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å skru ut baksetet har jeg vurdert en stund... siden det egentlig bare er å dra de ut... (måtte gjøre det sist jeg tok å støvsugde bilen inni...)

tror nok jeg skal ta en tur ned til uka kansje... tvinge mor til å bli med på en øvelseskjøretur...

Morten

- 1974 Mazda 818 DeLuxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider