Gå til innhold

Hva trenger jeg?

Ranger emnet

kzn

Anbefalte innlegg

Ville lagt i litt mer til en 4kanaler, f. eks EGA 680.4X til kr. 3690,- veil.som vil gi 2x80 + 1x320W, kjørt to kanaler på frontsettet og brokopla de to andre til suben og kjørt aktiv deling. Bakhøyttalere hadde jeg kutta ut og heller lagt penger i frontsett/forsterker.

Tør garantere mye bedre lyd av en slik løsning enn om du bruker opp et noe slunkent budsjett på halvveis løsning både fremme og bak. Kabler er det også viktig å være kvalitet og prisbevisst på. Mener å tro at bl.a Knukoceptz kabler gir mye for pengene.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Tri mode er desverre ingen god løsning.

Grunnen til dette ligger i det passive filteret. Lave delefrekvenser krever høye komponentverdier. Dette blir kostbart om man skal benytte gode komponenter. Gode spoler er svært viktig ved lave delefrekvenser for å oppnå minst mulig tap i bassområdet. Slike spoler kan fort koste like mye som en ok bass. Skal man da kjøre et filter med høyere steilhet enn 6db (6db steilhet på en sub i bil er en svært dålig løsning), vil man fort komme opp i en pris for filteret som tilsvarer nesten en ekstra forsterker. Personlig vil jeg derfor anbefale å gå for en 4 kanaler hvor man kjører aktiv deling. Dette er en mye bedre løsning for å få mest mulig ut av komponentene dine.

mvh

Jeg er enig at en 4 kanals er mye bedre løsning, er også enig at 6db filter ikke er den beste passive deling til 4 ohm bass om du må dele den under 80Hz (kanskje under 150hz også)

Men det er noen rimelige 12” sub, som det vil funke ok med.

Eks 12” dynabel den første og billigste til 500,- stk (fortiden tilbud 300,-)

Men det blir ikke bedre en prisen tilsier.

Og pris på filter blir nok rundt 80-120,- som vil passe.

Men ønsker en dyrere og bedre sub / anlegg så er det egentlig bare å glemme.

Men det er mulig…

T….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Jeg er enig at en 4 kanals er mye bedre løsning, er også enig at 6db filter ikke er den beste passive deling til 4 ohm bass om du må dele den under 80Hz (kanskje under 150hz også)

Men det er noen rimelige 12” sub, som det vil funke ok med.

Eks 12” dynabel den første og billigste til 500,- stk (fortiden tilbud 300,-)

Men det blir ikke bedre en prisen tilsier.

Og pris på filter blir nok rundt 80-120,- som vil passe.

Men ønsker en dyrere og bedre sub / anlegg så er det egentlig bare å glemme.

Men det er mulig…

T….

Egentlig hjelper det svært lite om bassen er billig. En billig bass vil i mange sammenhenger overraske om den blir gitt skikkelige betingelser. Jeg ville aldri brukt et filter som skal dele så lavt som feks 80Hz til kun 120kr.

Ved passiv deling så lavt, er det omtrendt ikke annet en trafospoler som gjelder, og det er ikke billig.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Egentlig hjelper det svært lite om bassen er billig. En billig bass vil i mange sammenhenger overraske om den blir gitt skikkelige betingelser. Jeg ville aldri brukt et filter som skal dele så lavt som feks 80Hz til kun 120kr.

Ved passiv deling så lavt, er det omtrendt ikke annet en trafospoler som gjelder, og det er ikke billig.

mvh

Jeg er som sagt enig, men det er enkelte bassere som en kan bruke vanlig kjerne spoler for deling så lavt som 80Hz og få ok resultat. Og faktisk nærmest fult ut av bassen, men trafo spole i et eks 18Db filter vil uansett gi bedre deling. Men noenganger ubetydlig. Som ved bruk av den billigste Dynabel 12" så vil det ha minimal betydning.

Men igjen så koster faktisk 4 kanals forsterker bare 300,- mer en 2 kanals av type Saga.

så slikt sett er valget enkelt.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått for 2x10" og litt annet div, ta kontakt med Soundpressure i Lillestrøm.

De har en syyk pakke der, ( Lanzar pakken ) bare bytt ut de 2x12 med 2x10 ( Vibe Black air )

da får du :

Et sett frontsett

et sett 6x9

en 4 kanals forsterker fra Lanzar 4x75W 4ohm

En 2 kanals forsterker fra Lanzar 2x300W 4 ohm

Dette spiller så høyt i en del biler at det er ubehagelig, lyd kvaliteten er ganske så fin fin :)

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider