Gå til innhold

problemer med db i bilen bilen

Ranger emnet

sony

Anbefalte innlegg

Originally posted by sony

målte db'en i bilen min i dag men ble litt skuffet for jeg klarte ikke mer en 140.2db, men hvist jeg åpner pasaskjerdøra målte det 148.6 db på det høyeste. Hva kan dette skyldes?? får tett bil eller feil kasse??:rolleyes:

Kan være kassen i kombinasjon med for godt dempet bil? Med for liten kasse i gamle bilen ble lyden langt lavere straks jeg åpna dørene.. Bygget ny kasse som var en god del større og fikk akkurat motsatte, derfor spillte jeg alltid med takluka åpen :D

Skal vel en del avstemming til mellom volumet i kassen og volumet i bilen når bilen blir for tett?

EDIT: Kan vel også ha med at motstanden i den luften i en "tett" bil blir høyere, ergo blir forsterkeren for spinkel?

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en polo 6n så det er jo en liten bil, men jeg har ikke dempet den.

har et RF HX2 power12" (1000Wrms) og en RF bd1001 (1000Wrms+) så forsterkeren skal holde

Hmm, okey, tror ikke det er feilen da :)

Kan jo for moro nevne at jeg kjørte 2 BD1501 (en på hver spole) på en RFR-3112 (regner med det er den du har) selv og det fungerte noe helt sinnsykt..

Brukte i utgangspunktet bare en BD1001 og det virket 100% okey, helt til jeg fikk lånt meg to BD1501'er på skøy fra en kompis' bil.. Forskjellen = ubeskrivelig..

Faktisk så enorm forskjell at når jeg fant ut at jeg ikke hadde finans nok til å rive i to nye BD1501 selv så solgte jeg utstyret mitt da hver gang jeg dro igang ble jeg skuffa over lyden. Endte opp med en mindre RFD-2212 som jeg faktisk syntes hørtes like bra ut med 1001BD'en som RFR'en gjorde..

1000w RMS er "bare nok" til den sub'en, så får du sjansen kan du jo rive i en til bd1001 og oppdage nye sider ved sub'en din :)

Fra FWD vs RWD:

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplevelse selv.. hadde en Bd1501 og en RFR 3112 og det hørtes egentlig ut som at RFR bassen kjedet seg litt....

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

Samme opplevelse selv.. hadde en Bd1501 og en RFR 3112 og det hørtes egentlig ut som at RFR bassen kjedet seg litt....

Hørtes ikke akkurat ut som den anstrengte seg med 2 stk Bd1501, (3300-3400W RMS kan jeg tenke meg til, hadde _garantert_ 14,4v), så at den bassen tåler noe sinnsykt med power er sikkert :)

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

målte db'en i bilen min i dag men ble litt skuffet for jeg klarte ikke mer en 140.2db, men hvist jeg åpner pasaskjerdøra målte det 148.6 db på det høyeste. Hva kan dette skyldes?? får tett bil eller feil kasse??:rolleyes:

Dette var da en voldsom forskjell, har du fått verifisert dette med skikkelige målinger?

Om det stemmer, er det helt tydlig at det finnes en skikkelig utfasning et sted. Er du skikkelig uheldig, så ligger denne utfasingen rett ved kassens peak. En løsning, kan være å prøve med ulike kasser, eller flytte kassen noe.

Dette er en utfordring i tolmodighet. Du må rett og slett bare prøve ulike ting i bilen din. f.eks seter frem, seter tilbake, seter oppe eller nede osv osv.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

db-målingen ble utført hos en bilstereoforhandler med skikelig måleutstyr. og det ble utført flere målinger så det var ikke bare en gang det ble målt så mye db. han i butikken snakket om at kassen min var for rett slik at lydbølgene ble retunert til elementet, og derfor påvirket elementet til å spille dårligere.

men vi prøvde å snu og vende på kassen, men uten bedre resultat. hva betyr peak :rolleyes: og hvordan får en riktig peak i kassen???

-95 polo6N

-91 sierra

-84 golf2

www.home.no/polo6n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

db-målingen ble utført hos en bilstereoforhandler med skikelig måleutstyr. og det ble utført flere målinger så det var ikke bare en gang det ble målt så mye db. han i butikken snakket om at kassen min var for rett slik at lydbølgene ble retunert til elementet, og derfor påvirket elementet til å spille dårligere.

men vi prøvde å snu og vende på kassen, men uten bedre resultat. hva betyr peak :rolleyes: og hvordan får en riktig peak i kassen???

Om du gir meg parametre på elementet ditt, og dimensjonene på kupeen, så kan jeg se om jeg kan beregne riktig tunning i forhold til kuppeens beskaffenhet.

Send dette på PM, så skal jeg gladlig se hva jeg kan få hjulpet deg med.

Når det gjelder peak, så snakker vi om en hevning i frekvenskurven målt i DB.

Den beste måten å fikse en peak på, er å konstruere kassen "feil" på rett måte. høres litt rart ut, men en optimal kasse skal helst ikke ha peaker. Til db bruk derimot kan dette være en fordel.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider