Gå til innhold

Sub i E36 cab, tips?

Ranger emnet


Jonte

Anbefalte innlegg

Tenker på å bygge en sub med monoblokk baki E36 Cab'n min, men lurer på hvordan jeg egentlig skal gjøre det.. Vil gjerne bruke bagasjerommet til snowboard i vinter osv.. Så det kan ikke ta så stor plass. Derfor fikk jeg ideen om å støype en glassfiberkasse i hjulbuebrønnen.. Er det noe triks da? Noe man burde tenke på osv?

 

Bilder av bagasjen.. Andre tips til E36 Cab? Vil gjerne kunne bruke skiposen..

 

DSCF0087.sized.jpg

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skal bruke skiposen eller generelt bruke bagasjen til ski ville jeg ihvertfall ikke støpt /bygd noe i hjulbrønn...

da hadde det vert bedre om du bare hadde støpt en kasse bak lykta, på venstre side er vel best siden du har batteri på andre sida ;)

 

jeg skrev en hurtig rettleiing for litt siden ang glassfiber-kasse støping..

 

mvh, :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med en gang si at dette ikke er noen optimal løsning. Bassen vil ligge å romle i bagasjerommet, uten noen form for definisjon eller transientegenskaper.

Bass må inn i kupé, ellers funker det ikke. Og særlig i Cab'er er det viktig at bassen slår inn i kupeen.

Problemet med Cab'er er at du mister all echo funksjon når du kjører med kalesjen nede, og mister veldig mye selv om kalesjen er oppe. Forsterkningsmessig, fungere en cab derfor omtrendt som et ekkofritt miljø når kalesjen er nede, og dette krever endel smart tankegang.

Dette er vel en av de få gangene jeg ville anbefale refleks. Dette er fordi refleks har en noe mer fristende respons i ekkofritt miljø. Skulle du benyttet lukket kabinett, måtte du ha gjort endel smarte løsninger, som blir dyre og plasskrevende. Det som sannsynligvis måtte blittt gjort da, er å benytte forholdsvis stort membranareal, i forholdsvis store kasser. og gjerne med relativt høy Q.

En annen løsning kan være noen mindre elementer i en form for transmisjonslinje løsning. Men da er vi inne på noe veldig komplisert.

 

Cab'er er ikke enkelt å bygge i, hvertfall om du prioriterer å ha bakseter. Men jeg vil absolutt fraråde deg å stenge bassen inne i bagasjerommet. Lydmessig er det en meget dårlig løsning, uansett hva andre skulle hevde. Det du vil ende opp med da, er en typisk rånebass, som overhode ikke henger sammen med resten av systemet, og som ikke eier transient gjengivelse.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kjedelig det da..

 

Angående å ha bassen i gulvet, så kan man jo bare legge et gitter over, så skades den jo ikke.. Blir det så skikkelig dårlig lyd Mr. SQ at det ikke er å vurdere en gang? Den er jo så jævla stor den reservehjulsbrønnen at jeg vil gjerne utnytte den til noe.. Man får vel inndel lyd da, med å dette skipose hullet eller hva? Tenkte bare på en 12" eller 13" sub neddi der..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Hmm.. Kjedelig det da..

 

Angående å ha bassen i gulvet, så kan man jo bare legge et gitter over, så skades den jo ikke.. Blir det så skikkelig dårlig lyd Mr. SQ at det ikke er å vurdere en gang? Den er jo så jævla stor den reservehjulsbrønnen at jeg vil gjerne utnytte den til noe.. Man får vel inndel lyd da, med å dette skipose hullet eller hva? Tenkte bare på en 12" eller 13" sub neddi der..

 

Ja, jeg vil som sagt sterkt fraråde å stenge bassen inne i bagasjerommet, det blir overhodet ikke bra.

 

Cab'er er en stor utfordring å få til ordentlig. skulle jeg bygget i en slik bli selv, ville jeg nok for det første sørget for en skikkelig midbassløsning forran, som nedover deles meget lavt med et flter med slak avrulling. Så ville jeg forsket litt på en kvasi bandpass -Tl løsning. Dette er svært avanserte greier, som ikke er noe å begynne på for en uerfaren sjel. Så vidt jeg vet, er det aldri blitt gjort før (hvertfall løsningen jeg tenker på).

 

Poenget med en slik løsning er å overvinne problemene i cab'er med baksete, eller uten plass bak setene. Midbassløsningen tar seg av de aller meste av bassområdet, gjerne ned til 40Hz, så overtar subløsningen derifra, hvor bassen sitter isolert i egetkammer med en form for TL løsning som den spiller inn i. På denne måten vil man unngå at bassen bare rumler i bagasjerommet, og skaper udevinert bass, helt ut av fase. I tillegg slipper mann problemene med å introdusere refleks løsning.

 

Men som sagt, her snakker vi mange timers forskning for å få noe slikt til å fungere, og er ikke noe for uerfarne.

 

Etter å ha tenk litt på problemet ditt, vil jeg foreslå en noe enklere løsning. Denne løsningen innebærer montering av et par 8" i sidepnaelene ved baksetene. nå vet ikke jeg om det er plass til det, men tror du vil komme lengst med en slik løsning lydmessig.

 

Hadde jeg bare hatt en slik bil å kikke på, kunne jeg sikkert kommet med enda flere løsninger, men jeg kjenner desverre ikke bilen din så godt.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du har virkelig peiling på dette Mr.Sq :)

 

Det er ikke plass til å sette inn 8" i dørpanelene uten å ødelegge noe, og når bilen er så fin som den er nå, så kommer det ikke på tale.. Dessverre.. Er plass til 1x1" + 1x4" i hver side bak.. Så er det plass til 1x1" + 1x3"(?) i dørene + 1x6,5" på hver side framme ved beina...

 

Hmm, jeg var bra bestemt på å utnytte denne reservehjulsbrønnen til å bygge en glassfiber kasse likt det Cheron har laget i Golf 2'n sin, og bygge elementet og forsterkeren ned i gulvet med gitter og plexi over.. Men, om det blir så jævla dårlig lyd så er det jo ingen vits.. Det kommer da en del lyd inn via skipose hullet? Eller?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene snowboardet absolutt skal på plass bak der, har du da behov for suben? Hva med en løsning som tillater deg å plukke ut suben ved behov for plass?

 

Eller - (bare ett par forslag)

 

Alt 1: Kjøp ett ekstra sett dørsider og bygg i, så beholder du de gamle i reserve?

Alt 2: Kjøp ferdige dørsider beregnet for høyttalere som er større? Har sett ferdige til E36 (ikke cab, men får vel til den og) beregnet for 8" + 6,5" + 1"..

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så lenge siden jeg bygde/oppgradert i en e46 cab, er stortsett samma bilen med samma problemet..

 

men er ingen problem å få bass i bilen om du har en kasse bak i... det har vel blitt gjort det siste 20åra så det funker faktisk helt greit..

mr.sq tar litt hardt i når han sier det vil bli "overhodet ikke bra" om du putter ei kasse bak i der... ;)

har bygd/hørt i flere cab`er så det er helt kurant å putte kassa bak i der..bare kassa er rett og det blir gjort rett, så er det faktisk bra nok..

så det blir ikke "så jævlig dårlig" som du tror.. ;)

 

med den e46 jeg bygde i sist (nevnt i forrige post) så ble det faktisk dårligere lyd om han hadde åpen skiluka..best/finest lyd når den var stengt..å da ble jo subben innestengt..dette prøvde vi med både tak oppe ~tak nede~skiluke lukket~skiluke åpen~etcetc..

tak nede,skiluka stengt beste alternativ ;)

 

men bygger du en sub i brønnen så er det mulig du får litt mer trøkk inni bilen ved å åpne skiluka,eller ikke..

men uansett anbefalt er å dempematte på bagasjeluka ;)

 

mvh, :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Hmm, du har virkelig peiling på dette Mr.Sq :)

 

Det er ikke plass til å sette inn 8" i dørpanelene uten å ødelegge noe, og når bilen er så fin som den er nå, så kommer det ikke på tale.. Dessverre.. Er plass til 1x1" + 1x4" i hver side bak.. Så er det plass til 1x1" + 1x3"(?) i dørene + 1x6,5" på hver side framme ved beina...

 

Hmm, jeg var bra bestemt på å utnytte denne reservehjulsbrønnen til å bygge en glassfiber kasse likt det Cheron har laget i Golf 2'n sin, og bygge elementet og forsterkeren ned i gulvet med gitter og plexi over.. Men, om det blir så jævla dårlig lyd så er det jo ingen vits.. Det kommer da en del lyd inn via skipose hullet? Eller?

 

Ok, skjønner at du ikke vil gjøre dramatiske ombygginger. Krever mye arbeid for at det skal bli bra.

 

Men da vil jeg foreslå følgende kompromiss:

 

Sørg for å få en skikkelig midbass, som du monterer fremme ved bena. Denne deler du nedover med et 6db filter, (helst aktivt) ved rundt 45-40Hz. sørg for å få en skikkelig montering på dette elementet.

 

Om du da velger å benytte hjulbrønnen, så ville jeg ikke lagt plexi over. pleksi får du fort riper i, og ved å dekke over bassen, vil den innta en form for båndpassfunksjon, men denne vil være ulineær grunnet helt feil tuning. Noe av det viktigse vil også være å dempe bagasjerommet noe skikkelig. Når bassen monteres på en slik måte, vil det fort sette seg resonnanser i bagasjerommet, og disse vil lett transporteres videre. Legg derfor mye penger å demping av bagasjerommet. sørg videre for at skiposeluken alltid er oppe når du spiller musikk.

 

En bedre løsning er å montere bassen(-e) mot skiposeluken, men det forstod jeg var uaktuelt.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

ikke så lenge siden jeg bygde/oppgradert i en e46 cab, er stortsett samma bilen med samma problemet..

 

men er ingen problem å få bass i bilen om du har en kasse bak i... det har vel blitt gjort det siste 20åra så det funker faktisk helt greit..

mr.sq tar litt hardt i når han sier det vil bli "overhodet ikke bra" om du putter ei kasse bak i der... ;)

har bygd/hørt i flere cab`er så det er helt kurant å putte kassa bak i der..bare kassa er rett og det blir gjort rett, så er det faktisk bra nok..

så det blir ikke "så jævlig dårlig" som du tror.. ;)

 

med den e46 jeg bygde i sist (nevnt i forrige post) så ble det faktisk dårligere lyd om han hadde åpen skiluka..best/finest lyd når den var stengt..å da ble jo subben innestengt..dette prøvde vi med både tak oppe ~tak nede~skiluke lukket~skiluke åpen~etcetc..

tak nede,skiluka stengt beste alternativ ;)

 

men bygger du en sub i brønnen så er det mulig du får litt mer trøkk inni bilen ved å åpne skiluka,eller ikke..

men uansett anbefalt er å dempematte på bagasjeluka ;)

 

mvh, :D

 

Tydlig at vi har ulik oppfattning om hva som er bra bassgjengivelse Stig. For det er umulig å få skikkelig resposiv bassgjengivelse om du stenger bassen inne i bagasjerommet.

 

Problemet som personen møtte med at lyden ble bedre når skiposeluken var åpen, kan være at da kom romlingen fra bagasjerommet frem. Uansett er det ingen god løsning for responsiv bassgjengivelse det du hevder her.

 

Ikke for å være vanskelig, men slik er det bare:D ;)

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal dempe hele bagasje-gulvet.. Også skal jeg bygge i glassfiber neddi der.. og feste en plate i denne glassfiber greia, for så å feste elementet i plata.. På denne plata skal jeg også feste forsterkeren.. Så skal jeg lage en ny plate over hele bagasjerommet hvor jeg har gitter over sub'n og plexi over forsterkern.. Har aldri tenkt å ha plexi over elementet.. :) Så skal jeg finne en måte å løsne denne skiposen på, å legge den unna å ha åpent dette hullet inn til kupeen.. trur det kan blir relativt okei det jeg.. Hvilken sub og hvilken forsterker anbefales? Trenger ikke noe så innihelvettes med lyd..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Ja, jeg skal dempe hele bagasje-gulvet.. Også skal jeg bygge i glassfiber neddi der.. og feste en plate i denne glassfiber greia, for så å feste elementet i plata.. På denne plata skal jeg også feste forsterkeren.. Så skal jeg lage en ny plate over hele bagasjerommet hvor jeg har gitter over sub'n og plexi over forsterkern.. Har aldri tenkt å ha plexi over elementet.. :) Så skal jeg finne en måte å løsne denne skiposen på, å legge den unna å ha åpent dette hullet inn til kupeen.. trur det kan blir relativt okei det jeg.. Hvilken sub og hvilken forsterker anbefales? Trenger ikke noe så innihelvettes med lyd..

 

Ville sørget for å dempe, bagasjelokk og sidene i bagasjerommet ordentlig også.

 

Når det gjelder produkter, så er jo jeg rimelig inhabil, men kan med hånden på hjertet anbefale Soundstream Van Gogh 12" og en passsende Van Gogh forsterker.

 

sjekk http://www.musicaltransparency.com for priser, og http://www.soundstream.com for specs.

 

Er dette mer kostbart enn du hadde tenkt deg, så finnes det svært gode alternativer i de billigere seriene.

 

Ellers er det sikkert mange andre her som kan tilby deg alternative produkter til mine.

 

Du må uansett ha lykke til med installasjonen og jakten på produkter.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår