Mr. SQ Skrevet Juli 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 Originally posted by MacSi Altså.. siden dette er en tråd om begreper som kansje ikke er like forstålige for alle.. er det noen som kan forklare meg forskjellen på Klasse A, Klasse A/B og Klasse D forsterkere (spessiellt klasse A og D)? hehe :D Da tenker jeg mest på oppbyggning ikke på hva ressultatet blir i form av økt effektivitet osv, men kan jo være interessant å få med slike ting også. :) Jeg vil ikke ta for meg de dyptgående tekniske forskjellene på de ulike typene. Da dette er forholdsvis urelevant for den enkelte sluttbruker. Det er 2 ting som skiller disse typene, det er effektivitet, og strømbehov, som har betydning for sluttbruker. Lydkvalitet varierer også innen de ulike forsterker trinnene, men det er visse ting som kjennetegner de enkelte prinsipper. Kl. A Er typisk den mest inneffektive av dem alle, dette gjør at man trenger store strømforsyninger i forhold til effekt. dårlig effektivitet betyr også at mye går bort i varme. Et kl A trinn trenger derfor ofte meget god kjøling da dem blir varme ved påtrykk. Lydmessig er som oftest en kl A konstruksjon den ultimate veien å gå uansett om man snakker Transistor eller Rør, i mine ører vel og merke. Kl A/B Er mer effktiv enn Kl A og er den mest vanlige typen forsterker. Effektiviteten er fortsatt lav i forhold til en Kl D forsterker, og gir fortsatt fra seg mye av effekten av strømforsyningen i varme. DEn høyere effektiviteten enn Kl. A gjør at man kan klare seg med mindre strømforsyninger for å oppnå samme effekt. Kl D Den største missoppfattningen når det gjelder Kl D forsterkere er at dem er digitale. Det er dem nødvendigvis IKKE. For at en forsterker skal være digital, må den bli foret med et digitalt signal, og konverteres før utgangstrinnet, det er det svært få forsterkere som gjør. De aller fleste kl. D forsterkere (og andre så kalte "digitale" forssterkere) fores med analoge signaler, og kan derfor ikke kalles digitale. Disse forsterkernes største styrke er effektiviteten. Denne kan ligge ekstremt høyt, og utnytter strømforsyningen lmeget bra. Dette betyr lite tap i form av varme, og man kan klare seg med relativt små strømforsyninger. Dette betyr igjen lavt strømtrekk og er derfor teoretisk meget gunstig til bilbruk. Det som i mange år har vært problemet med denne type forsterker, er lydkvaliteten, den har ikke vært bra, særlig i mellomtone og diskant. Dette begynner å endre seg nå, og man vil nok om ikke så lange tiden, finne kl.D forsterkere til bil med bra lydkvalitet i mellomtone og diskant området. Ønsker man mye effekt, men ikke kan fore et kl A/B beist med strøm, er kl.D veien å gå. Dette var bare noen svært generelle betrakninger, og man finner selvsagt gode og dårlige ekseplarer innen alle forsterker typer. mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet Juli 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 Etter hva jeg vet så er det vel også noen som kaller fullrange klasse D forsterkere for klasse T forsterkere. Mange av klasse D forsterkerene har en frekvensrespons som går opp til f.eks 250Hz, netopp fordi de låter alt annet enn bra i mellomtone/diskant registeret. Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet Juli 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2004 Takk for info.. Viste i grunn ikke noe om klasse A forsterkere.. utenom at de var dyre og jeg har hørt noen si det er god lyd i dem :) Hvis ikke jeg husker feil så var effektiviteten på A/B forsterkeren min ca 70%, men hva er typiske effektivitets tall for disse 3 forsterker typene? Siter BMW E46 Coupe Toyota Corolla KE70 2-dørs The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg