Gå til innhold

begreper jeg ikke skjønner noe av! :)

Ranger emnet


djman

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte på om noen kunne forklare meg hva som menes med ohm.. Jeg vet at det er motstand, men det jeg ikke skjønner er:

Det er forskjellig effekt på en forsterker på forskjellig ohm, går det ann å stille denne motstanden, eller hvordan finner jeg ut om jeg kommer til å få 2 eller 4 ohm??

 

Mulig jeg er helt på gjordet her, hvis jeg er det, rett på meg! :)

I am going to find myself. If I get back before I return, keep me here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elementene er vel de som bestemmer ohm'en De vanligste elementene er vel på 4 ohm, mange bassere kommer nå som 2 ohm, vet ikke om dette er noe som har kommet nå, men men... Du må vel da være sikker på at forsterkeren din kan kjøre stabilt i 2 ohm, for og bruke ett slikt element...

 

Noen produsenter oppgir effekten på forsterkeren i lav ohm, men sier ikke noe om at den kan kjøre dette stabilt, dette er da mest billige svinesund merker... ;)

 

P=U/I

P er effekt (Watt), U er spenning (Volt) og I er strøm (Ampere)

 

Mener det var sånn... hehe, rimelig grønn men... sikkert noen som kan gi ett bedre svar ;)

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er forskjellig effekt ved forskjellig motstand er at utgangen har en viss motstand.. eller impedans.. og når lasten (elementet) har lik motstand som utgangen utveksles effekten best. feks ved ca 2 ohm, eller ca 1 ohm på mange mono-blokker og andre power forsterkere.

Kobler mann med for lav motstand belastes transistor-utgangen med en høyere strøm og kan ryke. Ved høyere motstand klarer ikke forsterkeren å dytte ut så høye strømmer.. deretter følger lavere effekt for Effekt er jo som sakt U ganger I (spenning ganger strøm)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skakke liksegodt dra med kirckhofs lover og da.... :D

I1xI2xI3xIn=I

helt urelevant men,, nå som vi var igang med elektrolovene liksom :)

VW Golf MK1 GTi 1983 mod(endelig mk1 igjen :D)

BMW e34 520i 24v 1995 mod

(x)Mercedes Benz 190 E 2,0L 1990 mod

(X) VW Golf MK1 GTi 1,8L 1983 mod(Savner deg allerede Jenta mi :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by djman

Hei!

Jeg lurte på om noen kunne forklare meg hva som menes med ohm.. Jeg vet at det er motstand, men det jeg ikke skjønner er:

Det er forskjellig effekt på en forsterker på forskjellig ohm, går det ann å stille denne motstanden, eller hvordan finner jeg ut om jeg kommer til å få 2 eller 4 ohm??

Mulig jeg er helt på gjordet her, hvis jeg er det, rett på meg! :)

 

overse det de andre har skrevet...hehe...til senere...

 

-høyttalere til bil blir som oftest oppgitt til 4ohm. denne motstand går ikke an å forandre på med brytere eller annet..

 

-subber til bil har normalt enkel spole på 4ohm, men de fåes ofte med dobbel-spole for å kombinere et element eller flere element til forsterkeren for å få en bestemt motstand for å belaste en forsterker så den gir mest watt..

 

(dvc=dobbelspole)

feks:

-en dvc4ohm sub kan bli ved å koble spolene:

paralell-kobling; 2ohm eller ved seriekobling;8ohm

-en dvc 2ohm sub kan bli ved å koble spolene:

paralell-kobling; 1ohm eller ved seriekobling;4ohm

-en dvc6ohm sub kan bli ved å koble spolene:

paralell-kobling;3ohm eller ved seriekobling;12ohm

 

-altså, ved paralellkobling blir motstanden/ohm halvert, ved seriekobling blir den doblet.dette gjelder subber med enkel spole, men ikke anbefalt å seriekoble elementer...

 

dette står på engelsk men skal vere forståelig.. klikk "next" nederst for mer info ;)

http://www.jlaudio.com/tutorials/dvc/do.html

 

her er en oversikt over alle mulige måter å koble subber på..

(er ikke det på lista, er ikke det mulig/bra å koble det slik heller ;) )

http://www.jlaudio.com/tutorials/wiring/index.html

 

-når det gjelder forsterkere og ohm:

 

en forsterker oppgitt 2x100w i 4ohm blir 2x200w i 2ohm. (om det er en "billig" forsterker vil den bli ca 2x150w i 2ohm..)

når det gjelder brokobling av forsterker så blir samme forsterker 1x400w i 4ohm (er den fortsatt billig blir den ca.1x300w)

-om du ser en forsterker oppgitt til 2x100w i 4ohm men 1x600w i 4ohm brokoblet er det noe muffens..

for når man brokobler blir motstanden belastet begge utgangene så brokoblet i 4ohm skal den få totalen av 2ohm i stereo..i dette tilfellet 2x200w/2ohm = 1x400w/4ohm..

 

alle forsterkere til bil tåler 4ohm-mono/2ohm-stereo, de litt dyrere tåler 2ohm-mono/1ohm-stereo..

er i noen tilfeller noen som tåler 1ohm-mono/0,5ohm-stereo..

 

håper dette hjelper..

 

mvh, :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.167 ohm.... tja... siden ohmen er litt variabel så er du vel såpass nærme 0 du kan komme... Det finnes sikkert noen av disse hemningsløse japanske forsterkerene som jeg ikke husker navnet på som kan drive noe slikt, selv om jeg ikke helt ser poenget med det...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppgitt ohm er nominell, ved ingen spes frekvens..målt over terminalene på elementet ligger vel en 4ohms sub på ca.3.5~4ohm

men i kasse så forandrer vel ohm seg drastisk ved visse frekvenser...

verst er det vel i openair...

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo ikke logisk i det hele tatt.. Motstanden skal jo stige når frekvensen stiger.. Trudde ikke det var noe unntak fra den regelen? men men.. man kan jo ta feil :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Det virker jo ikke logisk i det hele tatt.. Motstanden skal jo stige når frekvensen stiger.. Trudde ikke det var noe unntak fra den regelen? men men.. man kan jo ta feil :)

 

Har nok helt riktig du :)

Spolens motstand vil aldri komme under "Trådens" motstand, altså "ledningen" (vis du kan kalle det det") spolen er viklet av.. men dermot kun øke i takt med frakvensen..

Og likestrøms motstanden er som nevnt tiligere av annen, tilnærmet 3,5 - 4 ohm i en 4ohms høytaler..

 

Bra det du skriver litt lenger opp foresten, ikke alle som skjønner seg på Impedans tilpasning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også viktig å få med seg at impedansen stiger mot resonnansfrekvens også, og har en topp ved denne. Denne varierer fra element til element, men kan ha en topp på over 40 Ohm. I et passivt system kan impedanse variasjoner lineæriseres via en korreksjonskrets, men å prøve å korrigere ved resonnansfrekvensen til et basselement vil være heller dumt.

 

De forskjellige kabinettypene har og ulik innvirkning på impedansen, hvor det mest ideelle impdansemessig er aperiodiske løsninger.

 

Normalt sett er ikke impedansevariasjoner noe stort problem, de aller fleste transistor trinn kan håndtere disse på en bra måte. Impedansevartiasjoner blir først et viktig tema ved benyttelse av laveffektsforsterkere, og da særlig rør.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. siden dette er en tråd om begreper som kansje ikke er like forstålige for alle.. er det noen som kan forklare meg forskjellen på Klasse A, Klasse A/B og Klasse D forsterkere (spessiellt klasse A og D)? hehe :D

 

Da tenker jeg mest på oppbyggning ikke på hva ressultatet blir i form av økt effektivitet osv, men kan jo være interessant å få med slike ting også. :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår