Gå til innhold

Ohm..

Ranger emnet


Nautiluz

Anbefalte innlegg

Originally posted by Nautiluz

Jeg har 2stk Wild Beast som jeg har lyst til å teste inne som sub.. Men dem er 2ohm så koblet kommer dem jo ned i 1. Og det er litt i laveste laget for hjemmeforsterkeren.. Er det mulig å gå koblet dem opp? Eventulet kjøpe en omformer av noe slag?

 

Sånn skal det gjøres

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ofte diskutert om man bør/kan seriekoble to element...

har sjøl testa å seriekoble element på brokoblet/mono forsterker og de slår ulineært/u-synkronisert.....

koblet i paralell slår de lineært/synkronisert....

er vist bare slik....

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

er ofte diskutert om man bør/kan seriekoble to element...

har sjøl testa å seriekoble element på brokoblet/mono forsterker og de slår ulineært/u-synkronisert.....

koblet i paralell slår de lineært/synkronisert....

er vist bare slik....

 

Asså, jeg har 2 stk JL Audio 10W7 som er koblet i serie for en 6 ohm belastning...

 

En ting er sikkert, de slår ikke ulineært...

 

Så, den der stemmer nok ikke i praksis.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

Asså, jeg har 2 stk JL Audio 10W7 som er koblet i serie for en 6 ohm belastning...

En ting er sikkert, de slår ikke ulineært...

Så, den der stemmer nok ikke i praksis.. ;)

Asså....hehe...

etter å ha diskutert dette med en gjeng tullinger fra UK så har jeg måtta lest igjennom sia til JL A (flere ganger..) og andre produsenter og endatil JL sier dette, altså elementer i serie bør unngås...

hm..ulineært...vel..heller kansje ikke helt synkronisert som de ville vert i paralell..

 

er jo vel derfor man har qvc/dvc/svc elementer, og forsterkere som er stabil i 0,5~1~2~3~4ohm.......for å kombinere og mixe/trixe for å "unngå" serie på elementer..

spoler i serie er som kjent ingen problem..

 

men...hva vet jeg... :D bare gjør som bl.annet JL sier jeg......

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

er ofte diskutert om man bør/kan seriekoble to element...

har sjøl testa å seriekoble element på brokoblet/mono forsterker og de slår ulineært/u-synkronisert.....

koblet i paralell slår de lineært/synkronisert....

er vist bare slik....

 

Jeg har seriekoblet MANGE forskjellige elementer, og det har aldri vært noe problem, så ser ikke helt problemet du viser til her..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert noen som må/vil/skal mot-argumentere dette her...men problemet jeg viser til er dette...og les gjerne helt igjennom før du svarer :D :

 

all driver-to-driver wiring should be done in parallel and two 8 ohm drivers wired in parallel will yield a 4 ohm final impedance. It is far less desirable to make subwoofer to subwoofer connections in series. Because of slight and unavoidable differences between speakers and because of the high likelihood of uneven loading between different speakers in a car, there will be slight differences in the mechanical behavior of the two speakers in series.

These differences in movement result in induced voltage (called back EMF) being created by the speakers across the series connection. This effect causes a problem when two speakers which behave differently are connected in series because the speakers can modulate each other (cause each other to move), resulting in distortion. The problem becomes more serious as more speakers are connected in series.

 

A good experiment to show the effect of back EMF is the following: connect four speakers in series and short the positive and negative input leads of the series circuit. Push down on one cone with your hand; you will notice that the three other speakers will move in the opposite direction of the one you are pushing. Now, reconnect the speakers in parallel, short the inputs and push down on one cone. The speakers will not modulate each other because each one is shorted directly.

 

Back EMF modulation is not a concern when the voice coils of a dual voice coil speaker are wired in series to each other because the coils are physically coupled on one moving mass. Therefore, they cannot possibly modulate each other because they cannot move independently.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd å forklare dette før:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=6188&perpage=15&pagenumber=2

 

Here goes...

 

En forsterker ser; som du sier impedansen til høyttaleren eller høyttalerelementet. Det mange glemmer er at høyttaleren også ser en impedans; nemlig impendansen i utgangtrinnet til forsterkeren.

 

Forsterkere har en måleenhet for hvor mange ganger lavere utgangsimpedansen til forsterkeren er i forhold til 8 Ohm, vanligvis ligger denne i området rundt 1000. Dvs utgangsimpendansen er 1000 ganger mindre enn 8 Ohm.

 

Hvorfor er dette relevant? Jo siden en høyttaler er en reaktiv last, kan sees på som en motor (bevegelse vha. strøm) og en generator (strøm pga. bevegelse).

 

Hvis du tenker deg at det sendes et signal (strøm) til høyttaleren, svingspolen magnetiseres og membranet settes i bevegelse. Men siden fysikkens lover tilsier en viss treghet i den bevegelige masse vil ikke disse stoppe igjen umiddelbart når strømmen opphører eller endrer retning, og vips så har høyttaleren blitt en generator som sender strøm inn i forsterkeren istedet.

 

Derfor er det viktig at forsterkeren har lav impedans, slik at den kan kortslutte elementet og unngå at det bygges opp spenning.

 

Nå til problemet med seriekobling:

 

Hvis to elementer seriekobles blir det ikke en kortslutning mellom disse, det kan med andre ord flyte strøm mellom elementene pga. bevegelse som ikke blir kortsluttet av forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår