Gå til innhold

Kobling av Kondensator

Ranger emnet

KingCamel

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på å skal koble opp en kondensator i bilen nå og lurer på hvordan jeg skal koble opp dette når jeg har splittblokk.

Kan jeg da bruke 1 ledning fra/til splitten for så å ta strøm ut fra splitten til forsterker?

Har prøvd å tegne det opp slik jeg tenker. Veit ikke om det vil la seg gjøre på denne måten...?

Kobling.bmp

Det var også med et lite kretskort for opplading av kondensator, som jeg selvfølgelig ikke finner igjen, er denne nødvendig å bruke? Det er en RF kondensator det er snakk om.

Håper på raske svar :)

mvh Dag

EDIT: Bildet ble lite, men det viser sånn ca. hva jeg mener.

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det på den måten, men pass på at du ikke har så lange strekk på kablene.

Når det gjelder det lille kretskortet, så skulle du nesten hatt dette, vet ikke om det følger med for å sikre at kondisen ikke skal ryke når du skal lade den opp, eller om det bare er for å unngå gnistring og slikt, har vært så mange teorier på dette, hehe..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Du kan gjøre det på den måten, men pass på at du ikke har så lange strekk på kablene.

Når det gjelder det lille kretskortet, så skulle du nesten hatt dette, vet ikke om det følger med for å sikre at kondisen ikke skal ryke når du skal lade den opp, eller om det bare er for å unngå gnistring og slikt, har vært så mange teorier på dette, hehe..

Strekkene blir ikke lengra en 10-15 cm fra splittblokken til kondiss og forsterker..

Får se om jeg finner kortet da.. eller får lånt meg et..

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

når jeg monterte kondensatoren min idag. (rf 1 farad med digital topp) så skjønte jeg ikke helt det der med kretskortet. så kobla bare rett opp uten å teste med kortet. da gnistra det litt på polen ved batteriet idet jeg satte på ringskoen, men så ble det bra. Prøvde så etterpå å koble til det kortet, men fikk ikke no lys på d osv. Ble kondensatoren lada opp når jeg kobla til batteriet når d gnistra da eller? Det virker no som den funker ihvertfall.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xplod

når jeg monterte kondensatoren min idag. (rf 1 farad med digital topp) så skjønte jeg ikke helt det der med kretskortet. så kobla bare rett opp uten å teste med kortet. da gnistra det litt på polen ved batteriet idet jeg satte på ringskoen, men så ble det bra. Prøvde så etterpå å koble til det kortet, men fikk ikke no lys på d osv. Ble kondensatoren lada opp når jeg kobla til batteriet når d gnistra da eller? Det virker no som den funker ihvertfall.

Bare å koble i fra og måle det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by oleoleole

Bare å koble i fra og måle det...

koble fra kondensatoren og måle spenninga på den?

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller slikk på polene àla det en gjør for å teste om 9v batterier funker :D Neida, for all del. Ikke gjør det, hehe :D

Bruker å kople opp ett 9v batteri for å sjekke hvilke kabler som skal hvor om jeg ikke husker det i all kabelsalaten, tester bare enden av kablene, et voila så kjenner jeg hvilken jeg har med å gjøre. Tipsa en kompis om dette, men han brukte i sin store klokskap et gammels sarva bilbatteri han hadde stående da 9v batteri ikke var å oppdrive. Resultat: Brannsår på tunga og fæl lespende bannskap :D Han blir fortsatt endel mobba for det stuntet der :P

Nesten på linje med han som fikk beskjed om å hente grønt øyemål, leta i en halvtime, men ikke fant det :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Eller slikk på polene àla det en gjør for å teste om 9v batterier funker :D Neida, for all del. Ikke gjør det, hehe :D

Bruker å kople opp ett 9v batteri for å sjekke hvilke kabler som skal hvor om jeg ikke husker det i all kabelsalaten, tester bare enden av kablene, et voila så kjenner jeg hvilken jeg har med å gjøre. Tipsa en kompis om dette, men han brukte i sin store klokskap et gammels sarva bilbatteri han hadde stående da 9v batteri ikke var å oppdrive. Resultat: Brannsår på tunga og fæl lespende bannskap :D Han blir fortsatt endel mobba for det stuntet der :P

Nesten på linje med han som fikk beskjed om å hente grønt øyemål, leta i en halvtime, men ikke fant det :D

Blir som han som skulle hente en tom bøtte med vakuum som ikke fant vakuumet:D

Og kjærringa som skulle kjøpe grønn overledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider